Bilbyte - Subaru Forester vs Subaru Outback mot resten av bilvärlden

Permalänk
Hedersmedlem

Bilbyte - Subaru Forester vs Subaru Outback mot resten av bilvärlden

Eftersom det varit en del aktiva trådar kring bilval här den senaste tiden så tänkte jag kasta ut en fråga också

Det börjar bli dags att fundera på ny bil, lite med tanke på att den nuvarande börjar komma till åren men också med tanke på ändringar av skatteregler framöver. Kör just nu en Audi A4 2,0T Quattro (B7) årsmodell 2007 som jag haft sedan 2011. Kanonbra bil men den börjar bli gammal, baksätet är trångt, man sitter lågt (men bra!), manuell växellåda, ingen dragkrok, låg markfrigång. Detta är egenskaper som inte riktigt passar när vi vill kunna åka ut på mer eller mindre kassa grusvägar när vi ska ut och fiska eller plocka svamp. Just nu lånar vi svärföräldrarnas Outback till det men det brukar innebära att de följer med "på köpet".

Då det finns många Subaru i släkten och alla hittills är väldigt nöjda med dem, såväl nyare som äldre, så har det sneglats en del åt det hållet, främst på Forester och Legacy då vi ser nytta av en lite högre bil.
Forester vinner på att den finns med 240hk motor (uppskattad egenskap) medan Legacy lockar med större utrymmen och mer utrustning.

Budgeten är satt till cirka 250-300k. Bilen ska behållas rimligt länge, dvs 5-7 år om inget oförutsett händer eller vi helt enkelt inte trivs med den.

Önskemål:
Bra fyrhjulsdrift och bättre markfrigång än en vanlig personbil. Ska klara grusvägar med gräsrand utan att skrapa i.
Bra komfort för 4-5 personer. En förare på 185cm ska kunna sitta bakom sig själv.
Rejält bagage
Drag (går ju eftermontera, men den ska orka dra en del också)
Automatlåda
Årsmodell 2015 eller nyare, max 5000 mil
Bensin
Inte för slö...
Driftsäker

Säkerhetssaker som backkamera, autobroms, vingelvarning osv är uppskattat men inget absolut krav. Soppaförbrukning är mindre viktigt då vi båda har gång/cykelavstånd till jobbet. Kör nån gång i månaden 50-60 mil på en helg men däremellan så blir det max 10-15 mil per vecka som livet ser ut nu.

VW/Audi/Skoda har jag delade tankar kring, jag gillade deras bilar mer när jag köpte min A4 (hade A3 innan). Volvo känns som ett säkert val i alla lägen, men alla kör volvo och XC60 är svår att hitta med annat än diesel.

Ös på med förslag Inget är för dumt för att föreslås så länge det matchar önskemålen ovan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hade jag inte haft tjänstebil så hade jag köpt en forester altrnativt nya xc60.
Både subaru och volvo är säkra kort dock gillar jag inte gamla xc60 få jag tycker det ser ut som ett halvt päron på 4 hjul.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Eftersom det varit en del aktiva trådar kring bilval här den senaste tiden så tänkte jag kasta ut en fråga också

Det börjar bli dags att fundera på ny bil, lite med tanke på att den nuvarande börjar komma till åren men också med tanke på ändringar av skatteregler framöver. Kör just nu en Audi A4 2,0T Quattro (B7) årsmodell 2007 som jag haft sedan 2011. Kanonbra bil men den börjar bli gammal, baksätet är trångt, man sitter lågt (men bra!), manuell växellåda, ingen dragkrok, låg markfrigång. Detta är egenskaper som inte riktigt passar när vi vill kunna åka ut på mer eller mindre kassa grusvägar när vi ska ut och fiska eller plocka svamp. Just nu lånar vi svärföräldrarnas Outback till det men det brukar innebära att de följer med "på köpet".

Då det finns många Subaru i släkten och alla hittills är väldigt nöjda med dem, såväl nyare som äldre, så har det sneglats en del åt det hållet, främst på Forester och Legacy då vi ser nytta av en lite högre bil.
Forester vinner på att den finns med 240hk motor (uppskattad egenskap) medan Legacy lockar med större utrymmen och mer utrustning.

Budgeten är satt till cirka 250-300k. Bilen ska behållas rimligt länge, dvs 5-7 år om inget oförutsett händer eller vi helt enkelt inte trivs med den.

Önskemål:
Bra fyrhjulsdrift och bättre markfrigång än en vanlig personbil. Ska klara grusvägar med gräsrand utan att skrapa i.
Bra komfort för 4-5 personer. En förare på 185cm ska kunna sitta bakom sig själv.
Rejält bagage
Drag (går ju eftermontera, men den ska orka dra en del också)
Automatlåda
Årsmodell 2015 eller nyare, max 5000 mil
Bensin
Inte för slö...
Driftsäker

Säkerhetssaker som backkamera, autobroms, vingelvarning osv är uppskattat men inget absolut krav. Soppaförbrukning är mindre viktigt då vi båda har gång/cykelavstånd till jobbet. Kör nån gång i månaden 50-60 mil på en helg men däremellan så blir det max 10-15 mil per vecka som livet ser ut nu.

VW/Audi/Skoda har jag delade tankar kring, jag gillade deras bilar mer när jag köpte min A4 (hade A3 innan). Volvo känns som ett säkert val i alla lägen, men alla kör volvo och XC60 är svår att hitta med annat än diesel.

Ös på med förslag Inget är för dumt för att föreslås så länge det matchar önskemålen ovan.

Subaru är ett säkert kort. Det är oerhört kvalitiva bilar. Mor min hade en forester 06a. Och mer problemfritt bilägande går inte att ha. Var aldrig ett enda fel på den under de 10 år hon hade den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kan du vara utan lull-lull som läderklädsel, soltak och den elektriska bakluckan så såldes Forester XT under 2017 även i varianten Sport. Nypriset var 330.000kr d.v.s. ca 30.000kr lägre än ordinarie XT, i övrigt var det samma drivlina och utrustning.

Dock verkar det bara vara demobilar som gått under 1000 mil till salu för tillfället så priset blir därefter.

Permalänk
Medlem

Kolla på samma bil som du ska köpa men som är 3år äldre +din mil som du kommer att kör på blocket. Värdeminskningen är en utmaning på dessa bilar mot Volvo

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Generellt sett verkar ju Subaru vara extremt driftsäkra, dock rasade motorn på min farsas forester (minns ej årsmodell) typ ett halvår efter att han köpt den men det kan ju vara undantaget som bekräftar regeln. Outback har jag dock aldrig hört något dåligt om, skulle välja den eller en XC70 av nyare årsmodell om jag var i samma sits.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

min subba började rosta efter 6 månader....... kör nu volvo i stället
Det man dock ska säga med subaru är att deras 4x4 drift är mycket bättre än volvos.
körde ner i ett dike med släp med min subba, (man såg inte vägen eller diken då det var så mycket snö) det var bara att lägga i backen och köra upp igen, jag tvivlar starkt på att min volvo klarar det då den spinner bara man ska dra släpet när det är snö. Volvos komfort är dock väldigt mycket bättre än subban.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vi har en äldre Legacy och tycker det är bland den bäst bilen vi haft. Den är sjukt stor invändigt. Stort baggage, drar släp sjukt bra. Man sitter bra i den både fram och bak, bra med benutrymme etc.

Skulle kollat på Subaru, annars gillar jag Volvos mkt också

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske, men vad finns det för fördelar med bilar med "hög markfrigång"?
Är det bara när man hamnar lite offroad som man kan ha nytta av det? eller finns det andra fördelar? Typ ljudisolering eller nåt annat?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reckie:

Kan du vara utan lull-lull som läderklädsel, soltak och den elektriska bakluckan så såldes Forester XT under 2017 även i varianten Sport. Nypriset var 330.000kr d.v.s. ca 30.000kr lägre än ordinarie XT, i övrigt var det samma drivlina och utrustning.

Dock verkar det bara vara demobilar som gått under 1000 mil till salu för tillfället så priset blir därefter.

Det är dessa som jag har spanat in hittills. Nästan rätt prisklass och vi klarar oss bra utan taklucka osv. Provade en för några veckor sedan och trivdes bra i den. Dock hinner man inte med så mycket på en halvtimma.

Skrivet av sesese:

Kolla på samma bil som du ska köpa men som är 3år äldre +din mil som du kommer att kör på blocket. Värdeminskningen är en utmaning på dessa bilar mot Volvo

Kollade snabbt på detta och jag tycker de står sig bra i pris. 2012-13 ligger på uppåt 200k fortfarande.

Om man skulle kolla åt volvo-hållet ser det ut som att det är i stort sett bara diesel att välja på. Men när var det som VEA-motorerna gick att få med fyrhjulsdrift? Är det bara på de nyaste modellerna det är möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har en subaru forester 2.0d xs diesel 2016 med CSV låda, fungerar bra sommartid, men hatar CSV växellådan, antispinn och antisladd osv aldrig känt mig så handikappad. Nu kanske mina körförhållanden är jäkligt långt ifrån normala men jag hade en subaru 2006 manuell med lågväxel som var den bästa bil jag haft.

När det är kallt (under 0grader) så är det omöjligt att komma in i trafikrytm med kall bil, nästintill farligt att stå i en korsning och man ska upp i hastighet på en vältraffikerad väg. Det varvar och det händer ingenting det tar kanske en minut att nå 90km/h när det är 15minus eller mer man maxvarvar en kall motor och en cyklist kan cykla om en i accelerationen. Efter ca 5min på vägen så är lådan varm och börjar fungera så har du en lång bilkö bakom med förbannade medtrafikanter. Kör du i terräng i några decimeter snö så kör du fast eller hamnar i diket om då alla hjälpmedel gör att du far runt på vägen även om man stänger av antisladd, blev stillastående i 30cm snö och det bara durrade i hela bilen. Likaså om du backar i uppförsbacke med släp. När bilen typ fryser fast på morgonen i is dvs så hjulen står i gropar, så kommer man inte loss då lådan är momentbegränsad kall, en manuell bil är bara att slira sig loss med. Eller när du står med skotersläpet parkerad efter en oplogad väg och efter en tur i skogen/efter leden vill åka hem och bilen stått parkerad och är kall så får du börja med att starta bilen och ta en fika innan du kan åka.

Är det kallare än -10grader så är det nån sensor som det är fördröjning på som gör att har du en rejäl uppförsbacke med lite motstånd som snö och is så får du nästan vänta till bilen är varm, jag har svårt att komma av gården hemma innan bilen är varm då det startar med en brant backe med 90graders kurva då lådan är momentbegränsad när lådan är kall så finns det ingen kraft.

Det här är helt fel bil för mig, älskar komforten och bilen när den är varmkörd och på plogade vägar. Tror det blir ett inbyte till en äldre manuell med lågväxel igen innan eller när garantin går ut.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Subaru är oerhört bra bilar! Inget snack om saken. Enda problemen de har haft har varit deras växellådor av typen CVT (Lineartronic heter dom hos Subaru) som har rasat efter några hundra mil till följd av felaktig mjukvara som styr smörjningen av växellådan.
Felaktiva växellådor vanligt
Annars kan jag rekommendera Toyotas RAV4. Den bilen uppfyller de kriterier du har ställt och Toyota är väl lika kända som Subaru att hålla hög standard hos deras bilar.

Permalänk
Medlem

@caida:

RAV4 (10 år sedan så var det en fin helg offroad bil), nu mera en city slicker.
Huyndai Tuscon, Kia Sportage som hamnar i samma prisklass, mycket av det samma.
Plastig inredning, men dom duger säkert till lätt grusväg etc.

Då hade jag hellre tagit en dacia duster. Min andra bil, har det i ett annat land på sommaren. Plastig, låter, men stabil som fjället, lite som kan paja, därav priset, 150k ny.

XC60 kör jag själv, och komforten kan inte jämföras, bäst i klassen, lätt. X3 är det närmsta som kan konkurrera. Grejen med Volvo, och varför den inte passar utanför staden, är den katastrofala vändradie. Och priset så klart. Ny xc60 med lite utrustning kommer snabbt upp till 500k. Den är ganska trång också.

Subaru har jag ingen erfarenhet av, förutom WRX Impreza
Suzuki grand vitara kan jag voucha att vara en grym och stabil bil, men dom produceras inte mera, och den nya vitaran har jag ingen erfarenhet av, själv om den verkar vara en bra bil, kanske lite liten.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har jobbat som Subaruåterförsäljare (Slutade för cirka 1,5 år sedan, men kan det mesta om dessa bilar)
Är det några frågor du har så är det bara att slänga ur sig.
Mellan dessa 2 skulle jag definitivt rekommendera Outbacken, jag körde i ett år en årsmodell 2015 2,0 diesel med CVT låda och Summit utrustningspaket och var riktigt nöjd.
Nämndes att CVT lådan kunde strula och detta är helt korrekt, den smörjdes inte ordentligt nog i kalla förhållanden så den kan i värsta fall haverera (dessa byttes tyvärr ut mot nya CVT-lådor som inte var uppdaterade under min tid, så samma fel kunde hända igen)
Forester anser jag endast nödvändig om du:
1. är gammal och behöver ta dig in och ur bilen enkelt
2. regelbundet kör på vägar där du behöver de extra CM i markfrigång

Annars är outbacken på alla vis en bättre bil då den är trevligare att köra och har bättre lastutrymmen/utrustning

Permalänk
Medlem

Land Rover Discovery Sport? Bra markfrigång.

Finns en på nätet, -15, 2.3K Mil. Bensin, automat, 239 hk. länk

Kan inte uttala mig om hur den känns att köra, har dock en Land Rover som referenspunkt.
Men LR är väldigt trevliga. Skulle absolut prova att en om jag var i din sits.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@OSkar000:
Som en "lång" person som kört en 2010 legacy automat i mer än 5 år med 200 mil husvagn/år kan jag konstatera att vår nästa familjebil sannolikt blir en Outback. Vad gäller utrymmet bak finns det inte mycket som slår den, nyligen satt jag tillsammans med 2 barn och en bilbarnstol i baksätet utan problem. När vi köpte bilen behövde vi 2 bakvända stolar vilket påverkade körkomforten i Volvos "stora" modeller, men inte i legacy/outback. Jag tror att Forester också är mindre än outback i både baksätet och bagage.

Vad gäller ekonomi kan jag konstatera att en ny xc60 kostar ca 500 000 och en 2010 ca 120 000, medan en ny outback kostar 330 000 och en 2010 80-100 000 vid en snabb koll. Subaru verkar hålla värdet bättre.

Det enda jag kan känna är att jag skulle vilja ha lite mer kraft i motorn, men det är mest för skojs skull, inget krav. Den klarar 1450kg på kroken utan problem (vilket man dessutom får dra på B-körkort).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av john_doe:

Har en subaru forester 2.0d xs diesel 2016 med CSV låda, fungerar bra sommartid, men hatar CSV växellådan, antispinn och antisladd osv aldrig känt mig så handikappad. Nu kanske mina körförhållanden är jäkligt långt ifrån normala men jag hade en subaru 2006 manuell med lågväxel som var den bästa bil jag haft.

När det är kallt (under 0grader) så är det omöjligt att komma in i trafikrytm med kall bil, nästintill farligt att stå i en korsning och man ska upp i hastighet på en vältraffikerad väg. Det varvar och det händer ingenting det tar kanske en minut att nå 90km/h när det är 15minus eller mer man maxvarvar en kall motor och en cyklist kan cykla om en i accelerationen. Efter ca 5min på vägen så är lådan varm och börjar fungera så har du en lång bilkö bakom med förbannade medtrafikanter. Kör du i terräng i några decimeter snö så kör du fast eller hamnar i diket om då alla hjälpmedel gör att du far runt på vägen även om man stänger av antisladd, blev stillastående i 30cm snö och det bara durrade i hela bilen. Likaså om du backar i uppförsbacke med släp. När bilen typ fryser fast på morgonen i is dvs så hjulen står i gropar, så kommer man inte loss då lådan är momentbegränsad kall, en manuell bil är bara att slira sig loss med. Eller när du står med skotersläpet parkerad efter en oplogad väg och efter en tur i skogen/efter leden vill åka hem och bilen stått parkerad och är kall så får du börja med att starta bilen och ta en fika innan du kan åka.

Är det kallare än -10grader så är det nån sensor som det är fördröjning på som gör att har du en rejäl uppförsbacke med lite motstånd som snö och is så får du nästan vänta till bilen är varm, jag har svårt att komma av gården hemma innan bilen är varm då det startar med en brant backe med 90graders kurva då lådan är momentbegränsad när lådan är kall så finns det ingen kraft.

Det här är helt fel bil för mig, älskar komforten och bilen när den är varmkörd och på plogade vägar. Tror det blir ett inbyte till en äldre manuell med lågväxel igen innan eller när garantin går ut.

Så mycket terrängkörning lär det knappast bli, men jag förutsätter att oavsett om jag väljer Outback eller Forester så klarar den djupare snö och sämre än nuvarande A4. Nuvarande rekorde är förövrigt 3-4dm nysnö.

Testkörde en Forester XT när det var några minusgrader ute och bilen var kall från början. Den betedde sig inte likadant utan drog ganska fint utan att behöva plågas.

Skrivet av Helljanek:

Hej!

Jag har jobbat som Subaruåterförsäljare (Slutade för cirka 1,5 år sedan, men kan det mesta om dessa bilar)
Är det några frågor du har så är det bara att slänga ur sig.
Mellan dessa 2 skulle jag definitivt rekommendera Outbacken, jag körde i ett år en årsmodell 2015 2,0 diesel med CVT låda och Summit utrustningspaket och var riktigt nöjd.
Nämndes att CVT lådan kunde strula och detta är helt korrekt, den smörjdes inte ordentligt nog i kalla förhållanden så den kan i värsta fall haverera (dessa byttes tyvärr ut mot nya CVT-lådor som inte var uppdaterade under min tid, så samma fel kunde hända igen)
Forester anser jag endast nödvändig om du:
1. är gammal och behöver ta dig in och ur bilen enkelt
2. regelbundet kör på vägar där du behöver de extra CM i markfrigång

Annars är outbacken på alla vis en bättre bil då den är trevligare att köra och har bättre lastutrymmen/utrustning

Strulet med växellådorna känns som det borde gå att klara sig från med tanke på att det var ett tag sedan och att de tagit problemet på allvar. Bra att veta om dock.

På något sätt känns Forester som en generation äldre än Outback, när kom nuvarande generation av respektive modell?
(svarar mig själv att Outback borde vara från årsmodell 2015 i nuvarande utförande)

Forestern känns som den kan vara roligare (XT) och lite mer busvänlig medan Outback känns mer inriktad mot bakväm och lite mer seriös (familjebil).

1. Åldern har inte börjat ta ut sin rätt ännu, men svärmormor är svår att få upp och ner ur baksätet på Audin.
2. Är vägarna såpass dåliga att de inte går att komma fram med en Outback så har vi antagligen hamnat väldigt fel ute redan från början. Sunt förnuft och ögonen på vägen så borde det gå att komma fram ganska bra ändå. Outback ser ut att ha 20cm markfrigång och Forester 22.. nuvarande A4, 10cm!

Skrivet av EyeNEye:

Land Rover Discovery Sport? Bra markfrigång.

Finns en på nätet, -15, 2.3K Mil. Bensin, automat, 239 hk. länk

Kan inte uttala mig om hur den känns att köra, har dock en Land Rover som referenspunkt.
Men LR är väldigt trevliga. Skulle absolut prova att en om jag var i din sits.

Land Rover har dock inget vidare rykte vad det gäller kvalitet. Nu ska man inte såga dem rakt av men de slår i alla fall från underläge om de lyckats göra en problemfri bil nu

Skrivet av Gruarn:

@OSkar000:
Som en "lång" person som kört en 2010 legacy automat i mer än 5 år med 200 mil husvagn/år kan jag konstatera att vår nästa familjebil sannolikt blir en Outback. Vad gäller utrymmet bak finns det inte mycket som slår den, nyligen satt jag tillsammans med 2 barn och en bilbarnstol i baksätet utan problem. När vi köpte bilen behövde vi 2 bakvända stolar vilket påverkade körkomforten i Volvos "stora" modeller, men inte i legacy/outback. Jag tror att Forester också är mindre än outback i både baksätet och bagage.

Vad gäller ekonomi kan jag konstatera att en ny xc60 kostar ca 500 000 och en 2010 ca 120 000, medan en ny outback kostar 330 000 och en 2010 80-100 000 vid en snabb koll. Subaru verkar hålla värdet bättre.

Det enda jag kan känna är att jag skulle vilja ha lite mer kraft i motorn, men det är mest för skojs skull, inget krav. Den klarar 1450kg på kroken utan problem (vilket man dessutom får dra på B-körkort).

Jag var nära att köpa en Legacy när jag köpte min nuvarande A4. Den gången föll det på att man inte tar in något roligare än 2,5-litersmotorn i Sverige. Hade sexan på 3,6 liter funnits här hade jag nog redan varit Subaru-ägare.

Vad det gäller värdeutvecklingen så har jag lagt märke till samma sak, procentuellt sett tappar de inte jättemycket.

Baksätet på förra generationen Outback har jag spenderat några timmar i, betydligt bättre än Volvo V70N och V70II. Barnstol är inte aktuellt nu men mycket kan ju hända på några års sikt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Så mycket terrängkörning lär det knappast bli, men jag förutsätter att oavsett om jag väljer Outback eller Forester så klarar den djupare snö och sämre än nuvarande A4. Nuvarande rekorde är förövrigt 3-4dm nysnö.

Testkörde en Forester XT när det var några minusgrader ute och bilen var kall från början. Den betedde sig inte likadant utan drog ganska fint utan att behöva plågas.

Strulet med växellådorna känns som det borde gå att klara sig från med tanke på att det var ett tag sedan och att de tagit problemet på allvar. Bra att veta om dock.

På något sätt känns Forester som en generation äldre än Outback, när kom nuvarande generation av respektive modell?
(svarar mig själv att Outback borde vara från årsmodell 2015 i nuvarande utförande)

Forestern känns som den kan vara roligare (XT) och lite mer busvänlig medan Outback känns mer inriktad mot bakväm och lite mer seriös (familjebil).

1. Åldern har inte börjat ta ut sin rätt ännu, men svärmormor är svår att få upp och ner ur baksätet på Audin.
2. Är vägarna såpass dåliga att de inte går att komma fram med en Outback så har vi antagligen hamnat väldigt fel ute redan från början. Sunt förnuft och ögonen på vägen så borde det gå att komma fram ganska bra ändå. Outback ser ut att ha 20cm markfrigång och Forester 22.. nuvarande A4, 10cm!

Land Rover har dock inget vidare rykte vad det gäller kvalitet. Nu ska man inte såga dem rakt av men de slår i alla fall från underläge om de lyckats göra en problemfri bil nu

Jag var nära att köpa en Legacy när jag köpte min nuvarande A4. Den gången föll det på att man inte tar in något roligare än 2,5-litersmotorn i Sverige. Hade sexan på 3,6 liter funnits här hade jag nog redan varit Subaru-ägare.

Vad det gäller värdeutvecklingen så har jag lagt märke till samma sak, procentuellt sett tappar de inte jättemycket.

Baksätet på förra generationen Outback har jag spenderat några timmar i, betydligt bättre än Volvo V70N och V70II. Barnstol är inte aktuellt nu men mycket kan ju hända på några års sikt

Helt korrekt, nya outback kom 2015 medans i min tid så kom forester 2013. Forester kändes utdaterad i alla lägen då jag ofta fick prova båda (Alla utrustningspaket).

Däremot är det som du säger att XT är en trevlig modell med de extra hästkrafterna då outbacken inte säljs med h6 motorn i Sverige.

Edit: Vad gäller värdeminskninng så är Subaru nästan best in class då det inte förekommer så många leasing/företagsbilar som mättar begmarknaden. Vi tjänade inte mängder på att byta in -3 år gamla bilar.

I slutändan skulle jag rekommendera outbacken ändå då jag inte gillar "suv crazen" då dessa inte behövs egentligen förutom i rätt extrema lägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Helljanek:

Helt korrekt, nya outback kom 2015 medans i min tid så kom forester 2013. Forester kändes utdaterad i alla lägen då jag ofta fick prova båda (Alla utrustningspaket).

Däremot är det som du säger att XT är en trevlig modell med de extra hästkrafterna då outbacken inte säljs med h6 motorn i Sverige.

Edit: Vad gäller värdeminskninng så är Subaru nästan best in class då det inte förekommer så många leasing/företagsbilar som mättar begmarknaden. Vi tjänade inte mängder på att byta in -3 år gamla bilar.

I slutändan skulle jag rekommendera outbacken ändå då jag inte gillar "suv crazen" då dessa inte behövs egentligen förutom i rätt extrema lägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipsen!

Just nu lutar det starkt mot en Outback, helst en Summit (fullutrustad), så jag får se när det dyker upp nån lämplig i rätt pris och nära nyskick.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte det var dags för en uppdatering kring vad som hänt

Det dröjde inte jättelänge innan rätt bil och tillfälle dök upp så numera åker vi Subaru Outback. En föredetta lager/demo-bil med "fel" årsmodell gjorde att det gick att få en Summit till samma pris som en basutrustad.

Hittills är vi riktigt nöjda. Jämfört med Audin vi hade innan så är det egentligen bara en turbo eller ett par cylindrar till som saknas. Hade jag kunnat köpa en med 3,6-literssexan hade jag gjort det.
Komforten är bättre, speciellt på dåliga vägar.
Den är rymlig, såväl fram som bak.
Bagaget är inte enormt mycket större, men tillräckligt för att svälja en hel del mera. Mycket bekvämt med elbaklucka.
Framkomligheten på dåliga vägar är inte testad ännu, men den känns i alla fall mer lämplig att ta ut i naturen.
Köper man en Summit så får man en helt klart trevlig stereo. Visst finns det säkert de som är bättre, men då är prisklassen också en annan.
CVT-växellådor har oförtjänt dåligt rykte! Det går smidigt, ryckfritt och bekvämt i alla lägen. Tyvärr (får jag säga) så är de ändå programmerade att låtsas växla när man kör lite mer aktivt, det hade varit skönt att kunna koppla ur. Trivs betydligt bättre med denna än med både vanliga automater och dsg-lådor som jag kört tidigare.
Den är inte slö, men den är inte pigg heller. Dock tillräckligt snabb för att vara mycket smidigare i stadstrafik men det är mycket tack vare att det är automat, ingen tvekan.. bara gasa!
Soppaförbrukningen har vi inte räknat något på ännu men det ser relativt lovande ut i färddatorn när man kör långkörning. Stadskörning/korta sträckor ser ut att kunna bli runt litern milen med relativt tung högerfot.

Kvalitetsupplevelsen tycker jag är i nivå med Audin som var 10 år nu när den såldes. Jämför man med sista generation V70 så är det också ganska oavgjort. Förra genarationens Subaru Outback känns betydligt billigare i inredningen.

Så på det stora hela så är vi riktigt nöjda och ångrar egentligen bara att vi inte bytte lite tidigare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Helljanek:

Hej!

Jag har jobbat som Subaruåterförsäljare (Slutade för cirka 1,5 år sedan, men kan det mesta om dessa bilar)
Är det några frågor du har så är det bara att slänga ur sig.
Mellan dessa 2 skulle jag definitivt rekommendera Outbacken, jag körde i ett år en årsmodell 2015 2,0 diesel med CVT låda och Summit utrustningspaket och var riktigt nöjd.
Nämndes att CVT lådan kunde strula och detta är helt korrekt, den smörjdes inte ordentligt nog i kalla förhållanden så den kan i värsta fall haverera (dessa byttes tyvärr ut mot nya CVT-lådor som inte var uppdaterade under min tid, så samma fel kunde hända igen)
Forester anser jag endast nödvändig om du:
1. är gammal och behöver ta dig in och ur bilen enkelt
2. regelbundet kör på vägar där du behöver de extra CM i markfrigång

Annars är outbacken på alla vis en bättre bil då den är trevligare att köra och har bättre lastutrymmen/utrustning

Dags att dra liv i denna tråd igen då det är en nu Forester på ingång, vad tycker du om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Dags att dra liv i denna tråd igen då det är en nu Forester på ingång, vad tycker du om den?

Ja men absolut!

Vilken forester är det du kikat på eller önskar köpa?

Permalänk
Hedersmedlem

Såhär drygt ett år senare och med 1000 mil körda så är vi fortfarande riktigt nöjda med Outbacken.

Såg att nästa generation Outback skulle gå att få med en ny 2,4 med turbo... om den nu kommer till Sverige. Kan vara intressant vid nästa bilbyte om inte annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Helljanek:

Ja men absolut!

Vilken forester är det du kikat på eller önskar köpa?

Kommer nog bara en modell vad jag vet och det är e-Boxer hybriden.
Saker som ska vara bättre med den nya plattformen är komfort och ljudnivå, det är viktigt för mig.
Har du kört nya plattformen?

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en outback som ska vara välutrustad. Det enda jag egentligen behöver bestämma mig om är bensin eller diesel. Har hört att dieseln hade en del problem i början när boxerdieseln kom?
Någon som har koll på bränsleförbrukningen på bensinaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Vilken generation är du intresserad av?

Bytte in en -12 2,0D för en månad sedan som jag hade i 3,5 år/ 10k mil. Kan inte rekommendera en 2012 till 2014 diesel i alla fall. Nu saknade jag dieselvärmare, men utan motorvärmare blev bilen aldrig riktigt behagligt varm i kupén om det var kallare än -5 ute, och ACC'n var helt efterbliven i Auto-läget och förde ett jäkla oväsen. Dålig stereo trots Businesspaket, ingen höjdare kombinerat med ACC'n som maxade järnet ur fläkten i tid och otid.

Den var även mycket dyr på verkstaden. 5k på Subaru för vanlig liten service, 9-10k för stor service, serviceintervall 1500 mil/ varje år vilket är tätare än många andra dieslar. Man saknar många finesser som finns i likvärdiga bilar av samma generation.
Råkade ut för att byta glödstift (dyrt!) och fick problem med partikelfiltret och behövde verkstadsregenerering flera gånger trots att jag hade 4 mil landsväg till jobbet. Inte heller kul med liten märkesverkstad med två veckors kö under semestern och ett fel bara Subarus instrument klarar när man har en mer eller mindre okörbar bil.
När man hotade med att behöva byta filter för 26k bytte jag bil istället

Googlar man på Subaru outback och glödstift/ partikelfilter ser man att det är ganska vanliga fel.

Med det sagt får man en bil som tar sig fram överallt (hade manuell låda). Lössnödrivor upp till lysena var inga som helst problem. Skönt insteg och sköna utrymmen, bra stolar. Har i alla fall låg förbrukning, ca 0,6 ärlig 50/50 blandad körning. Det finns ju en anledning till varför så många hästintresserade kör Outback eller Forester. Gällande väghållning tycker jag att det funkade bäst att köra med antisladd på. Den var annars extremt lätt att sladda ut i baken i tvära kurvor på isiga vägar (vilket kan vara roligt!) då den alltid driver 50/50 fram/bak och är lättare i baken. Den var nervös i största allmänhet utan ESP i. Går det uppför och man behöver en drivning som inte bromsar när det blir halt blir det svårkört. En V70 med Haldex driver ju 100% fram tills det släpper och uppför sig helt annorlunda.

Jag har bara kört en bensinare av nya generationen med CVT-låda som lånebil från verkstaden, men det känns som en modernare bil. Mer utrustning och finesser. Jag tror det är en bättre bil. Då slipper man också dieselrelaterade problem. Men jag hade föredragit en vanlig 7-stegad DSG-låda även om det är CVT på bilen jag kör nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xTG!:

Jag är ute efter en outback som ska vara välutrustad. Det enda jag egentligen behöver bestämma mig om är bensin eller diesel. Har hört att dieseln hade en del problem i början när boxerdieseln kom?
Någon som har koll på bränsleförbrukningen på bensinaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken årsmodell tänkte du och hur mycket kör du?

Våran som är en 2016 med 2,5 bensin med automat (cvt) drar straxt under litern med stor andel stadskörning. Långresor kommer den ner på runt 0,7. Går bra i alla väglag och tar sig fram genom det mesta. Har hittills inte lyckats fastna i något... ännu

Generationen som är från 2015 och framåt känns som en mycket modernare och trevligare bil invändigt. Mekaniskt skiljer inte jättemycket dock, det är "samma" motorer och växellådor. Dieseln fanns bara till årsmodell 2017.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vilken årsmodell tänkte du och hur mycket kör du?

Våran som är en 2016 med 2,5 bensin med automat (cvt) drar straxt under litern med stor andel stadskörning. Långresor kommer den ner på runt 0,7. Går bra i alla väglag och tar sig fram genom det mesta. Har hittills inte lyckats fastna i något... ännu

Generationen som är från 2015 och framåt känns som en mycket modernare och trevligare bil invändigt. Mekaniskt skiljer inte jättemycket dock, det är "samma" motorer och växellådor. Dieseln fanns bara till årsmodell 2017.

Tanken är en 2015 eller nyare. Ska iväg och prova en på måndag iaf.
Tror jag helst vill ha bensinare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xTG!:

Tanken är en 2015 eller nyare. Ska iväg och prova en på måndag iaf.
Tror jag helst vill ha bensinare

Skickades från m.sweclockers.com

Varken dieseln eller bensinaren är nån jättespännande historia men de duger bra till vardagsbruk. Har kört och åkt några dieslar och de känns betydligt mer traktor än bensinaren. Dock är det 2012-2014 som jag kört då.

Kör man lika lite som vi gör så är det ingen ide att fundear på annat än bensinaren. Vi ligger på under 1000 mil per år med nuvarande körvanor.

Summit-paketet (högsta utrustningsnivån) är rätt trevligt, dock är det inte jättevanligt på marknaden. Brukar dock inte skilja jättemycket på begagnatpriserna från en basutrustad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@Barilla08: Har inte kört den nya, men väl 20000 mil i Forester 2,0 -07a och 4000 mil i Forester 2,0D -13
Jag är ingen beundrare av Subarus Cvt-låda även om den anses hålla nere förbrukningen. Själv alltid kört manuell låda och har inga problem att nå angiven förbrukning om man kör lugnt. Men vad jag märkt är att bilarna varit extra törstiga vid kallstart så korta sträckor är inget att rekommendera för den bränslemedvetna. 😉
Supernöjd med min Diesels förbrukning men det är lite av en traktor man kör. Generellt är jag å andra sidan inte emot elektrifiering, men att bygga in en plutte-elmotor inuti en Cvt-låda känns som en svårreparerad nödlösning. Skall det vara elektrifiering anser jag att den skall kunna laddas med sladd och kunna ta en den dagliga dagspendlingen.