Hårddisk nästan paj, vad göra?

Permalänk

Hårddisk nästan paj, vad göra?

Jag har backup, så datan är säker. Men en hårddisk går otroligt långsamt. 3,5 " 4 TB. Det kan ta 20 sekunder att öppna en bildfil. Kan det hjälpa att formatera den, eller är det bara att kasta?

Jag testade köra ett program nu som heter EaseUS partition och när den genomsöker disken verkar det ta ca 5 dygn, så jag tänker avbryta. Allt går långsamt och det påverkar även uppstart av datorn ibland när Windows vill felsöka disken. Jag har systemet installerat på en annan (m.2) disk.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Du kan kolla med något program som kan läsa av diskens S.M.A.R.T.-information, som t.ex. CrystalDiskInfo, och se hur disken mår. Du kan också testa att byta SATA-kabel till disken i fall det är något problem med anslutningen. Att formatera den kommer troligtvis inte hjälpa, men när valet är att kasta disken så skadar det ju inte att testa det heller.

Permalänk
Medlem

Om det är något du vill ha från den kopiera omedelbums, annars skulle jag som perost skriver titta med smart och se vad det kan vara som är galet. Troligtvis är det bara kasta.

Permalänk

Jag ska testa byta SATA kabeln senare, det kanske kan hjälpa. SMART värdena ser bra ut tänker jag? Det känns märkligt:
https://ibb.co/spSsLNk

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Ta bort alla partitioner på disken och skapa ny i diskhanteraren är bättre än formatera. Tar några sekunder extra och har fixat vissa fel som var kvar när folk testade att bara formatera, reparera.

Permalänk
Medlem

Du har väl kopierat ut filerna hoppas jag ??

C7 (CRC32 error i SATA) har varit dåligt en gång i tiden och kunde ha förklarats med dålig SATA-kabel - men är på 127 nu vilket tyder att problemet är löst.

Vad värre är att BC (command time out) är på värde '1' både innan och nu och troligen förklaringen till trögheten då att stallar och vänta på reset hela tiden tar tid och detta ger ingen hög dataflöde.

Jag skulle prova under linux (live-DVD/sticka) och flytta lite filer och se vad 'dmesg' (som root i terminalfönster) säger - också ett bra sätt att kolla att det inte är OS-beroende.

Nästa steg är att köra det i en USB-diskdocka av bättre kvalisort (skulle prova med https://www.webhallen.com/se/product/306479-Nedis-Dockningsst... framför Deltaco-dockan då förstnämnda har med stor sannolikhet Asmedia-chip ASM1156 och inte som i Deltaco-docka med Jmicrons JM56x-chip som är mer än lovligt buggig och hänger sig och som bara kan fås igång med USB-busreset, och i linux väntar det länge innan busreset vilket gör att dataflödet blir inte bra då det haltar ofta och speciellt om man har snabbare media inkopplad och speciellt på A-porten).

Har förvisso bara kör diskdocka med ASMT105-chip men dessa har varit väldigt driftsäkra och stabila även vid väldigt hög last (+500 MB/s kontinuerligt från SSD) utan krusiduller.

- detta prov också för att man skall få helt annan strömförsörjning som inte är datorns ifall det är trubbel på 5 och 12 Volt sidan i matningen av disken som stör

Och som sista steg innan skrotbeslutet så skulle jag skriva disken från början till slut med 'dd'

Först i linux livedisk (som knoppix, systemrescuesd eller motsvarande med fokus på dataräddning) med 'lsblk' ta reda på vilken enhet disken sitter på och vi säger att disken identifieras på /dev/sdb för exemplet.

(vad enheten döps vid anslutning och vilken ordning om det finns flera lika enheter av tex. diskar bestäms inte av OS alls utan PCIe-subsystemet på själva moderkortet och delar av BIOS för att det skall vara Plug and play - och då är allt dynamiskt och kan byta plats var gång, var start - därför måste man _alltid_ kolla med lsblk innan man använder 'dd' mot diskar och partitioner, annars kan det gå illa)

Sedan

"dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1024k status=progress"

och får den köra från sektor 0 till sektor slut vilket vilket kommer ta minst 12-15 timmars session att genomföra.

(koppla ur fysisk alla andra diskar som har viktig data om du inte är säker på hanterandet och addresserar rätt diskar - för det här rensar data och om det går till fel disk blir det inte bra alls - det finns inget här som lägger fingrarna mellan och 'dd' kallas också för 'data-destroyer' och det finns god grund för det nicknamnet )

Sedan efter köra sedvanliga tester efter detta och se om det blivit sprutt på disken.

---

Varför denna övning - jo om spåren är vingliga (vi pratar vingel på mindre än 50 nm) för att det skrivits för att disken utsatts för vibrationer så kan det har problem med att läsa senare och spenderar mycket tid på det med både omläsningar och olika ECC-operationer och det stallar/ger time out. Detta behöver inte ge några noteringar i SMART, man är faktiskt väldigt dåligt på det hos de flesta disktillverkarna...

När man skriver data från sektor 0 till sektor slut så skiter disken i vad som fanns innan (utöver synk-märkerna) på skivan när den skriver (och verifierar direkt efter) och helt plötsligt är det raka spår på skivan om det hela görs i lugn och vibrationsfri miljö och efter denna process har inte disken några problem längre och är ofta som nyfödd.

Det är mer än en disk jag fått ur hopplös situation där även tillverkarnas egna diagnostikprogram dömt ut disken till att efter ovanstående körning så hittas inga fel alls.

Det är värt ett prov i alla fall - blir det inte bättre så blir det till att döma ut disken till elektronikåtervinningen.

Permalänk

Tack, många bra tips är. Jag börjar nu med att ta bort partitionen i Diskhanteraren och skapa en ny. Då valde jag ej snabbformattering. Nu kör den på i bra tempo, upp emot 200 MB/s. Så det bör bli klart på 5-8 timmar ca.

Om disken skulle fungera bra efter det, behöver jag skriva "dd" på hela disken ändå? Nu vet jag inte än hur den kommer bete sig, men det ser lovande ut att den kör på i närmare 200 MB/s vid formateringen tänker jag. Tidigare kunde en bildfil på 10-20 MB ta lång tid att öppna.

Jag har backup i molnet, så all data är säker.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Detta fungerar säkert också då det mesta skrivs över - problemet är 'det mesta' inte är inte samma sak som 'allt' när man formaterar ett filsystem medans med 'dd' tar man 'allt' (och bör göras innan formateringen) - har du kvar problem med stallande läsning så skulle jag prova ett varv med 'dd'

Du kan också kolla på BC-värdet i SMART en tid framöver och börja 'current' stapeln att stiga i värden så ligger du inte i commander-timeout ofta längre - när det gäller RAW-värdet vet jag inte om 00010001FFFF kommer att stiga eller om lägsta 4 siffrorna på FFFF redan har slagit i toppen och kommer inte att räkna upp mer om du fortfarande har problem med 'commando timeout' - detta är normalt ett värde som räknas i ental för en välavänd disk i slutet av sin livstid medans du har passerat 65536 event då den förmodligen har varit och 'fastnat' på en viss sektor som anropas väldigt ofta/hela tiden (som $MFT eller annan metadata) och därför blivit väldigt stort antal...

Permalänk
Medlem

Hej. Jag skulle tro att din hårddisk börjar fasa ut sig själv, dvs. sektorer som börjar bli dåliga och reserv sektorerna börjar ta slut samt att RELO listan börjar blir full av hänvisningar! Eller så lägger läshuvudena av? Hade jag varit du, skulle jag byta ut disken A.S.P
/Roger

Visa signatur

/Roger