Köpråd ny köksradio?

Permalänk

Köpråd ny köksradio?

Den gamla FM-radion i köket börjar bli redo för utbyte. Jag hade tänkt mig någonting som kan spela radio från internet i stället. Kraven är:

* Ska kunna spela Sveriges Radio P1-P4, BBC och diverse webradio.

* Ska kunna sköta alla funktioner direkt på radion, dvs. ska inte kräva en app för manövrering.

* Någorlunda ljud - åtminstone inte sämre än en 15 år gammal 300 kronors radio.

* WiFi

Argon iNet2+ är en kandidat, men jag tänkte höra om någon på forumet har något tips?

https://www.hifiklubben.se/stereo/radio/argon-inet2-musikstre...

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett projekt, så kan du ju köra på en Raspberry Pi (3)

Permalänk
Medlem

Radio? Varför? Har du ingen telefon?
Köp högtalare med Bluetoothanslutning och använd telefonen.

Permalänk
Medlem

Har en argon i köket, är supernöjd !
Basen är lite väl stark för min smak men det går att ställa ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeways:

Den gamla FM-radion i köket börjar bli redo för utbyte. Jag hade tänkt mig någonting som kan spela radio från internet i stället. Kraven är:

* Ska kunna spela Sveriges Radio P1-P4, BBC och diverse webradio.

* Ska kunna sköta alla funktioner direkt på radion, dvs. ska inte kräva en app för manövrering.

* Någorlunda ljud - åtminstone inte sämre än en 15 år gammal 300 kronors radio.

* WiFi

Argon iNet2+ är en kandidat, men jag tänkte höra om någon på forumet har något tips?

https://www.hifiklubben.se/stereo/radio/argon-inet2-musikstre...

Vet inget om Argon men tänkte spontant på Tivoli Audio, de har bra ljud men är rätt dyra. Jag har för mig att de även haft en webradio i sin "PAL"-serie men jag hittar inte den nu.
https://tivoliaudio.se/art-by-tivoli-audio-model-one-digital

(Lyckas tyvärr inte förstå om det går att välja webradio-kanal utan app)

Skrivet av NoWin:

Radio? Varför? Har du ingen telefon?
Köp högtalare med Bluetoothanslutning och använd telefonen.

Därför att det är väldigt skönt att kunna trycka på en vanlig knapp istället för att börja fippla med telefonen bara man vill ha igång ljudet och för att kunna gå därifrån utan att ljudet bryts? Bluetooth kan fungera bra om man inte har wifi att koppla ljudsystemet emot men finns det wifi är ju det att föredra alla dagar i veckan.

Jag har själv en gammal Tivoli Model One men tyvärr är mottagningen lite svajig så jag använder oftast en Chromecast Audio även för live-radio men det är alltid en massa pill att koppla upp den varje gång jag vill lyssna på något. Det allra bästa hade varit om man kunde lägga "genvägar" på telefonen, ett enda klick som kör ett script för att starta en webradiokanal på cc:n. Tyvärr har jag inte hittat någon lösning på det.

När jag renoverade köket i höstas la jag några tomma slangar bakom gipset för att kunna dra ut högtalarsladdar från ett av köksskåpen. Tanken är att så småningom montera några små högtalare i hörnen och ha en liten förstärkare gömd bland kryddburkarna så att man slipper ha den på köksbänken men ändå kan få hyfsat ljud.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Är inne på min andra Argon av den anledningen att min fru ville ha en FM-radio som går att styra på apparaten och jag ville ha något jag kunde köra Spotify på.

När den funkar så är den bra men wifin lämnar en hel del att önska.
Jag får ofta dra ur sladden och starta om för att kunna koppla min mobil mot den.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Vill du ha ett projekt, så kan du ju köra på en Raspberry Pi (3)

Det här vor kul. Att bygga sin egen ultimata köksradio.

Tyvärr finns inte tiden. Jag måste köpa något färdigt.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Radio? Varför? Har du ingen telefon?
Köp högtalare med Bluetoothanslutning och använd telefonen.

Nja, telefonen kanske ligger i ett annat rum eller är urladdad.

Jag vill kunna ragla upp sömndrucken och bara trycka på en knapp för att få höra radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeways:

Nja, telefonen kanske ligger i ett annat rum eller är urladdad.

Jag vill kunna ragla upp sömndrucken och bara trycka på en knapp för att få höra radio.

Samsungs multiroom-högtalare har en "fysisk" knapp som man kan starta radio med. Det går att ställa in fler kanaler, så att ett tryck blir första kanalen, två tryck blir andra etc. Du behöver använda en app till en början men sedan är du fri. Denna går för halva priset nu.

Permalänk

Denna (Revo SuperConnect) var såååå snygg, men dubbla priset mot Argon iNet2+ avskräcker.

Permalänk
Medlem

Har du inte en gammal mobil och högtalare över?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hittade denna XIAOMI WiFi Online Radio ( http://www.gearbest.com/other-consumer-electronics/pp_621195.... ) men tyvärr bara kinesiska radiostationer annars hade den varit klockren.

Finns en guide om hur man kan få till med andra lokala stationer ( http://en.miui.com/thread-439686-1-1.html ) och har en linuxserver igång 24/7 men min erfarenhet av Linux-guider är att de är hopplösa att följa efter någon månad då allt ändras. Bla kör Guiden PHP 5.4 och jag PHP 7. Och min erfarenhet som rätt obildad Linuxanvändare är att det bara är början på krångel.

Men man kan ju alltid testa i en virtual maskin först och har en Asus router liggande jag kan installera DD-WRT på ock köra DNSMasq så kan radions (tänkte köpa två tre stycken) vara kopplad till den. Sedan är ju om man orkar eller bättre att lägga lite mer pengar och köpa någon av förslagen här.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]