Hjälp att hitta bra LED-belysning att montera bakom TV:n

Permalänk
Hedersmedlem

Hjälp att hitta bra LED-belysning att montera bakom TV:n

Hej!

Jag har en 65" TV som jag är nöjd med och som jag sitter en del vid (framförallt konsolspelande) men känner att jag saknar det där "lilla extra" - i form av LED-belysning bakom TV:n.

Marknaden för detta är stor, och det finns alla möjliga produkter att köpa - billiga och dyra. Både Biltema och Clas Ohlson har ju vad som ser ut att vara prisvärda, medan Philips har sin variant som kostar upp emot 1000 kronor.

Jag är ute efter en LED-list som kan avge både "varmt" och "kallt" ljus. RGB är inte nödvändigt, men gör inget heller om det finns med som funktion.

Är det någon som kan tipsa om en bra produkt då jag är dåligt insatt i de olika produkter som finns.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hur vill du kontrollera ledsen? Dvs ställa in ljusstyrka och temperatur? Har du några ”smarta” prylar hemma som går mot en hub? I så fall vilken?

I det stora hela kan du nog välja vilken du vill som erbjuder funktionaliteten du är ute efter. Kolla bara så att den kontrolleras på ett sådant sätt du önskar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har själv en Philips 55" med ambilight. Tyckte det var skithäftigt i början med ambilighten som ändrade sig efter bilden.
Blev till slut rätt störigt med för mycket blinkande så har ställt in ambilighten fastställd på fast brandorange färg. Ger härlig känsla och lyser upp lite lagom.

Hade jag varit dig hade jag inte bara tittat mot "vit" led.

Permalänk
Medlem

Det finns många enkla enfärgade lister och rätt få med individuellt styrbara led'ar.

https://www.amazon.se/Dreamcolor-synkroniseras-ljusstyrka-LED...

Fördel, adresserbar, app, lång
Nackdel, kanske inte tätast, 12V, ej white led

hdmi-boxar för t.ex philips känns extremt dyra och adresserbara lister är rätt svåra att använda om de inte kopplas till något smart, men om man i alla fall köper adresserbart så finns ju möjligheten att i framtiden bygga något eget och t.ex koppla listerna till hyperion via wled. (12V kräver kanske lite mer tanke kring elektroniken men behövs för långa slingor med många leds)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det finns många enkla enfärgade lister och rätt få med individuellt styrbara led'ar.

https://www.amazon.se/Dreamcolor-synkroniseras-ljusstyrka-LED...

Fördel, adresserbar, app, lång
Nackdel, kanske inte tätast, 12V, ej white led

hdmi-boxar för t.ex philips känns extremt dyra och adresserbara lister är rätt svåra att använda om de inte kopplas till något smart, men om man i alla fall köper adresserbart så finns ju möjligheten att i framtiden bygga något eget och t.ex koppla listerna till hyperion via wled. (12V kräver kanske lite mer tanke kring elektroniken men behövs för långa slingor med många leds)

Nu var det iofs specifikt WW/CW som TS ville ha, så adresserbara RGB-slingor kanske inte är den mest aktuella rekommendationen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Både Biltema och Clas Ohlson har ju vad som ser ut att vara prisvärda, medan Philips har sin variant som kostar upp emot 1000 kronor.

Varför inte bara testa med en billig variant från då tex Biltema och se om det är vad du är ute efter, duger det inte är ingen större ekonomisk skada skedd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteN:

Varför inte bara testa med en billig variant från då tex Biltema och se om det är vad du är ute efter, duger det inte är ingen större ekonomisk skada skedd.

Gjorde det idag! Köpte på Biltema. Blev helt ok, och för priset jag betalade är jag nöjd.

Blev RGB med alla möjliga sorters färger att välja på.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Gjorde det idag! Köpte på Biltema. Blev helt ok, och för priset jag betalade är jag nöjd.

Blev RGB med alla möjliga sorters färger att välja på.

Behöver nåt liknande. Blev det en sån här? https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/led-li...

Är det kallvit eller varmvit på den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av apandrak:

Behöver nåt liknande. Blev det en sån här? https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/led-li...

Är det kallvit eller varmvit på den?

Nej, denna blev det: https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/led-li....

Med kontrollen kan du ställa in både kall och varm vit.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X