Öppet köp på produkter med spelkod på köpet.

Permalänk
Medlem

Öppet köp på produkter med spelkod på köpet.

Hur fungerar det kring öppet köp med produkter där man får med en spelkod? Idag medföljer ju tex Mafia 3 eller Gears of War 4 på rätt manga hårdvaruköp och dessa koder är inte kopplade till hårdvaran med serienummer eller annat eller utan är vad jag förstår helt fristående. Om jag har köpt en produkt och fick med en kod som jag sedan har sålt, finns det fortfarande möjlighet att lämna tillbaks på öppet köp? Givetvis med oanvänd produkt i icke bruten förpackning.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte samma tanke och troligtvis är det inga problem att spela vidare efter att du lämnat tillbaka produkten.

Dock fick jag registrera en del uppgifter hos ASUS i samband med att jag skulle få koden till Mafia 3, är dock osäker på hur mkt de kan härleda just min produkt till mitt köp.

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så brukar återförsäljare inte säga så mycket om koder som aktiverats, tycker dock gott man får räkna med att ett prisavdrag motsvarande spelets värde kan vara aktuellt ifall återförsäljaren skulle känna för det. Inte mer än rätt när man sålt något som var en del av något man sedan vill lämna tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

asus kampanjen för mafia 3, som jag fick via mitt grafikkort och moderkort, säger i mailet och i användaravtalet att de kan komma att kalla tillbaka steam koden om varan retuneras etc, så skulle jag lämna tillbaka dem så skulle jag bli av med koden, men det var via deras promo, så fick först en kod jag skulle registrera på deras sida, sen skickades en steam kod till mig efter det.

vet inte hur de levererar koderna till GOW4 etc.

men är det steamkoder så har asus rättigheten att dra tillbaka koden från aktiv användning.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inget stöd i lagen för en retur i det fallet men en del kan kanske acceptera det ändå.
Det regleras till viss del av § 11 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Xizten: Man får betala tillbaka 60 euro om man lämnar tillbaka produkten och har claimat steamnyckel.

**ASUS reserves the right to charge you €59.99 as Mafia3 game key payment if you return the product(s)**
http://www.asus-promotion.eu/mafia3/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inget stöd i lagen för en retur i det fallet men en del kan kanske acceptera det ändå.
Det regleras till viss del av § 11 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Om vi talar ångerrätt, och inte öppet köp, så skulle jag hävda att det faktiskt finns ett lagstöd för retur. Att §12 undantar öppnad/använd mjukvara är bara relevant om det är just mjukvara som köparen önskar använda ångerrätten på. 15§ är dock relevant då användande/vidareförsäljning av den medföljande koden absolut får ses som att varan hanterats i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion.

"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten
ersätta näringsidkaren för
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att
konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit
nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion,
under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten
information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges
i 3 § eller 5 § första stycket,"

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PeCe:

Om vi talar ångerrätt, och inte öppet köp, så skulle jag hävda att det faktiskt finns ett lagstöd för retur. Att §12 undantar öppnad/använd mjukvara är bara relevant om det är just mjukvara som köparen önskar använda ångerrätten på. 15§ är dock relevant då användande/vidareförsäljning av den medföljande koden absolut får ses som att varan hanterats i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion.

"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten
ersätta näringsidkaren för
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att
konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit
nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion,
under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten
information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges
i 3 § eller 5 § första stycket,"

Att använda koden behövs inte för att testa grafikkortet så om den använts på nått sätt så har säljaren rätt att ta betalt för den, nu har spelkoder inte testats i rätten men principiellt tror jag det kommer att tolkas så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att använda koden behövs inte för att testa grafikkortet så om den använts på nått sätt så har säljaren rätt att ta betalt för den, nu har spelkoder inte testats i rätten men principiellt tror jag det kommer att tolkas så.

Absolut, enligt 15§ har säljaren rätt att ta betalt för koden men han kan inte neka ångerrätt på exempelvis ett grafikkort p.g.a. att den (koden) är använd.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD