Flytta windows till ny SSD

Permalänk
Medlem

Flytta windows till ny SSD

Jag installerade precis Windows 10 med licensnyckel på en blåst dator med en 128GB SSD. Endast windows är installerat nu, inget annat. Jag fick dock en ny 850 256GB EVO-disk 2 dagar efter detta. Kan jag flytta windows till denna nya disk istället? Eller kan jag bara installera om Windows med samma nyckel (ebay-nyckel) om jag ändrar SSD?

Isf vilket är det bästa sättet att flytta windows till den nya disken? Samt då ha kvar den gamla disken som disk 2 (extra lagring).

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Vila i frid

Snabbast och enklast är en nyinstallation eftersom din gamla installatio bara är 2 dagar gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Snabbast och enklast är en nyinstallation eftersom din gamla installatio bara är 2 dagar gammal.

Men är det bara installera om då med samma nyckel? Den är inte förbrukad så att säga?
Tänker isf att jag bara kopplar in den nya disken och installerar windows där, kommer samma nyckel funka?
Isf hade det varit ett bra alternativ, sen koppla in och formatera den gamla disken i windows efteråt.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Koppla ur gamla SSD'n och installera operativsystemet på den nya. Man kopplar ur gamla SSD'n innan installation för att filer hamnar på den gamla. Windows 10 bör vara aktiverat från start. Men dessutom är Windows 10 billigt på eBay. Köp en nyckel till bara om det blir problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Koppla ur gamla SSD'n och installera operativsystemet på den nya. Man kopplar ur gamla SSD'n innan installation för att filer hamnar på den gamla. Windows 10 bör vara aktiverat från start. Men dessutom är Windows 10 billigt på eBay. Köp en nyckel till bara om det blir problem..

Ja jag köpte den för 40kr iof, men trist ändå att installera för att formatera bara
Men jag får testa den gamla nyckeln, förhoppningsvis kanske det funkar sålänge moderkort etc är samma?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Ja jag köpte den för 40kr iof, men trist ändå att installera för att formatera bara
Men jag får testa den gamla nyckeln, förhoppningsvis kanske det funkar sålänge moderkort etc är samma?

Jag tror till o med att den är digital, om du har använt dig av ett Microsoft konto. Kolla vad det står under Inställningar -> Uppdatering och säkerhet -> Aktivering (engelska: Settings -> Update and Security -> Activation). Då behöver du inte ens produktnyckeln längre då den automatiskt aktiveras när du har installerat Windows och kopplat upp den till internet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror till o med att den är digital, om du har använt dig av ett Microsoft konto. Kolla vad det står under Inställningar -> Uppdatering och säkerhet -> Aktivering (engelska: Settings -> Update and Security -> Activation). Då behöver du inte ens produktnyckeln längre då den automatiskt aktiveras när du har installerat Windows och kopplat upp den till internet

Hmm, vid installation installerade jag dock med ett lokalt konto och inte via Microsoft konto. Får kika hemma sen vad som står där. Men är det en digital variant då så gör det alltså inget om man byter SSD osv, det skall funka att installera om hur många gånger som helst på "samma" burk? Så länge inte ex moderkort och annan hårdvara ändras som kanske gör att det blir en "ny dator"?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Hmm, vid installation installerade jag dock med ett lokalt konto och inte via Microsoft konto. Får kika hemma sen vad som står där. Men är det en digital variant då så gör det alltså inget om man byter SSD osv, det skall funka att installera om hur många gånger som helst på "samma" burk? Så länge inte ex moderkort och annan hårdvara ändras som kanske gör att det blir en "ny dator"?

Du kan dock koppla den Windows installationsnyckeln du har nu till ett Microsoft konto, bara att konvertera ditt lokala inloggningskonto till ett Microsoft konto så kommer Windows automatiskt ändra till ett digital licens. Läs mer om digital licens här https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack jag får testa detta. Antar att ett Microsoft konto kan ha flera digitala nycklar? Då den andra datorn i hemmet är uppkopplad med Microsoft konto med ett windows 10 på.

Frågan är då, skall jag koppla kontot innan jag installerar om då? Sen logga in efter nyinstallation bara på microsoft-kontot? Så bör allt funka?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Tack jag får testa detta. Antar att ett Microsoft konto kan ha flera digitala nycklar? Då den andra datorn i hemmet är uppkopplad med Microsoft konto med ett windows 10 på.

Frågan är då, skall jag koppla kontot innan jag installerar om då? Sen logga in efter nyinstallation bara på microsoft-kontot? Så bör allt funka?

Jag skulle koppla konto FÖRST och sedan installera om, för då kan du kolla i Inställningarna för att de att det står att den är länkade/aktiverad med en digital licens. Du behöver inte ens logga in med microsoft konto efter ominstallationen så länge du vet att den är aktiverad digitalt/står att den är länkad till en digital licens. Så gjorde jag på en dator jag inte vill ha mitt microsoft konto på, men ändå ha licensen digitalt. Och ja, ett Microsoft konto kan ha flera digitala nycklar, det har mitt Microsoft konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Grymt, tack då testar vi detta hemma sen

Visa signatur

Intel NUC :(