Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Du menar med andra att du vill ha gott godis? Jag var mer inne på elakt godis
Vet att de amerikaner jag känner gillar vår mjölkchoklad med nötter/daim/etc. i.

choklad med nötter finns väl ändå i USA?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Keeper of Traditions

Svenska fiskar verkar iaf vara känt utifrån, så att säga. De där man hittar bland lösviktsgodiset.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

choklad med nötter finns väl ändå i USA?

Absolut. Jag sa bara att de gillade våra mjölkchokladkakor (Marabou).
Rent teoretiskt tror jag att det är möjligt för dem att gilla det även om de har liknande hemma...

Permalänk
Medlem

Snus är alltid kul att bjuda på, och reaktionerna uteblir sällan. Gubben i mig säger att det klassas som godis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Svenska fiskar verkar iaf vara känt utifrån, så att säga. De där man hittar bland lösviktsgodiset.

Än en gång, de som kallas för "Swedish Fish" och finns i bland annat USA har varken samma smak eller konsistens som Malacos fiskar. Swedish Fish smakar som de fiskarna IKEA hade i sitt sortiment för ett par år sedan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Polkagrisar har tillverkats i drygt 150år. så det får anses rätt svenskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyberzero:

Tjena!

Jobbar sen en tid tillbaka i London, men flänger till och från Sverige alldeles för ofta (för min plånbok, alldeles för sällan enligt min flickvän).

Det finns en tradition på kontoret att man tar med något slags godis som är typiskt för landet man besökt. Jag har tidigare bjudit på djungelvrål vilket främst framkallade en hel del lustiga miner hos de ovana. Så, nu behöver jag något annat att bjuda på till de som fortfarande pratar med med mig.

Jag behöver tips! Jag äter rätt lite godis själv (med undantag av just djungelvrål).

Vad är typiskt svenskt godis?

/Z

Boobi,Riff.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dreijer:

Än en gång, de som kallas för "Swedish Fish" och finns i bland annat USA har varken samma smak eller konsistens som Malacos fiskar. Swedish Fish smakar som de fiskarna IKEA hade i sitt sortiment för ett par år sedan.

Ingen aning, en amerikansk vän kände igen dem iaf.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

ahlgrens bilar?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

'Marabou Mjölkchoklad Black Saltlakrits'. Min Japanska flickvän tog med sig ett gäng sådana hem och de vart heeeelt galna i det!! Jag fick skicka några gånger ner efter det innan jag sade ifrån.

Permalänk
Medlem

* Jenka/Break tuggummi
* Refreshers
* Banana Skids
* Salta Patroner (Personlig favorit)
* Sura Patroner
* "Jätte" Salt
* Tuttifrutti
* ZigZag
* PimPim
* Hubbabubba

PS: Kan inte historian bakom alla dessa, inte nödvändigtvis att dessa är "Svenska". Bara några utav de favoriter från barndomen, för inspiration om inget annat.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

* Jenka/Break tuggummi
* Refreshers
* Banana Skids
* Salta Patroner (Personlig favorit)
* Sura Patroner
* "Jätte" Salt
* Tuttifrutti
* ZigZag
* PimPim
* Hubbabubba

PS: Kan inte historian bakom alla dessa, inte nödvändigtvis att dessa är "Svenska". Bara några utav de favoriter från barndomen, för inspiration om inget annat.

Du glömde tangy

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Än en gång, de som kallas för "Swedish Fish" och finns i bland annat USA har varken samma smak eller konsistens som Malacos fiskar. Swedish Fish smakar som de fiskarna IKEA hade i sitt sortiment för ett par år sedan.

Konsistens är liknande, inte smak. Swedish fish smakar inte som någon av de olika Malacofiskarna som finns här i Sverige.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Nötcreme!

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Tjena!

Jobbar sen en tid tillbaka i London, men flänger till och från Sverige alldeles för ofta (för min plånbok, alldeles för sällan enligt min flickvän).

Det finns en tradition på kontoret att man tar med något slags godis som är typiskt för landet man besökt. Jag har tidigare bjudit på djungelvrål vilket främst framkallade en hel del lustiga miner hos de ovana. Så, nu behöver jag något annat att bjuda på till de som fortfarande pratar med med mig.

Jag behöver tips! Jag äter rätt lite godis själv (med undantag av just djungelvrål).

Vad är typiskt svenskt godis?

/Z

Vi brukar köpa Ahlgrens bilar till frugans syster och hennes pappa, de bor i USA. Det är en lika stor hit varje gång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltså djungelvrål... Nästan det enda godiset jag konsumerar. Har lätt ätit 1000+ påsar de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

* Refreshers
* Banana Skids

Tillverkas av engelska Swizzels Matlow. Ingen chock med tanke på namnen kanske
Men gav en skön godis-Flashback

https://sv.wikipedia.org/wiki/Swizzels_Matlow

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Konsistens är liknande, inte smak. Swedish fish smakar inte som någon av de olika Malacofiskarna som finns här i Sverige.

Smaken är inte lika, nej. Men jag skulle påstå att Swedish Fish är mer gelé-aktig än den svenska varianten.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

lols.. det måste gå hem lite bättre än på annat håll iaf.

oWBcupq7_aM

inte konstigt att det stäms till höger och vänster för allt. de där för varma kaffet som orsakade ADD var säkert ljummet, och koffeinfritt.

Amerikaner är bara en hög veklingar.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kanske inte "godis" men jag tycker att svenska chipssmaker är godare än de som jag testat utomlands.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!