Permalänk
Medlem

Datorn stänger inte av sig

Min dator som jag har i signaturen har nu efter 5 år i tjänst börjat krångla lite smått, det är så att när jag stänger av den så stänger den ner så avslutar den inte hela processen och datorn snurrar vidare med svart skärm tills jag tvångsavslutar den genom att hålla inne i startknappen, har inte rört några inställningar i uefi'n sen 2013 när jag överklockade min processor och har absolut inga problem annars med datorn..

Någon som vet vad det är som håller på att gå sönder?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91:
Jag har varit med om att det har tagit ~30 minuter för en dator innan den stängs av helt, förmodligen för att det väntas på att någon prcess ska avslutas som har frusit.
Om du har installerat något nyligen kan detta vara orsaken till datorn's betende nu.

Att skärmen slocknar först betyder egentligen ingenting, (Win 10 är väldigt snabb med att stänga av output till den).

Så mitt tips är att låta den vara och se om den tillslut stängs av.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem ibland när jag har haft min vpn tjänst igång, är den avstängd när jag stänger av datorn inträffar inte det. Vet dock inte om du använder någon sådan tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Oliver91:
Jag har varit med om att det har tagit ~30 minuter för en dator innan den stängs av helt, förmodligen för att det väntas på att någon prcess ska avslutas som har frusit.
Om du har installerat något nyligen kan detta vara orsaken till datorn's betende nu.

Att skärmen slocknar först betyder egentligen ingenting, (Win 10 är väldigt snabb med att stänga av output till den).

Så mitt tips är att låta den vara och se om den tillslut stängs av.

den stog hela natten och snurrade, har inte installerat något på sistone heller är ganska enformig när det kommer till mitt datoranvändande, samma spel och webbläsaren

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Har haft liknande problem ibland när jag har haft min vpn tjänst igång, är den avstängd när jag stänger av datorn inträffar inte det. Vet dock inte om du använder någon sådan tjänst.

Nepp, ingen vpn tjänst har inte gjort några förändringar överhuvudtaget sen detta började.

har ett trådlöst nätverkskort ska testa att stänga av det för kör trådat ändå

hade det redan disablat så testade att avinstallera det, dessa saker har jag som dyker upp under nätverk.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Min dator som jag har i signaturen har nu efter 5 år i tjänst börjat krångla lite smått, det är så att när jag stänger av den så stänger den ner så avslutar den inte hela processen och datorn snurrar vidare med svart skärm tills jag tvångsavslutar den genom att hålla inne i startknappen, har inte rört några inställningar i uefi'n sen 2013 när jag överklockade min processor och har absolut inga problem annars med datorn..

Någon som vet vad det är som håller på att gå sönder?

Av det lilla jag har att gå på så är min spontana gissning problem med SSD. Väldigt sällan det blir problem med Samsungs Pro diskar, men just 840 Pro har jag fått byta åt kunder några gånger; jobbat med felsökning av datorer.

Har du möjlighet hade jag provat att köra datorn med en annan SSD/HDD, eventuellt skippa RAID 0 och köra datorn med en disk i taget för att verifiera om det kanske bara är en utav diskarna som gett sig.

Lite gissningslek, men jag hade börjat där. Har varit med om samma symtom på en dator för bara någon månad sedan, den gången var det en 840 Evo.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Av det lilla jag har att gå på så är min spontana gissning problem med SSD. Väldigt sällan det blir problem med Samsungs Pro diskar, men just 840 Pro har jag fått byta åt kunder några gånger; jobbat med felsökning av datorer.

Har du möjlighet hade jag provat att köra datorn med en annan SSD/HDD, eventuellt skippa RAID 0 och köra datorn med en disk i taget för att verifiera om det kanske bara är en utav diskarna som gett sig.

Lite gissningslek, men jag hade börjat där. Har varit med om samma symtom på en dator för bara någon månad sedan, den gången var det en 840 Evo.

Mvh. Mansion

Det kan det vara, ska kolla det nästa gång jag formaterar, den ena har jag köpt begagnad med oklar bakgrund

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det kan det vara, ska kolla det nästa gång jag formaterar, den ena har jag köpt begagnad med oklar bakgrund

Du kanske, likt jag, inte har någon livsviktig data på SSD-diskarna. Men har du någonting av värde lagrat där hade jag gjort en backup av detta innan någonting annat, oftast är det ett rent h*lvete att ge sig på en diskräddning på SSD (Om det nu ens är SSD som är felet här; men man kan aldrig vara nog säker).

Må väl.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Du kanske, likt jag, inte har någon livsviktig data på SSD-diskarna. Men har du någonting av värde lagrat där hade jag gjort en backup av detta innan någonting annat, oftast är det ett rent h*lvete att ge sig på en diskräddning på SSD (Om det nu ens är SSD som är felet här; men man kan aldrig vara nog säker).

Må väl.
- Mansion

Lagrar allt som är viktigt på google drive och google photos tack och lov för molnlagring

har märkt av frysningar lite då och då också samt att inställningar inte sparas i vissa program efter reboot kan ju ha med någon av diskarna att göra då.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Allt slutade väl, datorn är lagad det var de där extra nätverks sakerna av okänt ursprung som spökade, tror jag fått det när jag testade en VPN som nämndes tidigare, tunnelbear genom LTT haha

Avaktiverade allt utom realtek gigabit så funkade det!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.