Lagersaldon lösa komponenter respektive till färdiga byggen?

Permalänk
Medlem

Lagersaldon lösa komponenter respektive till färdiga byggen?

Om man väljer en "komplett dator" (På Komplett) och klickar på att konfigurera lite själv i den så finns det massor av bla a 5900X prollar, trevliga grafikkort etc att välja. Är detta en fullständig bluff? Kollar man direkt i komponenter på sidan i övrigt finns ju absolut inte dessa grejer i lager. Känns väldigt konstigt.

Undrar om någon har erfarenheter och beställt sådana burkar senaste 1-2 månaderna eller liknande

Rubrik ändrad enl. önskan. // MOD
Permalänk
Hjälpsam

De har ett bulk-lager ämnat för produktion som man inte kan beställa löst.
De flesta producenter har separerade lager på hela eller delar av produktionsmaterialet.
Fullt normalt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

De har antagligen en del komponenter undanlagda för datorbyggen som inte är tillgängliga för normal försäljning.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Ja det låter ju faktiskt rimligt när man tänker till lite

Permalänk
Komplett.se

Som @Fluf och @Erik_T konstaterat så har vi produkter som är öronmärkta för Komplett PC och färdigbyggda kit.
Vissa typer av produkter får inte säljas löst då de är avsedda för färdigbyggda datorer (Systemintegration). Ett exempel på detta är processorer med beteckningen "Tray" som levereras utan kylare och kartong.
Vi öronmärker också ett mindre antal grafikkort och andra bristvaror, för just Komplett PC, så att de som vill köpa en färdig PC fortfarande skall kunna göra det.
//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Som @Fluf och @Erik_T konstaterat så har vi produkter som är öronmärkta för Komplett PC och färdigbyggda kit.
Vissa typer av produkter får inte säljas löst då de är avsedda för färdigbyggda datorer (Systemintegration). Ett exempel på detta är processorer med beteckningen "Tray" som levereras utan kylare och kartong.
Vi öronmärker också ett mindre antal grafikkort och andra bristvaror, för just Komplett PC, så att de som vill köpa en färdig PC fortfarande skall kunna göra det.
//Erik

Hej!

Bryter isåfall hemsidor som hardwarecamp24.de och caseking.de regler då de säljer tray cpu'er och annat som är listat för oem till vanliga slutkunder?
Finns det någon form av böter eller liknande om det ändå säljs till slutkunder direkt?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Hej!

Bryter isåfall hemsidor som hardwarecamp24.de och caseking.de regler då de säljer tray cpu'er och annat som är listat för oem till vanliga slutkunder?
Finns det någon form av böter eller liknande om det ändå säljs till slutkunder direkt?

Även Proshop och ComputerSalg har åtminstone historiskt sålt Tray-CPU:er i sina butiker riktade mot svenska marknaden.

Att det inte var tillåtet var nytt för mig, även om jag visste att de egentligen är tänkta för OEM:er och därmed inte inkluderar någon support från AMD. Håller med om att det vore intressant att höra mer om detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Zeedarn:

Hej!

Bryter isåfall hemsidor som hardwarecamp24.de och caseking.de regler då de säljer tray cpu'er och annat som är listat för oem till vanliga slutkunder?
Finns det någon form av böter eller liknande om det ändå säljs till slutkunder direkt?

Bra fråga
Tray varianter har sålts på många ställen så länge jag kan minnas. Däremot har det varit värre att få tag på andra produkter avsedda för OEM, typ ryzen 4000 mm. De finns men mer begränsat som det verkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Bra fråga
Tray varianter har sålts på många ställen så länge jag kan minnas. Däremot har det varit värre att få tag på andra produkter avsedda för OEM, typ ryzen 4000 mm. De finns men mer begränsat som det verkar.

Hardwarecamp24 har 4000 serien iallafall

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Zeedarn:

Hej!

Bryter isåfall hemsidor som hardwarecamp24.de och caseking.de regler då de säljer tray cpu'er och annat som är listat för oem till vanliga slutkunder?
Finns det någon form av böter eller liknande om det ändå säljs till slutkunder direkt?

Jag kan inte säga säkert då jag inte har insikt i om dessa två aktörer har specialavtal med AMD, men om jag ska gissa så får de inte sälja tray CPU och AMD/distarna kan på olika sätt sätta käppar i hjulen för dessa bolag. Om böter förekommer vet jag inte men generellt sett så kan det hända att man kan få indragna rabatter och minskad allokering/indragna leveranser eller annat som påverkar försäljningen.

Skrivet av blunden:

Även Proshop och ComputerSalg har åtminstone historiskt sålt Tray-CPU:er i sina butiker riktade mot svenska marknaden.

Att det inte var tillåtet var nytt för mig, även om jag visste att de egentligen är tänkta för OEM:er och därmed inte inkluderar någon support från AMD. Håller med om att det vore intressant att höra mer om detta.

Det finns flera ÅF som historiskt sett sålt tray-CPU. Missminner jag mig inte så har även vi gjort det "way back" 🙈. Vad som är tillåtet eller ej från tillverkarens håll kan variera över tid, region och specifika avtal. Som regel så brukar många tillverkare inte ge support till slutkunden på produkter som är ämnade för färdiga system.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Jag kan inte säga säkert då jag inte har insikt i om dessa två aktörer har specialavtal med AMD, men om jag ska gissa så får de inte sälja tray CPU och AMD/distarna kan på olika sätt sätta käppar i hjulen för dessa bolag. Om böter förekommer vet jag inte men generellt sett så kan det hända att man kan få indragna rabatter och minskad allokering/indragna leveranser eller annat som påverkar försäljningen.

Det finns flera ÅF som historiskt sett sålt tray-CPU. Missminner jag mig inte så har även vi gjort det "way back" 🙈. Vad som är tillåtet eller ej från tillverkarens håll kan variera över tid, region och specifika avtal. Som regel så brukar många tillverkare inte ge support till slutkunden på produkter som är ämnade för färdiga system.

//Erik

Ja, sedan är det väl inte Komplett som skall svara på hur andra aktörer gör
Tips från coachen, kontakta företagen i fråga och hör vad de säger.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Jag kan inte säga säkert då jag inte har insikt i om dessa två aktörer har specialavtal med AMD, men om jag ska gissa så får de inte sälja tray CPU och AMD/distarna kan på olika sätt sätta käppar i hjulen för dessa bolag. Om böter förekommer vet jag inte men generellt sett så kan det hända att man kan få indragna rabatter och minskad allokering/indragna leveranser eller annat som påverkar försäljningen.

Det finns flera ÅF som historiskt sett sålt tray-CPU. Missminner jag mig inte så har även vi gjort det "way back" 🙈. Vad som är tillåtet eller ej från tillverkarens håll kan variera över tid, region och specifika avtal. Som regel så brukar många tillverkare inte ge support till slutkunden på produkter som är ämnade för färdiga system.

//Erik

Även om det bara är så att det är en gråzon så kan man tänka sig att man som butik inte vill sälja dem direkt till kund och därmed behöva hantera sura kunder som inte förstår att garanti-tiden och upplägget är väldigt annorlunda på dessa Tray-varianter. Det är ju också betydligt krångligare att frakta dessa till kund utan risk för att pinnar böjs etc. så det är säkert risk för ett ökat antal sådana ärenden.

Det stämmer att AMD inte ger någon garanti på dessa produkter.

Skrivet av Dockland:

Ja, sedan är det väl inte Komplett som skall svara på hur andra aktörer gör
Tips från coachen, kontakta företagen i fråga och hör vad de säger.

Nej, det var mer intressant att se om de hade information om vad som gällde. Detta är information som man normalt inte hittar lätt publikt. De flesta här är nog mest nyfikna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag inte jag som trådstartare kan ändra rubrik på tråden. I så fall hade jag ändrat till något generellt typ "Lagersaldon, OEM och "Tray", hur fungerar detta?". Är ju inte på något sätt kopplat till Komplett specifik egentligen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jokklas:

Tyvärr tror jag inte jag som trådstartare kan ändra rubrik på tråden. I så fall hade jag ändrat till något generellt typ "Lagersaldon, OEM och "Tray", hur fungerar detta?". Är ju inte på något sätt kopplat till Komplett specifik egentligen

Det går initialt att ändra själv men redigeringen låses efter ett tag.
Du kan dock alltid klicka på lilla "Rapport"-knappen så kikar någon av oss eller redaktionen på det, vilket en annan medlem gjorde i det här fallet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.