Dämpning av hårddisk-ljud i Fractal Design Define R5?

Permalänk
Medlem

Dämpning av hårddisk-ljud i Fractal Design Define R5?

Jag spenderade några timmar igår med att flytta över min nuvarande burk till det Define R5-chassi jag köpte för några månader sedan. Syftet var att få till bättre kabeldragning och ett bättre luftflöde än mitt Antec P180 kan ge med mängden diskar (6 st + 2 SSD) jag har i samt enklare kunna få plats med dagens lite längre grafikkort.

Sagt och gjort, efter några timmar och en burk tryckluft var alla komponenter och kylflänsar dammfria och monterade i det nya chassit. Vid uppstart noterade jag ett väldigt irriterande lågfrekvent vinande, något jag först trodde berodde på chassifläktarna men som jag sedan insåg kommer från hårddiskarnas spinnande. Man hör även det karaktäristiska ljudet diskar ger ifrån sig vid läsning/skrivning. Detta var något jag trodde var ett löst problem i alla moderna chassin (åtminstone de som profilerar sig som tysta) då mitt 10 år gamla P180 lyckas dölja både vinandet och access-ljuden helt. Jag testade även att montera diskarna med silikon-pluttarna från mitt P180 vilket resulterade i aningen mindre access-ljud men fortfarande samma vinande.

Kanske värt att notera är att jag tog bort buren för 5,25"-enheter och fäste den stora hårddisk-buren i taket på chassit för att öppna upp för ett bättre luftflöde från de främre fläktarna.

Är det någon annan som stött på samma problem med detta chassi och hittat en lösning?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Keeper of the Bamse

Så du satte den vibrerande hårddisken direkt mot chassit istället för att sätta den i HDD-buren som har vibrationsdämpade gummikuddar? Du har nog dig själv att skylla.

Diskar som snurrar i 7200rpm viner nog allt litegrann, det är svårt att få bort.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

P180-182 är en av de bästa lådor som någonsin tillverkats om man ska bygga en tyst dator och jag saknar den. Har inte hittat nån värdig ersättare till den utan har bara stött på sämre lådor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Så du satte den vibrerande hårddisken direkt mot chassit istället för att sätta den i HDD-buren som har vibrationsdämpade gummikuddar? Du har nog dig själv att skylla.

Diskar som snurrar i 7200rpm viner nog allt litegrann, det är svårt att få bort.

Nej, naturligtvis monterade jag dem i HDD-burarna med de, i jämförelse, ganska tunna vibrationsdämparna. Det jag säger är att även den konstruktionen tycks vara undermålig, något som förvånade mig.

Det jag antar att du misstolkade var att jag monterade bort 5.25"-platserna för att kunna flytta upp den större av de två ställningarna som burarna monteras i. Detta beskrivs även i manualen så det är något som de själva föreslår.

Skrivet av mrqaffe:

P180-182 är en av de bästa lådor som någonsin tillverkats om man ska bygga en tyst dator och jag saknar den. Har inte hittat nån värdig ersättare till den utan har bara stött på sämre lådor.

Jag beställde ett Antec P280 i hopp om att den är mer lik P180 i termer av tystnad men ändå har en modern intern layout. Hoppas att detta blir min räddning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q