Permalänk
Medlem

Spelare för 4K Ultra HD Blu-ray

Hellu!

Har haft min 4k TV i lite över ett år nu men börjar tröttna lite på att jag inte har något material i 4k att använda den till. Tänkte därför köpa en 4k blueray spelare och lite 4k filmer som jag kan njuta av.

Vet dock ingenting om detta, är det bara att köpa billigaste möjliga som jag hittar? T.ex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3589129

Eller är det något jag bör kolla efter? Lägger helst inte en förmögenhet på detta men vore kul att ha nått att se på, det räcker.

Tack!

Förtydligade rubrik för att undvika missförstånd. //EÅ
Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En rätt smidig lösning är att köpa en Xbox One S, de kan du ibland hitta för runt 1800 kr på kampanjer och ännu lägre på blocket med lite tur. Utöver att de låter lite mer än en stationär spelare så fungerar de utmärkt för UHD-filmer och du får en spelkonsol på köpet.

Permalänk
Medlem

I princip kan du ta vilken som helst om du inte har några specifika krav, för det är inga gigantiska skillnader mellan de olika spelarna. Om du stör dig på oljud så bör du nog undvika de som har fläktkylning (syns på baksidan), men även läsa recensioner och se om det sagts något om ljudnivå vid skivspelning (dvs hur mycket själva skivläsaren lever om) - och givetvis se om det finns andra problem.

Behöver du analoga ljudutgångar av någon anledning så krymper antalet alternativ ganska mycket dock.

Skrivet av keyser:

En rätt smidig lösning är att köpa en Xbox One S, de kan du ibland hitta för runt 1800 kr på kampanjer och ännu lägre på blocket med lite tur. Utöver att de låter lite mer än en stationär spelare så fungerar de utmärkt för UHD-filmer och du får en spelkonsol på köpet.

Xbox One S fungerar dugligt för skivspelande (jag har haft en), men inte mer. Måste dessutom ha ett förbannat MS-konto för att överhuvudtaget kunna använda den. Och "fjärrkontrollen" måste laddas eller batteribytas stup i kvarten. Dessutom har den (åtminstone haft) problem med skivor från vissa tillverkare/distributionsbolag.

Då jag ställer höga krav (och inte vill ha några jävla appar) så blev det till slut en Oppo UDP-203 för min del. Men den är dyr som satan (särskilt i Europa).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på en "Oppo UDP-203" för 2995kr och är väldigt nöjd med denna spelare, kostar dock 7-9k i de flestas butiker jag vet att den säljs på.

Annars vet jag att Panasonic DMP-UB300 har fått bra omdömme

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Xbox One S fungerar dugligt för skivspelande (jag har haft en), men inte mer. Måste dessutom ha ett förbannat MS-konto för att överhuvudtaget kunna använda den. Och "fjärrkontrollen" måste laddas eller batteribytas stup i kvarten. Dessutom har den (åtminstone haft) problem med skivor från vissa tillverkare/distributionsbolag.

Min har fungerat utmärkt, MS-konto hade jag sedan tidigare så det var inte fullt så fruktansvärt att logga in igen.
Jag köpte till deras lilla mediafjärr som jag inte behövt byta batteri, eller ladda sen jag köpte den. För snart ett år sedan.
Den har dessutom spelat samtliga 4k-filmer jag stoppat i den, 20-30 olika titlar. Du kanske hade ett måndagsexemplar?

Permalänk
Medlem

Köp en One S så får du även en spelkonsoll. Fungerar perfekt för 4k sen dom la till bitstreaming.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Köp en One S så får du även en spelkonsoll. Fungerar perfekt för 4k sen dom la till bitstreaming.

Så får du ju även möjlighet till dolby atmos stöd...
Vet iofs inte om billiga 4k bluray spelare har de också.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Den har dessutom spelat samtliga 4k-filmer jag stoppat i den, 20-30 olika titlar. Du kanske hade ett måndagsexemplar?

Nej, det var ett vanligt rapporterat problem (november 2016), exempelvis med Deadpool UHD (där det visar sig först vid kapitel 12 om jag minns rätt - där totalhängde sig spelaren).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, det var ett vanligt rapporterat problem (november 2016), exempelvis med Deadpool UHD.

En film som jag spelat i min utan bekymmer, så de har kanske löst det med uppdateringar därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

En film som jag spelat i min utan bekymmer, så de har kanske löst det med uppdateringar därefter.

Jo, så kan det förstås mycket väl vara (du märker det om du hoppar till kapitel 12 och några sekunder in på den om jag minns rätt - där hänge den sig totalt förr - skulle t.ex. kunna bero på att det görs ett layer change där, bara en gissning).

Men ja, tittar man på prisvärdhet som viktigaste parameter så är Xbox One S svårslagen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, så kan det förstås mycket väl vara (du märker det om du hoppar till kapitel 12 och några sekunder in på den om jag minns rätt - där hänge den sig totalt förr - skulle t.ex. kunna bero på att det görs ett layer change där, bara en gissning).

Men ja, tittar man på prisvärdhet som viktigaste parameter så är Xbox One S svårslagen.

Rätt säker på att jag hade kommit ihåg om spelaren dog när jag såg filmen
Just mjukvaruuppdateringarna är ju lite av en fördel med en xbox, många andra spelare med härliga smartfunktioner överges ju rätt snabbt av tillverkaren. Som min gamla dyra fina Panasonic Blu-ray, där slutade de erbjuda uppdateringar och tjänster som fanns från början slutade fungera efter ett par år...

Men rent krasst är jag ändå sugen på att köpa på mig en vanlig stationär framöver, att ersätta ovan nämnda Panasonic. Anledningen är att jag saknar CEC och det är en viss bekvämlighet i att det går snabbare att starta upp en vanlig spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Rätt säker på att jag hade kommit ihåg om spelaren dog när jag såg filmen

Jo, jag tänkte om du bara tagit en snabbtitt för att se att skivan fungerar (vilket jag brukar göra så jag vet direkt om det behövs en reklamation). För då vore förstås sannolikheten ganska stor att man missar just en sån här grej.

Skrivet av keyser:

Just mjukvaruuppdateringarna är ju lite av en fördel med en xbox, många andra spelare med härliga smartfunktioner överges ju rätt snabbt av tillverkaren. Som min gamla dyra fina Panasonic Blu-ray, där slutade de erbjuda uppdateringar och tjänster som fanns från början slutade fungera efter ett par år...

Absolut. Det var en av anledningarna till att jag köpte en Oppo - de brukar vara duktiga på att komma med uppdateringar (även om det förstås inte rör samma sak, då UDP-203 inte har några appar alls).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Relik 📜

Har en Panasonic DMP-UB300, väldigt nöjd. Gör precis det den ska, vettiga inställningar och täta uppdateringar. Bildkvaliteten är precis samma som deras dyrare modeller.

Körde en One S innan, men hade problem med bland annat ljud-sync och att få till färgerna. Trots rejäl felsökning hittade jag aldrig en klockren lösning, och då jag ändå knappt spelade på konsolen kunde jag lika gärna sälja.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan vara värt att påpeka att man ska ha en Ultra HD Blu-rayspelare. "4K Blu-ray-spelare" har mer än en gång resulterat i att någong köpt en vanlig vanilj-Blu-rayspelare som kör 2006 års teknik och endast skalar bilden till 4K.

Permalänk
Medlem

Skalar dessa spelare ner bilden till 1080p, med bättre bild som resultat jämfört med en vanlig bluray, om man kopplar den till en 1080p TV och kör en UHD film?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Squallie: Båda ja och nej. UHD BD-formatet är alltid kodat i HDR vilket ger oss PQ-tonkurvan, 10-bitars färg och med 4:2:0 subsampling i 3840x2160 är färgupplösningen 4 ggr högre jämfört med traditionell Blu-ray. Dessutom adresserar man Rec.2020-färgrymden, ofta mastrat mot DCI-P3. Som källa betraktat är UHD BD därför rejält mycket bättre än vanlig Blu-ray, även för gamla full hd-apparater.

Men det blir mer komplext än så då PQ-tonkurvan måste tas ned till SD-format, "vanlig gamma" och där finns inte dynamikomfånget utan det måste konverteras på något sätt. Olika spelare ger olika alternativ och resultat för detta. Där tycker jag Panasonic gör det hela tydligast med ett slider-reglage för att prioritera skuggtoner<->högdagrar. Andra apparater gör lite som de vill och Xbox one S/X är väl den som gör mest fel hur man än vrider och vänder på det.

Det blir också en konvertering från Rec.2020 till Rec.709 som kan se olika ut hur man prioriterar färger. Därför finns det mycket diskussioner just nu om olika metoder för att själv kontrollera hur nedkonverteringen ska se ut. Oppo UDP-203 kan till exempel skicka bilden med HDR-metadata strippad som man sedan kör genom 3D-LUT-boxar för att själv optimera hur nedkonverteringen ska se ut.

Men enklast är att köra Panasonics spelare för just UHD BD. Oppon har nyligen fått en uppdatering för att bättre påverka nedkonverteringen. Har dock inte sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Skalar dessa spelare ner bilden till 1080p, med bättre bild som resultat jämfört med en vanlig bluray, om man kopplar den till en 1080p TV och kör en UHD film?

UHD 4K spelare kan mata ut 1080p signal, men om det blir bättre än en vanlig FHD spelare vet jag inte, tvivlar på det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Bildexpert 📺

Blir också lite andra situationer när vi talar om Netflix och liknande. Även där vill man, tja *alla* vill åt (eller borde vilja) komma åt 4K-strömmen eftersom den är ordentligt mycket bättre än 1080p-strömmen. Då gäller det att lura appen så att den skickar 4K-strömmen och sedan nedkonvertera den till 1080p vilket förstås inte fungerar via några inbyggda smart-fadäser.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ggustavsson:

UHD 4K spelare kan mata ut 1080p signal, men om det blir bättre än en vanlig FHD spelare vet jag inte, tvivlar på det..

Rejält bättre - förutsatt att det går rätt till vill säga. Och att man har utrustningen för det. Skillnaden är:

  • SD-BD: 8-bitar, 1920x1080, 4:2:0 subsampling ger färgupplösning motsvarande 960x540 pixlar. Rec.709-färger.

  • UHD-BD: 10-bitar, 3840x2160, 4:2:0 subsampling ger färgupplösning motsvarande 1920x1080 pixlar. Rec.2020-färger.

Gamla Blu-ray går inte hela vägen till att utnyttja kapaciteten hos en modern full hd-apparat. Det är lägre färgupplösning, färre nyanssteg och mindre färgrymd än vad en bra full hd-apparat faktiskt är kapabel till. Detta ändras med UHD-BD även om själva HDR-information går förlorad.

Sedan blir det förstås sak samma om man kör sin TV i kartongläge och liknande.

Permalänk
Medlem

@gonace: Hur? Också grymt sugen på en Oppo 203, men priset i Svenska butiker... Även att importera den så är det minst 6000kr!
Begagnad?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Tackar, där fick man veta matnyttig info, har faktiskt inte kört eller sett kombo UHD spelare med UHD skiva + 1080p TV, dock UHD hela vägen jämfört med FHD hela vägen och där är skillnaden dramatisk...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Demo-ex ifrån en butik där jag känner en av de som arbetar, så jag hade tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Squallie: Båda ja och nej.
...
Men enklast är att köra Panasonics spelare för just UHD BD. Oppon har nyligen fått en uppdatering för att bättre påverka nedkonverteringen. Har dock inte sett.

Okej, har nedkonverteringen med t ex Panasonic-spelarna så pass stora fel att man skulle kunna föredra en vanlig bluray före en nedkonverterad UHD eller känns det givet att man borde se det som en uppgradering ändå att köra från UHD? Eller går det inte att svara på.

edit: okej nu läste jag ditt inlägg längre ned. det borde upplevas som en uppgradering då alltså.

Skrivet av Laxpudding:

Då gäller det att lura appen så att den skickar 4K-strömmen och sedan nedkonvertera den till 1080p vilket förstås inte fungerar via några inbyggda smart-fadäser.

Ja, iofs inte förvånad att det är så men ändå lite besviken att det inte går att lösa i Shield:en.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en relativt billig spelare i november, en LG UP970. När jag väl skaffat mig lite 4K filmer så upptäckte jag att även om det inte fanns något bild eller ljudmässigt att klaga på så var LG:n kass på att snurra skivor med vibrationer och en massa oljud som följd. Sedan hängde den sig också helt sporadiskt några gånger.

Skickade iväg den på service och köpte mig istället en Oppo UDP-203 som mer är byggd som en Hi-Fi produkt än en plastleksak och den har noll problem med vibrationer eller oljud. Dessutom har den stöd för Dolby Vision vilket LG lovat men ej fixat. Nackdelen som redan nämnts i tråden är givetvis priset...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Bildexpert 📺

@Squallie: Shielden går på vad TV:n säger att den tar emot för signal. Är det 1080p och SDR så är det vad Shielden skickar. Netflix app går sedan på Shielden meddelar är möjligt. Är det 1080p och SDR så kommer Netflix inte plocka någon 4K- eller HDR-ström. Så man måste lura källan via en scaler av någon form så att den kan skicka 4K-signal och Netflix-appen därmed kan strömma 4K.

HD Fury Linker brukar användas för detta: https://www.hdfury.com/product/linker-4k60-444-600mhz-scaler/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack för tips, lite dyrare än önskvärt men får fundera lite på en sån.