Permalänk
Medlem

Tänker jag rätt? AMD vs Intel.

Om jag köpet et x570 med Ryzen 9 så kommer jag kunna sätta AMDs kommande CPU på samma moderkort å dessutom ha Pci-e 4 men om jag köper z490 med i9 10900
Så kommer jag kunna sätta kommade rocket lake men kanske inte har pcie 4
Så amde är böttre ut uppgraderings synpunkt i framtiden?

Permalänk
Medlem

Att uppgradera en generation är sällan värt det. Speciellt om du köper bästa processorn. Skillnad om du köper en billig nu och uppgraderar ill en dyr nästa generation.

Jag skulle dock säga att AMD är bättre om du inte bara ska ha den för spel då är 10900 bäst. Oavsett om Rocket Lake får PCI 4 eller inte. Med AMD har du det redan idag om det är något som är viktigt. För de flesta räcker PCI 3 i många år till dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@marcaz: Hej, här har du en länk till video.
Han kan nog ge dig en bra inblick i vad som du kan tänkas behöva för CPU
https://www.youtube.com/watch?v=VDZQCcDMcfw

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Att uppgradera en generation är sällan värt det. Speciellt om du köper bästa processorn. Skillnad om du köper en billig nu och uppgraderar ill en dyr nästa generation.

Jag skulle dock säga att AMD är bättre om du inte bara ska ha den för spel då är 10900 bäst. Oavsett om Rocket Lake får PCI 4 eller inte. Med AMD har du det redan idag om det är något som är viktigt. För de flesta räcker PCI 3 i många år till dock.

Alternativt om du köper en billigare processor idag, och tänker köpa en begagnad senare. T.ex. hoppas jag själv på att köpa en begagnad 4700X eller liknande om några år.

Fast sen lär jag byta dator 3 gånger innan det blir aktuellt...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tänkt så mycket på PCIe. Långt kvar innan det blir aktuellt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tack gör input.
Det är till sonen 10år å min tanke var som att slippa behöva byta moderkort på flera år framöver utan bara CPU å grafikkort. Så det var mest chipsetet jag var orolig över
Så jag tänkte välja CPU (AMD INTEL) efter Vilket chipset som kommer å hålla längst. Dvs det som håller för nästa gen CPU som kommer i höst
Å x570 klarar nästa gen. Ryzen å har PCIe4 medan intels z490 klarar åxå nästa gen CPU Rocket lake men har PCIe 3. Men om det är så som ni säger att det dröjer innan grafikkorten kommer använda PCIe4 så kommer man ändå köpa nytt moderkort. Å med tanke på att sonen är 10 (senare i år) så kanske man kan köra AMD trots att det bara är till SPEL?
Jättekul att ni har svarat i tråden. Tack!

Permalänk
Medlem

Den 16 juni börjar det komma kort till AMD med B550 chipset. Dessa kan bli klart billigare än X570 men du får ändå PCIe4 till grafikkort och en m.2 disk och de kommer garanterat ha stöd för nästa generations CPUer. T.ex. https://www.inet.se/produkt/1903228/asus-rog-strix-b550-e-gam...

Om du kan vänta två veckor så tycker jag att det känns som bästa alternativet för en rimligt prisad framtidssäkrad plattform. Börja med 3600/3700 cpu nu och byt till en stark 4xxx om några år!

Edit: Bra ide att researcha B550 moderkort så att du får ett med bra VRM strömförsörjning till cpu dock om du ska köpa en fetare sen. Ovan var bara ett exempel i mängden!

Permalänk
Medlem

@marcaz: Hej, ja du kan absolut köra AMD, jag skulle dock inte lägga krutet på den bästa CPUn, den videon jag länkade till visar att du kan köra dagens spel på en Ryzen 3300X och få bättre resultat än med en 3600, men längre fram när fler spel faktiskt kommer nyttja fler kärnor så är det positivt om man har fler kärnor än 4. Hade nog tagit ett B550 moderkort eller ett X570 kort, därefter satt i 2x8 GB 3200Mhz Ram och en AMD 3600. Det räcker gott och väl för dagens spel och kan nog klara sig 3-4år därefter kan du köpa en beg. Ryzen 4000 och troligen få en rätt stor boost.

Permalänk
Medlem

Jag har samma dilemma:) Hjärnan säger AMD, då jag mest använder dator för att redigera video och bilder..Men magkänslan säger Intel, fattar inte varför, är ingen fanboy av varken Intel eller AMD...är mycket väl medveten att bara för att jag och en polare hade strul förr (innan Ryzen), så betyder det inte att det blir strul igen. Jag har inget akut behov, så jag avvaktar lite till..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Köp minst 3700 eller motsvarande åttakärnig från Intel så kommer ni nog inte behöva byta CPU på säkert 5 år.

Permalänk
Medlem

Men är inte x570 böttre kort å har bättre möjlighter för framtid Ryzen CPU:er
Tänkte på Strömstyrka osv?

Skrivet av SweDragon:

Den 16 juni börjar det komma kort till AMD med B550 chipset. Dessa kan bli klart billigare än X570 men du får ändå PCIe4 till grafikkort och en m.2 disk och de kommer garanterat ha stöd för nästa generations CPUer. T.ex. https://www.inet.se/produkt/1903228/asus-rog-strix-b550-e-gam...

Om du kan vänta två veckor så tycker jag att det känns som bästa alternativet för en rimligt prisad framtidssäkrad plattform. Börja med 3600/3700 cpu nu och byt till en stark 4xxx om några år!

Edit: Bra ide att researcha B550 moderkort så att du får ett med bra VRM strömförsörjning till cpu dock om du ska köpa en fetare sen. Ovan var bara ett exempel i mängden!

Permalänk
Medlem

Precis som för mig
Magkänslan säger Intel. Det funkar liksom med dem.

Skrivet av Quorthon:

Jag har samma dilemma:) Hjärnan säger AMD, då jag mest använder dator för att redigera video och bilder..Men magkänslan säger Intel, fattar inte varför, är ingen fanboy av varken Intel eller AMD...är mycket väl medveten att bara för att jag och en polare hade strul förr (innan Ryzen), så betyder det inte att det blir strul igen. Jag har inget akut behov, så jag avvaktar lite till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Men är inte x570 böttre kort å har bättre möjlighter för framtid Ryzen CPU:er
Tänkte på Strömstyrka osv?

Ett b-550 kommer vara lika kompatibelt med framtida cpu'er som ett x570, inget av dessa moderkort kommer vara kompatibelt längre än Ryzen 4000-serien ändå förmodligen eftersom AMD till största sannolikhet kommer att byta socket efter Ryzen 4000.

Om du är villig att göra en biosuppdatering av ett moderkort så kan du även köra på ett b-450, de kommer gå att uppdatera till att vara kompatibla med Ryzen 4000-serien Jag skulle rekommendera att köra typ denna kombo:

då kan du uppdatera bios sen och köpa en kraftfullare cpu från 4000-serien sen när barnet börjar göra saker som kräver en kraftfullare cpu, men en Ryzen 3600 kommer vara fullgoda för ett par år framöver iaf

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Men är inte x570 böttre kort å har bättre möjlighter för framtid Ryzen CPU:er
Tänkte på Strömstyrka osv?

Det ser ut att komma en massa påkostade moderkort för B550 med bra strömförsörjning också. Chippet på moderkortet kommer dra lite mindre ström och man slipper den lilla fläkten som sitter på i princip alla X570-kort.

Om du vill göra en small form factor build kommer t.ex. detta som jag själv kikar på (har Intel idag, ska bygga Ryzen till hösten) som har strömförsörjning till alla tänkbara existerande och kommande CPUer https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550I-AORUS-PRO-AX-rev-1...

Detta är high end kort så kommer förmodligen inte vara så billigt dock. Men ett exempel på att X570 kort inte nödvändigtvis behöver vara fetare än ett nytt B550 (tex kommer många B550 med 2.5gbps ethernet som inte många X570 hade)

Permalänk
Medlem

En 3600 är så billig idag så den kan man köpa som väntkorv. Tror knappast det blir problem att sälja Ryzen gen 3 begagnat om ett par år. Väldigt stark cpu för pengarna. 6/12 kommer knappast flaska i spel på flera år. 3600 eller 10600k? Spelar egentligen ingen roll, i alla fall inte något 99% skulle märka. Gå efter behov och vad man får för pengarna. Köper man det värsta av en sak så är det nått annat som flaskar oavsett. Kedjan blir oändlig. Njut av köpet oavsett.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ja det var ett överkomligt pris.
Men jag känner att jag vill ha ett bra/dyrare MK men som du/fler säger en enklare CPU idag å sen köpa när 4000 kommer

Skrivet av JohanFlodqvist:

Ett b-550 kommer vara lika kompatibelt med framtida cpu'er som ett x570, inget av dessa moderkort kommer vara kompatibelt längre än Ryzen 4000-serien ändå förmodligen eftersom AMD till största sannolikhet kommer att byta socket efter Ryzen 4000.

Om du är villig att göra en biosuppdatering av ett moderkort så kan du även köra på ett b-450, de kommer gå att uppdatera till att vara kompatibla med Ryzen 4000-serien Jag skulle rekommendera att köra typ denna kombo: https://komponentkoll.se/bild/nJQIs.png

då kan du uppdatera bios sen och köpa en kraftfullare cpu från 4000-serien sen när barnet börjar göra saker som kräver en kraftfullare cpu, men en Ryzen 3600 kommer vara fullgoda för ett par år framöver iaf