Permalänk
Medlem

Elektroplätering - stora ytor

Då var det dags igen! Vinter innebär att det har gått ett drygt halvår sedan jag inspekterade och tvättade vattenkylningsloopen, så jag har en anledning att ta isär min maskin och göra lite andra moddar samtidigt.

EKWB hade (har fortfarande?) rea och jag passade på att köpa två glänsande backplates till mina grafikkort. Dessa kommer dock i finishen "nickel" och jag är ute efter resultatet "koppar" som gärna får oxidera lite smått med tiden. Enkla lösningen hade förstås varit att bara spraymåla med nån "kopparfärg" (som i inte riktig koppar), men jag har istället planer på att elektroplätera dessa plattor med hjälp av en acetatlösning istället. Har hittat nån guide online som indikerar att det inte behöver vara alltför svårt eller farligt (skulle i princip krävas ättika, väteperoxid och lite koppar jag kan offra)

Någon där ute som har lekt med elektroplätering tidigare? Är det nåt jag kan räkna med att göra hemma under köksfläkten (alternativt balkongen)? Och den tekniska frågan: Guiden nämner att det inte behövs mer än 1.5 - 6V för att driva reaktionen, men hur mycket ström krävs det? Gissar att det inte räcker med en handfull AA-batterier.

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter!

Bild på plattan i nyskick:

stavning.
Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd

Fett off-topic: plätering heter det, inte plättering. Sorry, men jag klarade bara inte av det

Hoppas du får någon riktig hjälp också

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Fett off-topic: plätering heter det, inte plättering. Sorry, men jag klarade bara inte av det

Hoppas du får någon riktig hjälp också

Tack, ska rätta till

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ett sätt att göra det är att du använder ett kopparsalt som t.ex kopparsulfat eller kopparkarbonat (inte kopparklorid, du kommer gasa dig själv) i en lösning som du pläterar med hjälp av att ha en bit järn som används för att fälla ut kopparn så att du får järnsulfat eller järnkarbonat. Tänk bara på hur du ska hantera kemikalierna efteråt, miljöstation i närheten borde kunna ta emot och hantera avfallet.

En annan metod är att du har ett bad med saltsyra (https://www.bauhaus.se/rengoringsmedel-nitor-saltsyra-30-1l.html?gclid=Cj0KCQiA1NbhBRCBARIsAKOTmUvNJ6UrwF3z7LPnZ_TMsIoYK-Ty9ZVC2kGaHFPeBhjo4kUrg0TpGd4aAu4sEALw_wcB KOM IHÅG ALLTID SYRA I VATTEN OCH DET ÄR KONCENTRERAD SALTSYRA OCH ÄR VÄLDIGT FRÄTANDE!!!!!!) med en bit koppar som låter donera koppar till det som du vill plätera och när du är färdig kan du använda natriumbikarbonat för att neutralisera hela soppan och du bör ha en lösning med vatten och natriumklorid aka bordsalt som du kan lätt hälla i avloppet.

Tänk på att du får gasproduktion när du gör elektrolys i form av vätgas och koldioxid när du neutraliserar en syra med natriumbikarbonat så bäst att gör det utomhus även om det är inte speciellt farligt. Läs på innan, gör dina beräkningar och används skyddsglasögon så skall allt gå iallafall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ett sätt att göra det är att du använder ett kopparsalt som t.ex kopparsulfat eller kopparkarbonat (inte kopparklorid, du kommer gasa dig själv) i en lösning som du pläterar med hjälp av att ha en bit järn som används för att fälla ut kopparn så att du får järnsulfat eller järnkarbonat. Tänk bara på hur du ska hantera kemikalierna efteråt, miljöstation i närheten borde kunna ta emot och hantera avfallet.

En annan metod är att du har ett bad med saltsyra (https://www.bauhaus.se/rengoringsmedel-nitor-saltsyra-30-1l.html?gclid=Cj0KCQiA1NbhBRCBARIsAKOTmUvNJ6UrwF3z7LPnZ_TMsIoYK-Ty9ZVC2kGaHFPeBhjo4kUrg0TpGd4aAu4sEALw_wcB KOM IHÅG ALLTID SYRA I VATTEN OCH DET ÄR KONCENTRERAD SALTSYRA OCH ÄR VÄLDIGT FRÄTANDE!!!!!!) med en bit koppar som låter donera koppar till det som du vill plätera och när du är färdig kan du använda natriumbikarbonat för att neutralisera hela soppan och du bör ha en lösning med vatten och natriumklorid aka bordsalt som du kan lätt hälla i avloppet.

Tänk på att du får gasproduktion när du gör elektrolys i form av vätgas och koldioxid när du neutraliserar en syra med natriumbikarbonat så bäst att gör det utomhus även om det är inte speciellt farligt. Läs på innan, gör dina beräkningar och används skyddsglasögon så skall allt gå iallafall.

Tack för tipsen! Jag hittade nån guide som nämner en annan metod med ättika och väteperoxid https://www.instructables.com/id/High-Quality-Copper-Plating/

Har du några tankar om den metoden? Som nybörjare verkar det spontant lättare (och framför allt säkrare) än saltsyra-varianten.

Just det ja, SIV - Syra I Vatten. Gymnasiekemin sitter fortfarande i

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av kirayatail:

Tack för tipsen! Jag hittade nån guide som nämner en annan metod med ättika och väteperoxid https://www.instructables.com/id/High-Quality-Copper-Plating/

Har du några tankar om den metoden? Som nybörjare verkar det spontant lättare (och framför allt säkrare) än saltsyra-varianten.

Just det ja, SIV - Syra I Vatten. Gymnasiekemin sitter fortfarande i

Can I use copper chloride or another electrolyte instead of making it with vinegar and such?
Yes, you can. (...)

Fungerar bra ifall man vill gasa sig själv med klorgas

Det är en fungerande metod och du slipper använda starkare syror.

Problemet som jag ser är hur man ska hantera avfallet, kopparacetat är inte trevligt och betydligt farligare än att använda saltsyra men miljöstation som sagt. https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/cupric_acetate#sect...
jag skulle vilja ha så få biprodukter som möjligt. Glömde punktera ut att du använder inte mycket saltsyra, bara en liten del så att det finns joner i lösningen och använder resterande del destillerat vatten.

Men resultatet blir desamma om du använder guiden eller min metod, dock är min metod renare enligt mig eftersom du slipper kopparacetat.

Här har du en snubbe som extraherar koppar ur mineraler med elektrolys.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär