Spelkompis som spelar för mycket

Permalänk

Spelkompis som spelar för mycket

Har en spelpolare som jag känner via ett multiplayerspel som under ledigheten snittat runt 20 timmar gaming per dygn, varje dygn i över en vecka. Under arbetsdagar så snittar han runt 9-10 timmar per dygn. Under en vecka så sover han lika mycket som en normal person sover under tre nätter. Killen är 40+ och skippade både julafton och nyår för att spela. Han är oftast jättetrevlig att prata med på Discord men har en stubin som är 0mm lång, ständigt en trött och släpig röst. Killen har grava spelproblem och lär inte må så bra då han fullständigt misshandlar sitt psyke och kropp. Jag jobbar natt och ser honom sitta online i spelet när jag kommer hem, när jag kollar på eftermiddagen när jag klivit upp och när jag åker till jobbet sent på kväll. Jag är rätt säker på att han skulle flippa ut totalt om någon av oss skulle konfrontera honom med det. Någon som vet hur man går tillväga för att konfrontera en person som honom?

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devilstar:

Har en spelpolare som jag känner via ett multiplayerspel som under ledigheten snittat runt 20 timmar gaming per dygn, varje dygn i över en vecka. Under arbetsdagar så snittar han runt 9-10 timmar per dygn. Under en vecka så sover han lika mycket som en normal person sover under tre nätter. Killen är 40+ och skippade både julafton och nyår för att spela. Han är oftast jättetrevlig att prata med på Discord men har en stubin som är 0mm lång, ständigt en trött och släpig röst. Killen har grava spelproblem och lär inte må så bra då han fullständigt misshandlar sitt psyke och kropp. Jag jobbar natt och ser honom sitta online i spelet när jag kommer hem, när jag kollar på eftermiddagen när jag klivit upp och när jag åker till jobbet sent på kväll. Jag är rätt säker på att han skulle flippa ut totalt om någon av oss skulle konfrontera honom med det. Någon som vet hur man går tillväga för att konfrontera en person som honom?

Har varit i samma sits själv till och från, kan vara en undanflykt från annat i livet som inte känns rätt.
Inget som fungerar långvarigt och man inser det oftast själv förr eller senare, håller ju inte i längden ekonomiskt eller till slut så kollapsar man själv.
Själv intalade jag mig att bli bäst i världen, tog 1.5 år, hamnade på världstopplistor men det gav mig ingen utdelning först då insåg jag mitt stora misstag, och som tur är hade jag vänner som inte sket i mig helt och tog tillbaka vänskapen då jag började bli social igen

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Avstängd

Spelar man 20 timmar per dygn så finns det inget roligare. Jag tycker att han gott kan få forstätta med det. Han är trots allt 40 år och precis som att folk röker, dricker eller snusar, så väljer han att ha mindre sömn.

Tro det eller ej, men många äldre räcker det att sova 4-5 timmar per natt, ännu mindre om man sitter vid datorn och inte rör sig alltför mycket

Skillnad är väl om han sitter och hårdkör CS med ett team och fokuserar aktivt i 20 timmar, men tror kroppen hade sagt ifrån att den vill sova då.

Jag själv brukade jobba/plugga 10-14 etc, då gick man hem, spelade 15-01 ungefär, sen sov man gott 8 timmar och gjorde samma igen. Det fungerade hur bra som helst för min del. Nu var inte alltid tiderna 10-14, men kort sagt var det halvdagar, och det fungerde ekonomiskt och kroppsmässigt.

Permalänk
Medlem

@devilstar: Tror det är svårt att förändra någon som inte vill förändras, han måste först o främst inse att han har ett problem, kan mycket väl vara så att han vet det. Men inte vågar/vill förändras.
Det är nog svårt att hjälpa han genom internet, han måste ha något annat att göra, talar av egen erfarenhet.
Är själv beroende men spelar mycket mindre nu, dels sen jag fick ett förhållande och jag ständigt intalar mig själv att det är bra för mig att inte spela hela tiden. Men framförallt efter sonen kom så har det blivit mycket mindre.
Han behöver en ny hobby. Troligen kommer det inte gå direkt heller, men man måste börja nånstans.

Men som sagt, inser man inte att man har ett problem är det svårt att vilja förändras. Vad vet jag, han kanske vet om det och vill förändras men vågar inte.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar bry dig om denna person så får du min vinkel.
Börja snacka lite, spela lite lugnare multiplayer spel så att det finns utrymme för ev. snack.
Vem vet, det kanske ligger något som gror och där hans spelande kan vara ett slags undanflykt ifrån det, kanske ett breakup? kanske 40års kris?

Vid rätt tillfälle, med ett spel vars tempo tillåter det och i en "genuin/bekväm stämning" (du fattar) så kan han kanske börjar prata om vad som ev. tynger honom.

Var tålmodig Behöver inte konfrontera. Ge honom tid. Funkar inte detta så kan du konfrontera honom som typ sista utväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Har varit i samma sits själv till och från, kan vara en undanflykt från annat i livet som inte känns rätt.

Precis, han kanske inte låter trött på rösten och har kort stubin p.g.a spelandet, utan p.g.a nåt annat som han flyr ifrån genom att spela. Kanske inte kan sova på nätterna för att tankarna snurrar, och då är det en distraktion att spela istället. Vad vet jag...Men många vill gärna skylla allt på spel. Spelandet är nog en bättre undanflykt än att t.ex. supa skallen av sig varje dag...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD