Samsung Q85 TV, helt utfräst vitfärg, felaktig gamma osv

Permalänk

Samsung Q85 TV, helt utfräst vitfärg, felaktig gamma osv

Hej, jag har nyss köpt en av Samsungs lite bättre serier (Q85) TV med en utgående modell som då var nedsatt i pris. Ny i oöppnad kartong. Gamman är på ca 1,4 istället för 2,2 som den bör vara, och ändrar jag på inställningar om gamma i TVn blir det knappt någon skillnad.

Det större problemet är att vita nyanser blir helt otroligt obalanserade. Det blir utfrätt så att nästan hela vita området på en bild bara blir 100 % vitt och inga nyanser. Nu överdriver jag lite, men åt det hållet. Jag har testat alla möjliga inställningar. Jag har slagit av all automatik som går för att testa ställa in själv med men just "Local dimming" går bara att välja låg/mellan/stark och går inte att slå av vad jag kan se. Mitt mål är att få en bra bild som är så nära som möjligt som den är tänkt från den som gjort filmen/serien. Inte olika förbättringar som TVn väljer. Men det viktigaste är att få till det vita och helst även gamman, om några "bildförbättringar" som ändrar bilden måste vara på är det okej.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5067558

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaptenperre: För att få någon som helst kontroll över bilden rekommenderas Film-läget på en Samsung. Annars är det godtycke galore med tonvis med automatisk bearbetning av bilden.

Har sett Samsung som är besvärliga att få till i färgerna, men aldrig någon modern Samsung som är tokfel i Film-läget. Så det du upplever kan handla om källan du använder. Vad är det för något du kopplar till TV:n?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@kaptenperre: För att få någon som helst kontroll över bilden rekommenderas Film-läget på en Samsung. Annars är det godtycke galore med tonvis med automatisk bearbetning av bilden.

Har sett Samsung som är besvärliga att få till i färgerna, men aldrig någon modern Samsung som är tokfel i Film-läget. Så det du upplever kan handla om källan du använder. Vad är det för något du kopplar till TV:n?

Jag kopplar en HDMI kabel till förstärkaren och därifrån en HDMI kabel till TVn. Det enda jag bytt nu är TV, så samma kablar och kopplingar som med gamla TVn.

Nu har jag återställt TVn helt och börjat om och nu fungerar det bättre. Gamman är fortfarande helt fel men med hjälp av att ändra i Windows i färgkalibrering så ställs det in bättre via signalen från datorn. Gamma fick jag ändra rätt ordentligt där, samt delvis med färgerna. Nu ser det bra ut och jag börjar bli nöjd

https://pctidningen.se/dator/kalibrera-bildskarmen-med-window...

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaptenperre: Ah, det förklarar en del. Den där funktionen i Windows är mer otyg än verktyg. Problemen du ser beror rimligtvis inte på TV utan på vad du gjort i verktyget.

Börja också med att koppla förbi förstärkaren för att utesluta att den gör fel. något som tyvärr är vanligt.

"Kalibrering" i Windows är något du helt kan hoppa över. Det är i grunden främst nackdelar med att använda dessa verktyg. Det skadar mer i en situation där vi har en TV eller skärm som i övrigt fungerar normalt. Vilket en Samsung-TV gör när den är i Film-läge. Så försök nollställa Windows-inställningarna.

Har du TV:n främst som monitor överlag? Eller är det någon form av HTPC som är prioritet?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@kaptenperre: Ah, det förklarar en del. Den där funktionen i Windows är mer otyg än verktyg. Problemen du ser beror rimligtvis inte på TV utan på vad du gjort i verktyget.

Börja också med att koppla förbi förstärkaren för att utesluta att den gör fel. något som tyvärr är vanligt.

"Kalibrering" i Windows är något du helt kan hoppa över. Det är i grunden främst nackdelar med att använda dessa verktyg. Det skadar mer i en situation där vi har en TV eller skärm som i övrigt fungerar normalt. Vilket en Samsung-TV gör när den är i Film-läge. Så försök nollställa Windows-inställningarna.

Har du TV:n främst som monitor överlag? Eller är det någon form av HTPC som är prioritet?

Jag hade inte använt färgkalibreringen i Windows, så den var inte på eller använd tidigare. Nu med den ändringen blev det lite bättre och ser bättre ut eller samma som min gamla TV åtminstone. Men helst skulle jag korrigera allting i Samsung TV'ns menyer om det går.

Jag kör film läge och har i stort sett följt denna guide:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80r-qled/setti...

Det jag ändrat ytterligare är "White balance -> 2point -> R gain -25"
Samt att jag nu kör med "Source -> Computer"

Det är då inte i film-läget eftersom det inte finns när man väljer "Computer" på källan. Jag har däremot testat film läget med och i alla lägen är gamman helt felaktig när jag testar att kisa med ögonen här:
http://www.lagom.nl/lcd-test/gamma_calibration.php

På datorn har jag runt 2.2 men på TVn finns nästan inte några inställningar alls kring gamma. De som finns påverkar inte mycket dessutom.

Jag kan testa koppla förbi förstärkaren senare med, men jag har alltid kört med den och det fungerade fint med förra TVn som var en lite billigare modell och ca 9 år gammal dessutom.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Bildexpert 📺

När du kör TV:n i Computer-läge stänger du av mycket som gör TV:n till vad den är. Men det kanske är önskvärt?

Utgå från Film-läget först: Rakt upp och ned för att börja i rätt ände ska du ställa grafikkortet på YCBCR 4:4:4 eller RGB 16-235 begränsad så att du arbetar efter videonivåer som en TV förväntar sig.

I Film-läget får du ett gamma-reglage och från korrekta källor – där en dator utan inverkan från annat är tämligen korrekt – så kan du få till en normal 2.2-kurva genom Gamma-reglaget. Från början brukar det sikta mot 2.4-nivå. Gamma-reglaget kan döpas om till "BT.1886" i menyerna. Samsung ändrar sig från år till år, så svårt att minnas på rak arm.

Att det fungerade med den gamla TV och förstärkaren är tyvärr ingen garanti för något. Kan ha varit så att i den gamla TV:n kompenserade du för felen hos förstärkaren. Så för att få till metoden rätt från början går man direkt till TV:n, sedan kopplar man på förstärkaren och ser om något ändrats.

Skrivet av kaptenperre:

Det jag ändrat ytterligare är "White balance -> 2point -> R gain -25"

Vad du gör då är att grönt och blått blir mer och mer framträdande ju ljusare nyans som TV:n ska försöka alstra. Alltså en allt mer turkos bild. Välj istället Varm1 som färgtemperatur om du tycker Varm2 är för gulgrön. Men också detta reglage kan slås ut från Datorläget på Samsung. Var ett tag sedan jag fördjupade mig där – har mest konstaterat att det som regel är sämre än Film-läget eller Spelläget för dator.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

När du kör TV:n i Computer-läge stänger du av mycket som gör TV:n till vad den är. Men det kanske är önskvärt?

Utgå från Film-läget först: Rakt upp och ned för att börja i rätt ände ska du ställa grafikkortet på YCBCR 4:4:4 eller RGB 16-235 begränsad så att du arbetar efter videonivåer som en TV förväntar sig.

I Film-läget får du ett gamma-reglage och från korrekta källor – där en dator utan inverkan från annat är tämligen korrekt – så kan du få till en normal 2.2-kurva genom Gamma-reglaget. Från början brukar det sikta mot 2.4-nivå. Gamma-reglaget kan döpas om till "BT.1886" i menyerna. Samsung ändrar sig från år till år, så svårt att minnas på rak arm.

Att det fungerade med den gamla TV och förstärkaren är tyvärr ingen garanti för något. Kan ha varit så att i den gamla TV:n kompenserade du för felen hos förstärkaren. Så för att få till metoden rätt från början går man direkt till TV:n, sedan kopplar man på förstärkaren och ser om något ändrats.

Vad du gör då är att grönt och blått blir mer och mer framträdande ju ljusare nyans som TV:n ska försöka alstra. Alltså en allt mer turkos bild. Välj istället Varm1 som färgtemperatur om du tycker Varm2 är för gulgrön. Men också detta reglage kan slås ut från Datorläget på Samsung. Var ett tag sedan jag fördjupade mig där – har mest konstaterat att det som regel är sämre än Film-läget eller Spelläget för dator.

Jag har testat att stänga av anpassningen i Windows, men då blir bilden mer felaktig just nu. Jag vill fixa till det i TVn, men gamman är helt felaktig. Jag har testat koppla direkt från dator till TV nu som du tänkte och tar ljudet separat till förstärkaren. Jag har även ändrat till YCbCr i grafikinställningarna.
Det mindre problemet nu är att ljusa saker är för röda (som snö).
Det större problemet kvarstår, att gamman är helt felaktig.
Det andra större problemet är att ljusa saker blir för ljusa, och jag tycker även att mörka saker verkar bli för mörka. Kan det vara local dimming som ställer till det med både ljus och mörker möjligen? Jag läste något om att det går att slå av i "hidden menu" på något sätt.

Jag har en ny HTPC på ingående nästa vecka så jag ska även se om något blir bättre då. Nu skickar jag full HD signal via HDMI dator->TV i 59hz YCbCr. Jag kör filmläge och Varm1 på TVn.

Jag är även i kontakt med Samsung och ska skicka in bilder till dem, men väntar på nya HTPCn först tänker jag ifall något skulle bli bättre av den. Jag köpte inte den pga TV strulet nu, utan den gamla var 8-9 år så det var dags.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaptenperre: En normalt fungerande Samsung i Q-serien har inte fel gamma eller är så fel att snö blir röd – eller liknande problem. Det du observerar är högst troligt resultat av något annat. Med en dator som källa kan det mycket väl vara där problemet ligger. Det jag sett i många tidigare fall är att HTPC:n någonstans har godtyckliga kompensationer inlaga som baserades på hur den gamla TV:n fungerade.

Och det som gör HTPC så besvärligt är att det finns så många olika ställen med reglage där det kan gå fel. Windows-kalibreringen, icc-profiler, justeringar i GPU:ns drivrutiner, programvaran man använder för uppspelning har sina inställningar, codecs som är inblandade och så vidare.

Det bästa man kan göra är att återgå till en pålitlig bildkälla, likt en konsol, Blu-rayspelare, AppleTV, Nvidia Shield etc. Du bör också kunna se hur det ser ut med inbyggda Appar för Netflix och liknande, bara man sätter rätt bildläge (Film) även där.

Man kan för övrigt inte avgöra "gamma" genom att titta på den typen av testbilder som är i Windows eller på exempelvis: http://www.lagom.nl/lcd-test/gamma_calibration.php Det enda den typer av testbilder duger till är att avgöra relativa skillnader och se hur saker förändras när man drar i reglagen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@kaptenperre: En normalt fungerande Samsung i Q-serien har inte fel gamma eller är så fel att snö blir röd – eller liknande problem. Det du observerar är högst troligt resultat av något annat. Med en dator som källa kan det mycket väl vara där problemet ligger. Det jag sett i många tidigare fall är att HTPC:n någonstans har godtyckliga kompensationer inlaga som baserades på hur den gamla TV:n fungerade.

Och det som gör HTPC så besvärligt är att det finns så många olika ställen med reglage där det kan gå fel. Windows-kalibreringen, icc-profiler, justeringar i GPU:ns drivrutiner, programvaran man använder för uppspelning har sina inställningar, codecs som är inblandade och så vidare.

Det bästa man kan göra är att återgå till en pålitlig bildkälla, likt en konsol, Blu-rayspelare, AppleTV, Nvidia Shield etc. Du bör också kunna se hur det ser ut med inbyggda Appar för Netflix och liknande, bara man sätter rätt bildläge (Film) även där.

Man kan för övrigt inte avgöra "gamma" genom att titta på den typen av testbilder som är i Windows eller på exempelvis: http://www.lagom.nl/lcd-test/gamma_calibration.php Det enda den typer av testbilder duger till är att avgöra relativa skillnader och se hur saker förändras när man drar i reglagen.

Det verkar ligga något i att HTPCn ändrar färgerna. Jag har försökt undvika det mesta från inställningar på HTPCn och annat då jag kopplat förbi förstärkaren, inte kör någon extra ICC profil eller färginställning i Windows nu längre, spelar upp video som jag testar med på youtube i Chrome. Sen kör jag samma video på min stationära dator där jag inte heller kör ICC profil eller Windows kalibrering och jag har inte ändrat i drivrutinerna vad jag vet. Snart när jag får min nya HTPC så blir det en ren installation av Windows 10 och jag ska testa då igen.

Här är samma youtube video i Chrome på stationära VS TV/HTPC vs TV/youtube app:
https://imgur.com/a/MN2GfDM

Det är en rödaktig ton både på youtube appen i TVn och ändå lite mer på HTPCn->TV. Bilden på stationära ser helt vit ut i verkligheten även om det inte är helt vitt på bilderna. Det är för att visa skillnaden. Jag har låst vitbalansen (samt slutartid och annat) när jag fotade av med mobilen så att den inte ska ändra färgerna. Men även i inbyggda appen för youtube i TVn är snön rödaktig. Jag har både TVn och HTPCn inställt med filmläge och samma inställningar i TVn i båda lägena.

Kanske gamman inte är så mycket att bry sig om ifall det inte går att se visuellt på testbilder alls? Det låter lite märkligt att det inte ska gå att se tycker jag och jag har alltid ställt in alla TV aparater samt bildskärmar hemma till gamma 2.2 tidigare, det här är första gången det inte går. Men bilden är rätt bra nu. Hudtoner ser inte helt perfekta ut och vita områden är lite rödaktiga. Mycket bättre än när TVn levererades iaf nu i filmläge osv. Min fru märker ingenting så det kan inte vara så illa, men man ser rätt tydligt på testbilderna som jag länkat till t.ex. att det inte är helt som det ska.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara slänga på en Bray skiva i en vanlig spelare för att helt eleminera felkälla på signalen? En vanlig bray spelare kopplad till HDMI alltså direkt i TVn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaptenperre: Man måste mäta gamma – eller EOTF – som det kallas med mätinstrument. Detta eftersom det är en tonalitetsrespons som går genom hela gråskalan. När man talar om "Gamma 2.2" etc. är detta endast ett genomsnitt och det stämmer bara om responsen är den korrekta.

Jag förklarar det lite mer i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=-20dsNDxIHI&feature=youtu.be

Varje gång jag försökt mig på den där typen av kisa-med-ögonen-testbilder så stämmer de väldigt sällan med de faktiska mätningarna på displayer med fast pixelmatris. Det är för mycket som påverkar de där testbilderna både i källan men också i TV:n. Local dimming använder algoritmer som påverka både tonaliteten i bilden innan det blir ljus och samt själva det fysiska ljuset i sig.

Kisa-med-ögonen-testbilder fungerade okey på bildrör eftersom "Gamma"-begreppet kommer från resultatet av att man matar in spänning i elektronstrålen som sedan exciterar fosforn. Det är ett resultat av fysiken fungerar och den är densamma varje gång. På moderna displayer styrs allt av diverse algoritmer och då blir godtycklig effekt på testbilder likt dessa.

Nu ser vitbalansen helt klart röd ut på dina bilder och HTPC:n gör det värre. Kanske är läge att kalibrera på riktigt om du har möjlighet? Att det lyser rött behöver inte betyda att det är för mycket rött. Det kan vara för lite blått och för lite grönt i varierande grad. Oftast en kombination av alla tre. Därför går det inte att bara dra på måfå i de här reglagen.

Använd i alla fall en gråramp, likt denna:

Då blir det tydligare hur reglagen hänger ihop och hur gråskalan skiftar.

Finns även som testbild under gratispaketet AVS HD 709, vilket i grunden är säkrare än att det gått genom youtube:s algoritmer.

Permalänk

KingCobra: Jag har ingen blueray spelare eller liknande, men jag har fler datorer (laptops) hemma som kan gå att testa med samt nya HTPCn som är på väg om ett par dagar. Men eftersom det blir rödaktig bild i ljusa områden även i inbyggda apparna i TVn är det något som inte stämmer som den är intälld tänker jag.

Laxpudding: Tack, jag har kollat på din video och lärde mig en hel del därifrån. Otroligt mycket som kan påverka verkar det som. Det som fortfarande känns märkligt är att när jag använt kistestet så har jag aldrig haft någon skärm som varit så här långt ifrån 2.2 i gamma. Jag är helt med på att det blir lite ungefärligt och kanske mer ungefärligt än jag tror, men tänker ändå att om alla mina tidigare skärmar och TV haft åtminstone i närheten av 2.2 från start så är det märkligt nu när jag kollar på nya TVn och det är runt 1.3 eller 1.4 vilket är långt ifrån.

Gråskalan på TVn ser inte alls bra ut. Det är ett konstigt mönster kring hörnen (ej bara på fotot) och det verkar vara banding om jag förstått det begreppet korrekt. Kanske det kan vara pga att gamman är rätt långt ifrån rätt värde? Jag kan få låna en Spyder kalibrator nästa vecka så det kanske hjälper med.
https://imgur.com/a/hbF5LtA

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Edit: Jag lyckades registrera Spyder 3 pro. Den är riktigt gammal och det gick inte längre via deras servrar, men i offline läge gick det fint. Jag testade att ställa in TVn via ICC profil med den men det blev inte något bättre. Då gamman (eller något annat möjligen) är så pass mycket felaktig går det inte att ställa in med någon inställning jag hittat. Så jag väntar på nya HTPCn nu och ska skicka testbilder sen till Samsung.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaptenperre: En ICC-profil har noll effekt på TV:n. Det en ICC-profil åstadkommer är en kompensation via grafikkortet. Så det är nog bara ytterligare en kock på den soppan. Spyder-mätarna är annars helt opålitliga efter ett par år. Spyder3 som är över 10 år gammal kan högst troligt heller inte läsa av QLED-ljuset korrekt.

Permalänk

Det verkar stämma bra som du skriver Laxpudding. Det blev bara sämre och totalt felaktigt efter Spyder körningen så jag tog bort det direkt. Jag håller hoppet nu för att det blir bättre med nya HTPCn, samt att Samsung kan hjälpa. För då det är lite dåligt även i TVns appar verkar något inte vara som det ska med mitt exemplar är min tanke.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaptenperre: Du kan ju mycket väl haft otur och fått tag på ett rödtintat exemplar – sedan förstärker HTPC:n det felet för att det kan ligga inställningar någonstans som i än högre grad förstärker samma rödtint. Typisk att HTPC:n någonstans håller inställningar för den gamla TV:n som kanske var mer turkos i karaktären. Rött–Cyan är varandras komplementfärger, så för att göra något minska turkos balanserar man mer mot rött – och viceversa.

Förhoppningsvis ser du en förbättring med nya HTPC:n med en färgton som påminner om den från de inbyggda apparna. Sedan återstår det att se om det anses vara för fel från Samsungs sida eller inte.

Permalänk

Jag har fått min nya HTPC nu och som väntat så är problemet kvar. Eftersom det är problem i de inbyggda apparnas bild i TVn så är något felaktigt. Här är fler testbilder som visar på felaktigheter:
https://imgur.com/a/F7M9kIj

Jag har nu mejlat Samsung eftersom jag testat allt jag kan komma på. Jag tänker att gamman är felaktig och påverkar. Eftersom gamman är så pass olika vid mörka bilder jämfört med ljusa så kanske det är den sak som orsakar felaktiga färgerna på TVn? Alla andra TV och datorskärmar jag ägt har varit i närheten av 2,2 i gamma på testbilder. Så även om det blir rätt ungefärligt när man kollar på en testbild har det aldrig varit långt ifrån 2,2 tidigare på andra paneler jag ägt, och färgerna har aldrig varit lika felaktiga (helt subjektivt) som på den här nya TVn. Jag hoppas Samsung kan göra något.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |