Långsam initiering av VMs på Ryzen Threadripper 3960X (VMWare Workstation 15)

Permalänk
Medlem

Långsam initiering av VMs på Ryzen Threadripper 3960X (VMWare Workstation 15)

Hejsan
Jag ställde först denna fråga på VMWare Communities Forum, men har fått hela 0 svar sedan 2019-11-04. Så jag vågar mig på att ställa samma fråga här.

Jag bytte ut min tidigare dator hemma från en Intel i7-6700K till en AMD Ryzen Threadripper 3960X och har problem med extremt långsam start av virtuella maskiner (~5-10 min).

Det är samma långsamma upstart vid alla lägen, alltså cold start, suspend/start.

2019-11-29T09:29:56.345+01:00| vmx| I125: vmm64-vcpus: 8 2019-11-29T09:36:35.583+01:00| vmx| I125: KHZEstimate 3792875

2020-04-16T07:20:22.868+02:00| vmx| I125: vmm64-vcpus: 8 2020-04-16T07:27:12.855+02:00| vmx| I125: KHZEstimate 3792877

Det är alltså inte själva uppstarten av Windows (eller Linux, har testat Debian och Ubuntu) utan initieringsprocessen i VMWare Workstation.

När maskinen har startat rullar allt på bra och jag uppelver en stor skillnad mellan min gamla och nya setup, då jag nu kan köra betydligt fler virtualla maskiner samtidigt.

Jag har testat att installera om Windows 10 men upplever samma problem även då. Någon som har samma eller liknande problem eller vet en anledning till detta?

Jag kör

VMWare Workstation 15.5.2 build-15785246

Permalänk
Medlem

Är det gamla VM'ar som du hade när du körde Intel eller är det nyinstallation av VM'ar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Är det gamla VM'ar som du hade när du körde Intel eller är det nyinstallation av VM'ar?

Bra fråga, borde skrivit med det innan. Det är både gamla och nya, jag har testat att installera helt nya maskiner och får samma problem då som med tidigare skapade VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Bra fråga, borde skrivit med det innan. Det är både gamla och nya, jag har testat att installera helt nya maskiner och får samma problem då som med tidigare skapade VMs.

Vet du om det är samma problem i t.ex Hyper-V?
Rent spontant låter som att begränsningen ligger i Workstation, dvs uteblivet hårdvarustöd för Threadripper. Såg att du lyft frågan på vmwares forum. Hoppas du kommer till lösning med problemet. Har du möjlighet att testa esxi för att se om du får samma knas där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vet du om det är samma problem i t.ex Hyper-V?
Rent spontant låter som att begränsningen ligger i Workstation, dvs uteblivet hårdvarustöd för Threadripper. Såg att du lyft frågan på vmwares forum. Hoppas du kommer till lösning med problemet. Har du möjlighet att testa esxi för att se om du får samma knas där?

Har faktiskt testat Hyper-V och det startar betydligt snabbare, körde inte Hyper-V tidigare så vet inte om det är någon skillnad, men Hyper-V initieras på några sekunder i jämförelse med VMWare Workstations 5-10min.

Permalänk
Medlem

@gonace: låter onekligen som hårdvaruinkompabilitet I VMware Workstation.
Sks höra med några kollegor om de har förslag.

Permalänk
Medlem

Kollade med platformsavdelningen på jobbet och de höll med om att det låter som kompabilitetsproblem.
De hade inga direkta tips dessvärre utan vi får hoppas på att du får respons på vmwares forum.

Permalänk
Medlem

Update Jag körde igång min ena virtuella maskin nu efter semestern (min första jobb vecka denna vecka) och "se och hör" nu startade mina virtuella maskiner kvikt som tusan.

Vet inte vad som hänt, eller vilken Windows update som "löst problemet" eftersom jag använder datorn både som underhållning och när jag jobbar.

Men nu är i alla fall problemet löst, har också haft en tråd levandes på https://communities.vmware.com/message/2978895