Permalänk
Medlem

Jobbskuggning?

Hej jag undrade om det går att jobbskugga på inet(Man bara tittar på). Om detta inte går kan någon rekommendera en prao/jobbskuggningsplats?

Permalänk
Medlem

Jobbskugga på inte?

Permalänk
Medlem

@Seglaarn:

Bästa är la att gå dit och fråga?
Skulle kunna tänka mig att de skiljer lite från butik till butik också..

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Öhh... nu är jag lite vilse här.
Men jobbskuggning, vad är detta fenomen för något ?

Att bara se vad folk gör hjälper inte så mycket om man inte får en förklaring till och/eller varför de gör på ett visst vis - eller?

Utveckla gärna detta lite...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Hej jag undrade om det går att jobbskugga på inte(Man bara tittar på). Om detta inte går kan någon rekommendera en prao/jobbskuggningsplats?

Antar att du menar iNet?
Vad är anledningen till att du ska "jobbskugga"? Nyfiken då jag aldrig hört talas om det innan, men man börjar väl bli gammal

Men som de andra sagt, bara gå dit och fråga, du kan inte få mer än ett nej och det beror nog lite på butik vad de har för regler.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Antar att du menar iNet?
Vad är anledningen till att du ska "jobbskugga"? Nyfiken då jag aldrig hört talas om det innan, men man börjar väl bli gammal

Men som de andra sagt, bara gå dit och fråga, du kan inte få mer än ett nej och det beror nog lite på butik vad de har för regler.

Jag går i nian och enligt skolan ska vi "jobbskugga" alltså titta på och lära oss vad som händer, man gör alltså inte så mycket. (Suger jag vet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Jag går i nian och enligt skolan ska vi "jobbskugga" alltså titta på och lära oss vad som händer, man gör alltså inte så mycket. (Suger jag vet)

Skickades från m.sweclockers.com

Bra förklaring, så alla pensionärer här på swec även förstår.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Du menar praoa? Då gör man mer än skuggar. Då hjälper man till och jobbar.

Eller menae du att du ska göra någon typ av empiriinsamling med hjälp av observation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Bra förklaring, så alla pensionärer här på swec även förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du menar praoa? Då gör man mer än skuggar. Då hjälper man till och jobbar.

Eller menae du att du ska göra någon typ av empiriinsamling med hjälp av observation?

Skickades från m.sweclockers.com

Man observerar bara vad som händer på jobbet och liknade.

Permalänk
Medlem

Dessa nymodigheter alltså på min tid hette det prao och senare praktik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Man observerar bara vad som händer på jobbet och liknade.

Är det inte bättre att praoa? Att någon står och kollar på en hela dagen när man jobbar hade jag aldrig stått ut med.

Skrivet av Ninjaflipp:

Dessa nymodigheter alltså på min tid hette det prao och senare praktik.

Och folk säger att yngre får allt sämre arbetsmoral, inte konstigt när de på sin praktik inte ens får hjälpa till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte bättre att praoa? Att någon står och kollar på en hela dagen när man jobbar hade jag aldrig stått ut med.

Och folk säger att yngre får allt sämre arbetsmoral, inte konstigt när de på sin praktik inte ens får hjälpa till...

Vi får tyvärr inte praoa annars hade jag gärna gjort det, åker till butikes imorgon och frågar, tack alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man står i skuggan i hörnet och leker med mobilen tills man får gå hem antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Man står i skuggan i hörnet och leker med mobilen tills man får gå hem antar jag.

Om man gör det rätt kan man nog lära sig mycket. Men i praktiken kommer det bli exakt som du skriver 90% av tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Jobbskuggning är ett alternativ till praktik där eleverna på nya och engagerande sätt får möjlighet att ta del av ett yrke samt upptäcka arbetslivets olika möjligheter och behov nu och i framtiden. Under en jobbskuggning tillbringar eleverna några timmar eller dagar på en arbetsplats för att ställa frågor som rör yrket och följa hur arbetet där går till.
http://www.grskolaarbetsliv.se/erbjudande/praktik-20

Något annat skoj från samma länk.
Fadderföretag innebär att en arbetsplats och en skolklass i högstadiet kopplas samman och följs åt under en längre tid. Syftet är att eleverna ska börja intressera sig för arbetslivet inför kommande gymnasieval och praktikperioder samt att öka förståelsen för varandras verksamheter.

Mitt råd är använd ej dessa ord, ni må ha knepiga lärare, men framstå ej själv som lika knepig.
För vilket privatägt företag vill ha några högstadieelever rännande hos sig som ställer en massa frågor? Inom privat sektor är tid pengar, bidrar man inte så har man ej där att göra.

För ni som är yngre, tänk att ni är på en spelturnering, där all tid är dyrbar, skulle ni då vilja ha några mammor som spelskuggar er och ställer en massa dumma frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Vi får tyvärr inte praoa annars hade jag gärna gjort det, åker till butikes imorgon och frågar, tack alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Whut? Varför får man inte det? Har saker ändrats sedan bara 3 år tillbaka?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Mitt råd är använd ej dessa ord, ni må ha knepiga lärare, men framstå ej själv som lika knepig.
För vilket privatägt företag vill ha några högstadieelever rännande hos sig som ställer en massa frågor?

Håller med! Ta chansen. Kommunicera till företaget att det är PRAO du är intresserad av.
DÅ får du göra något som kommer ge dig mycket i framtiden samt du slipper framstå som... (ja jag vet inte vad).

Själv praoade jag på bilia vilket var mkt varierande och roligt. Fick göra rätt mycket som att byta däck, bromsar och olja. Gjorde det ju tillsammans med bilmekanikern hela tiden, men ja. Roligt och bra erfarenhet helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Whut? Varför får man inte det? Har saker ändrats sedan bara 3 år tillbaka?

Olika regler olika skolor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Jag går i nian och enligt skolan ska vi "jobbskugga" alltså titta på och lära oss vad som händer, man gör alltså inte så mycket. (Suger jag vet)

Skickades från m.sweclockers.com

Låter riktigt tråkigt
Hade jag varit på ett företag hade jag velat hjälpa till och lära mig hur maskiner osv. fungerar genom att testa, så man lär sig, inte bara observera och bli visad...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Olika regler olika skolor

Skickades från m.sweclockers.com

Vad synd. Det är viktigt att man förstår hur en arbetsplats faktiskt fungerar. Även om det är i en begränsad vy som är PRAO så är det den lilla som många får innan de är 18 och börjar jobba.
Se på tror inte jag är något vidare, mer än att tråka ut folk så de vill plugga

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Berget80:

Jobbskugga på inte?

På iNet.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

Typ som Fas 3...En Fas 3'are får ej lov att bidra till vinster för företagen..enligt reglerna.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Seglaarn:

Kontakta "dem på" Inet och fråga dem. Antingen via butik eller via mail (om mail så skriv självklart vart).

När du kontaktar dem så var tydlig med vad du vill (jobbskugga verkar vara nytt och hade aldrig hört talas om det förns nu. Var tydlig med vilka dagar/veckor och hur många timmar det handlar om).

Beroende på hur du kontaktar dem, tänk på hur du presenterar dig själv. Kom inte i mysbyxor och en smutsig T-shirt till dem, om du skriver till dem via mail så inga stavfel och vettig text. Låt gärna någon titta på din text innan du skickar in den.

Om du får det, KOM I TID!

Lycka till!

(Pluggar inom IT men jobbade inom annat några år. PRAOade på VOLVO, som fastighetsskötare och en bilverkstad när jag var i din ålder. Intressant, ja, men inte det jag jobbar med idag.)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Jobbskugga.. då har man lärt sig något nytt idag.

Jag jobbskuggade förresten en hel del i somras när jag under semestern glodde på killarna som installerade fiber hemma på gatan. Jag både följde deras arbete och ställde nån fråga eller två, samtidigt som vi bägge var på deras arbetsplats. Och så tyckte jag det såg intressant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

@Seglaarn:

Kontakta "dem på" Inet och fråga dem. Antingen via butik eller via mail (om mail så skriv självklart vart).

När du kontaktar dem så var tydlig med vad du vill (jobbskugga verkar vara nytt och hade aldrig hört talas om det förns nu. Var tydlig med vilka dagar/veckor och hur många timmar det handlar om).

Beroende på hur du kontaktar dem, tänk på hur du presenterar dig själv. Kom inte i mysbyxor och en smutsig T-shirt till dem, om du skriver till dem via mail så inga stavfel och vettig text. Låt gärna någon titta på din text innan du skickar in den.

Om du får det, KOM I TID!

Lycka till!

(Pluggar inom IT men jobbade inom annat några år. PRAOade på VOLVO, som fastighetsskötare och en bilverkstad när jag var i din ålder. Intressant, ja, men inte det jag jobbar med idag.)

Jag skickade ett mail för några dagar sedan. Jag tyckte att det blev väldigt där jag berättade om mig själv, mina aktiviteter och liknande. Jag hade även med bilder men de har tyvärr inte svarat. Tack för tipsen, får hoppas att jag får svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ninjaflipp:

Dessa nymodigheter alltså på min tid hette det prao och senare praktik.

Det heter fortfarande prao, men jobbskuggning är annorlunda. Praktik finns också, men det är ett tredje begrepp. Inget av dessa är samma sak.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inet
Skrivet av Seglaarn:

Hej jag undrade om det går att jobbskugga på inet(Man bara tittar på). Om detta inte går kan någon rekommendera en prao/jobbskuggningsplats?

Bäst att du mailar till info@inet.se vad det gäller, vilken butik, hur länge etc så ser vi till att rätt person får det och kan återkoppla.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du menar praoa? Då gör man mer än skuggar. Då hjälper man till och jobbar.

Eller menae du att du ska göra någon typ av empiriinsamling med hjälp av observation?

Skickades från m.sweclockers.com

inte klarar väl dagens ungdom att praoa... nu räker det om dom kollar på :>

skämt å sido... aldrig hört talas om det fenomenet, gå in å fråga?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Hoppas du får någon plats där. Hade själv praktikplats på Skribofont för massor av år sedan, de var en rolig tid där jag fick bygga ihop en monsterdator med dubbla P2 prollar å TV-kort för vi skulle kunna titta på hockey-vm