Returnera direkt till EVGA eller återförsäljare

Permalänk
Medlem

Returnera direkt till EVGA eller återförsäljare

Hej

Mitt ena (har två) EVGA 980 Ti tvärdog.

EVGA är ju väldigt måna om att man ska returnera kortet till dem men vad tjänar jag på det? Blir väl bara en väldigt dyr frakt till Tyskland?
Kortet är köpt från Misco och en nackdel är att de inte har just "mitt" kort. Kan ju då kanske hända att jag får ett annat 980 Ti som ersättning men som jag inte kan köra SLI med...

Så någon som har erfarenhet av returärenden av grafikkort till EVGA. Är det någon större fördel att skicka till dem?

Permalänk
Medlem

Har du inte fått nån förtryckt retursedel?
Brukar ju många företag bjuda på vid returer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag skulle skrivit ett mail till både misco och evga. Du skickar alltså samma mail till dem där de ser att du skickar till båda och frågar dem samtidigt om hur man ska ska göra för att på lättaste sätt få kortet reklamerat och ett likadant kort då du kör SLI.
Oftast är det butiken som ska vara den första kontakten. Beror lite på överenskommelser, tid samt tillverkare och försäljningsled kan det skifta hur de brukar vill hantera det hela. Normalt vill ingen ta ansvar men tror inte att det kommer bli så i detta fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har du inte fått nån förtryckt retursedel?
Brukar ju många företag bjuda på vid returer.

Får nog från Misco men om jag minns rätt, av vad jag läst här, så har inte EVGA bjussat på det..?

Skrivet av hACmAn:

Jag skulle skrivit ett mail till både misco och evga. Du skickar alltså samma mail till dem där de ser att du skickar till båda och frågar dem samtidigt om hur man ska ska göra för att på lättaste sätt få kortet reklamerat och ett likadant kort då du kör SLI.
Oftast är det butiken som ska vara den första kontakten. Beror lite på överenskommelser, tid samt tillverkare och försäljningsled kan det skifta hur de brukar vill hantera det hela. Normalt vill ingen ta ansvar men tror inte att det kommer bli så i detta fall.

Tack, jag kontaktade bägge. Blev inte samma mail men får se vad de säger.

Permalänk
Master of Overkill

Nej frakt får du paya själv

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Får nog från Misco men om jag minns rätt, av vad jag läst här, så har inte EVGA bjussat på det..?

Tack, jag kontaktade bägge. Blev inte samma mail men får se vad de säger.

Är osäker på hur det fungerar, skiljer väl mellan tillverkare. Har aldrig behövt returnera just nån datorkomponent men däremot flertalet hushållsapparater av diverse slag, senast nu i veckan..... returnerade en robotdammsugare från neato till Tyskland, fick en förtryckt UPS etikett att skriva ut.

Annars är det nog tyvärr som @tvelander säger att du får stå för frakten själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Imaculent: misco har ju iaf en modell av evga gtx 980ti med referenskylare i lager http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=11925312&hb... sedan spelar modell eller tillverkare ingen roll för sli så länge det är samma grafikkrets dvs gtx 980ti

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av tvelander:

Nej frakt får du paya själv

Du får ligga ute med frakt men EVGA betalar tillbaka om det var fel på kortet hände så för mig iallafall

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej frakt får du paya själv

Enligt konsumentköplagen ja.
Men t.ex så hade komplett så att om man skickade med orginal kvittot på frakten fick man det tillbaka på kontot eller som tillgodo. Efter att det togs bort från hemsidan så har jag minns en gång gjort så i alla fall. Men det ska man nog se som service. Samt att om man tar en bild på kvittot och fraktsedel så är ju inte det lika juridiskt bindande om posten slarvar bort paketet.
Några år sedan jag behövde returnera varor på det sättet däremot.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.
Jag hörde av mig till bägge och får se hur jag gör. EVGA svarade på lördag kväll (schyst), Misco hoppas jag svarar idag (måndag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Enligt konsumentköplagen ja.
Men t.ex så hade komplett så att om man skickade med orginal kvittot på frakten fick man det tillbaka på kontot eller som tillgodo.

Eller så såg man till att be om en förbetald returfraktsedel när man registrerade sitt RMA.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Skickade in ett 980ti till evga förra veckan. 258kr med UPS (använde fraktjakt.se). Evga betalade inte frakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Hade inte kvar garanti hos Misco men hos EVGA.
Misco skickade fraktsedel som gick till deras servicepartner.
Får pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra. 1+ till EVGA.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.