Varför använder 90% av företagen Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Apple är en statuspryl dock så används inte apple i alla tv-serier och filmer bla Mr Robot sen har du även filmen swordfish som jag har för mig körde dell.

Skulle mer säga att Apple och deras produkter är för dom som inte har koll och inte har något problem att betala ett överpris och inte en "statuspryl".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Vem är det som är vresig egentligen?

Hur kul är det att ha en gammal Dell i sin teveserie?

Det är därför man väljer en ny Dell i sin teveserie ;).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är därför man väljer en ny Dell i sin teveserie ;).

Det spelar inte så stor roll. Ingen märker skillnaden ändå och efter ett tag är den nya Dell-datorn gammal. Så är det inte med Apples design riktigt, på TV-skärmen, kan du se skillnad på en Macbook Pro från 2009 och en från 2017? Om du bara ser baksidan av skärmen?

Själv har jag en Dell så inget ont om Dell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Kan inte prata för reklamen men på mitt jobb köper vi Apple för det är lättast för folk att förstå.
Krävs minst support på dumma frågor helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En förklaring kan vara att Apple-användare har gång på gång visat sig vara villigare att betala för saker än motsv. användare från andra leverantörer. Exakt varför vet jag ej, men genomsnittsanvändaren av en iOS-produkt verkar betala för mycket mer appar och kringtrams än en genomsnittlig Android-användare.

Logiskt då, att som reklammakare, rikta in sig på den mest köpvilliga gruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hejsan! Denna tråd är fuktig för några, så om du blir salt och vresig, skriv inte här..vänd om och gå vidare till en annan forumdel.

Ialf, jag har sett reklam och åter reklam på olika ställen alla dessa reklamer har haft Apple som fokus i bild, den där Appletelefonen sen det diverse produkt som företagen vill sälja.

Hallon/lakrits döskallen
SF-bio
Kjell och compani
Clas ohlson
Ica
Willy
Hemmakväll
m.fl,m.fl

Dessa företag använder Appletelefoner som skylt för att lyfta fram sin produkt.

I TV-serier är det alltid Apple i fokus, Apple Apple Apple, deras ringsignaler, detta knappljud när de skriver osv osv, allt för att hjärntvätta publiken med Apple! Alla andra märken har en tendens att suddas ut..men inte den där Appleloggan..

Varför tillåts detta? Är inte detta ett sätt av Apple att styra marknaden genom att sätta sina produkter tillsammans med andra? Intel och Google får ju ej ha sin logga tillsammans med andra säljande produkter i marknaden då detta klassas som försök till att manipulera marknaden.

Apple får ju ha egna kablar och egna lösningar medan de andra företagen måste gå i samma standards, tänker på USB och andra anslutningar som skall följas, men inte Apple..dessa får ha egna standards.

Igen, är du vresig och kommer med det klassiska ''amen, sluta klaga så typiskt svenskt'' Då kan du också vara svensk och knyta näven i fickan och gå till en annan forumdel.

Jag bara undrar om man kan gå vidare till EU-domstol med detta? För alla ska väl följa lagarna?

Vill tillägga här att det inte överhuvudtaget finns några lagar att följa gällande standarder. Det är helt upp till varje tillverkare att själv välja ifall de måste använda USB som port eller inte. OM det nu väljer att använda USB, då finns det standarder att följa. Men Apple bryter inga lagar eller regler övh. genom att säga att de vill ha sina egna standarder, så länge dessa standarder följer de regulationer som finns för de allmänna delarna, så som brandskydd etc.

Företag som använder det i sin branch, gör det för att det är uniform. Det blir enklare att hantera och behöver mindre support. Du kan ge vilken dummy som helst en iphone och hen kommer att förstå, samt att alla frågor kring hur det fungerar behöver bara besvaras en gång i en lista. Ska man köra Android behöver du support på samtliga modeller. I just Sverige är det också så på marknaden att många användare inte förstår något annat än Apple, helt enkelt.

Gällande företag som använder det i reklam, så gör de det för att det helt enkelt ser bättre ut med reklam med en ajfån, då det är det som är mode och det är det som säljer. Det är alltså ett marknadsföringstrick från företagen (Telia, SF etc) och inte från Apple själva.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS. Jag har till och med sett företag som använt apple produkter (typ en macbook) i marknadsföring för pc-mjukvara (dvs på deras hemsida var det en macbook som screenshots för mjukvaran satt på).
Helt bananas.

Nästan överallt det det är webtjänster/appar/whatever som ska marknadsföras är det ju mac/iphone som får agera fotomodell.

Tror det beror på två saker:
1) Reklam/designfolk har en förkärlek till Apple/Mac. Mkt ”närmre” för dom att bara använda en mac än att försöka ge sig ut i pcvärlden och leta upp nått.
2) Vad ni än säger så är Apple lite ”premium”. Folk vill ju givetvis att även deras tjänst ska associeras med premium.

Kolla här t ex:
Först så har vi en ipad. Scrollar man ner lite, en skärm/dator som typ ser ut som en iMac.
https://www.kivra.com/sa-fungerar-kivra/digitala-brevladan/

På nästa sida har vi givetvis en iphone överallt:
https://www.kivra.com/sa-fungerar-kivra/funktioner/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag håller med TS. Jag har till och med sett företag som använt apple produkter (typ en macbook) i marknadsföring för pc-mjukvara (dvs på deras hemsida var det en macbook som screenshots för mjukvaran satt på).
Helt bananas.

Nästan överallt det det är webtjänster/appar/whatever som ska marknadsföras är det ju mac/iphone som får agera fotomodell.

Tror det beror på två saker:
1) Reklam/designfolk har en förkärlek till Apple/Mac. Mkt ”närmre” för dom att bara använda en mac än att försöka ge sig ut i pcvärlden och leta upp nått.
2) Vad ni än säger så är Apple lite ”premium”. Folk vill ju givetvis att även deras tjänst ska associeras med premium.

En macbook är en x86 PC. Varit så sedan cirka 2006.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

En macbook är en x86 PC. Varit så sedan cirka 2006.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ja, du förstår vad jag menar.
Förlåt mig mr besserwisser, en mac med OSX istället för en DELL då. Eller HP. Med windows.
Är det en bra nog beskrivning för dig?
Känner du att ditt inlägg förde tråden framåt?

Se mina länkar ovan så får du se vad vi menar.
Dom hade likaväl kunnat stoppa dit en windowsplatta, eller en androidtelefon.
Men av nån anledning finns det en förkärlek att använda sig utav Mac/Apple så fort ens produkt ska sättas i marknadsföring.

Edit. Fan blir så jävla förbannad. Vad är det med alla er nyareggade 2015 och liknande som bara ska in och förstöra i trådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja ja, du förstår vad jag menar.
Förlåt mig mr besserwisser, en mac med OSX istället för en DELL då. Eller HP. Med windows.
Är det en bra nog beskrivning för dig?
Känner du att ditt inlägg förde tråden framåt?

Se mina länkar ovan så får du se vad vi menar.
Dom hade likaväl kunnat stoppa dit en windowsplatta, eller en androidtelefon.
Men av nån anledning finns det en förkärlek att använda sig utav Mac/Apple så fort ens produkt ska sättas i marknadsföring.

Edit. Fan blir så jävla förbannad. Vad är det med alla er nyareggade 2015 och liknande som bara ska in och förstöra i trådarna.

Eftersom det inte är tekniskt omöjligt eller ens ovanligt så ser jag inget fel med att att visa windowsprogram på en appledator.

För att spinna vidare på tråden så är appledatoreer ganska avskalade och minimalistiska. Det är då det som visas på skärmen som får uppmärksamhet. Jämför om de använt någon alienware med regnbågens alla färger både i chassits färgschema och ledbelysning, då hade nog det som visats på skärmen inte fått samma uppmärksamhet av ögat.

Förstår inte varför när jag är reggad har betydelse för diskussionen. Även den som är reggad 2017 har väl rätt att uttrycka sin åsikt?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga att det ett par olika frågor egentligen. Varför man använder Iphone när man exempelvis visar ett gränssnitt i telefonen är för att det är väldigt simpelt att rita upp en generell Iphone som är igenkänningsbar och så. Man vill ju inte ha bara en bild av själva gränssnittet utan man vill visa att det är på en telefon liksom och då blir Iphone helt enkelt enklast. Jag har själv gjort det när jag visat mockups och så. Samsung har ju också haft en ganska koncis design (på framsidan i alla fall) men den är lite för generisk liksom, speciellt om man skulle skippa att ha med deras logga, och den är inte lika enkel att rita. Jag menar, man kan ju rita upp en Iphone-ram i css ganska enkelt, tunna svarta ramar på sidorna och feta uppe och nere med rundning i hörnen, sen en rund hemknapp så är det färdigt. De ser inte gamla ut även om man gjorde den för Iphone 3G eller så. Får se hur det blir nu med Iphone X, men den är ju svårare att rita upp än den gamla designen med den fula slotten högst upp och så.

Varför de använder Iphone och Mac i filmer och TV är en helt annan fråga och det beror mycket på imagen Apple har lyckats åstadkomma för sina produkter. Självklart spelar det in att de har en ganska långvarig design på både telefoner och datorer så man riskerar inte att ens film ser gammal ut kort efter release liksom. Även att designen är clean och ganska generisk förstås. Men mest handlar det nog om image.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Eftersom det inte är tekniskt omöjligt eller ens ovanligt så ser jag inget fel med att att visa windowsprogram på en appledator.

För att spinna vidare på tråden så är appledatoreer ganska avskalade och minimalistiska. Det är då det som visas på skärmen som får uppmärksamhet. Jämför om de använt någon alienware med regnbågens alla färger både i chassits färgschema och ledbelysning, då hade nog det som visats på skärmen inte fått samma uppmärksamhet av ögat.

Förstår inte varför när jag är reggad har betydelse för diskussionen. Även den som är reggad 2017 har väl rätt att uttrycka sin åsikt?!

Skickades från m.sweclockers.com

Men hur många som kör ett Windowsprogram tror du gör det genom dualboot eller VM på en Mac eller på en ren Windowsmaskin?
Jag skulle säga att risken är betydligt större att en oinsatt mac-användare leds till att tro att programmet kommer gå att köpa och köra rakt av på dennes OSX-bestyckade Mac. (Detta har jag råkat ut för tiotals, om inte hundratals gånger. Bekanta/kollegor har kommit med Windowsmjukvara och bett om hjälp att installa på deras Mac).

Sen tar du ett extremfall med Alienware. Det finns ju mängder med "cleana" datorer från andra tillverkare nuförtiden också.
Kolla bara på alla chromebooks, eller Microsoft surface t ex.

Om man ska marknadsföra en mjukvara som enbart native fungerar till Windows, så står jag fast vid att jag tycker att det är väldigt märkligt att man använder en Mac som display för det hela.
Absolut, det GÅR att köra windows-program på en Mac, men det är ändå en stretch.
Vad tror du är vanligast? Att folk kör ett Windowsprogram på en ren Windowsinstallation eller i typ Parallels på Mac?

Googlar man lite snabbt ser man även att Android hade en total market share på runt 80% Q4 2016.
Mao borde "fler" personer känna sig "hemma" om man använde android-devices vid marknadsföring, ändå så är det precis som TS och jag anser Apple man ser överallt.
Hur mycket mer avskalad är en iPhone mot t ex en Samsung galaxy? Potato potato i min mening.
Ändå är det främst Apple/mac/ihpone/ipad man ser.

Kollar man även typ här:
https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....
Så verkar det svårt att få OSX till mer än kring 7% market share.
Ändå så är mer eller mindre varenda webläsarfönster man ser i nån typ av marknadsföring inklistrat i en macbook.

Helt enkelt, jag står fast vid min förra teori, det är förmodligen en mix av att dom som designar dessa annonser har en förkärlek till Apple/Mac i kombination med att det varumärket associeras med exklusivitet.
Har man två val, visa upp sin produkt i en Macbook eller i en trött generisk dell/hp/whatever så väljer man Macbooken.

Jag ser alltså inget fel i detta, jag kör själv primärt Apple/Mac, men som sagt, söker man svaret på frågan varför det har blivit såhär trots att Apple/Mac är starkt i minoritet så tror jag som sagt på min teori ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibis:

En förklaring kan vara att Apple-användare har gång på gång visat sig vara villigare att betala för saker än motsv. användare från andra leverantörer. Exakt varför vet jag ej, men genomsnittsanvändaren av en iOS-produkt verkar betala för mycket mer appar och kringtrams än en genomsnittlig Android-användare.

Logiskt då, att som reklammakare, rikta in sig på den mest köpvilliga gruppen.

Speciellt om man tar hänsyn till vilka som köper och vad som ska säljas.
Är målgruppen gamers i yngre åldern så kanske en färggrann dator med massa leds är bättre än en appleprodukt.

Appel har dock fått en hög status bland vissa och då är inte annonsörer dummare än att de väljer att visa det de säljer på denna. Jag ser det lite som när Dressman har reklam för kostymer, där de anlitar modeller som ser bra ut och inte tar första bästa ungdom.

Annars Apple status är ett kostnadsproblem, jag vet ett företag som kommer köpa in över 10st iPad pro 10" för lite under 100 000kr. Inget snack om saken att det är de bästa surfplattorna, men om de bara väljer sig med lite sämre kan de halvera priset. Men var är då Appleloggan undrar dem?
Företagets image är Apple, de vill synas med såna produkter utåt för de tror att det ger bra PR värde och lockar kunder.

Permalänk
Inaktiv

Kan det också ha att göra med att Apple har ett gott rykte som företag? Faktiskt ingen aning, men det kanske kan spela in i vissa fall. Det är väl inte helt ovanligt att folk bojkottar ett företags produkter/tjänster just för att de inte gillar företaget, av lite olika orsaker?