USB-C hub som klarar 5120 x 1440 i 120Hz

Permalänk

USB-C hub som klarar 5120 x 1440 i 120Hz

Hej! Känner någon till en usb-c hub som fixar 120hz från min M1 macbook air till min Samsung Odyssey G9 monitor?

Tycker det verkar som de maxar ut på 60hz för 4k, men detta är inte riktigt 4k?

Permalänk
Medlem

Enligt den här räknaren så behöver din skärm 26,54 Gb/s för att kunna drivas i 5120x1440@120Hz.
Enligt det här inlägget på MacRumors så är max bandbredd (när man kör video via USB-C) 25,92 Gb/s. Äsch, det gällde visst om man körde en DisplayLink-docka. Tyvärr finns det inte angivet någonstans vad max bandbredd är.
Vill du prova så ska du kunna skapa egna upplösningslägen med SwitchResX.
Och så behöver du en USB-C -> DisplayPort-adapter med tillräcklig bandbredd, t.ex. den här från Elgiganten. Max upplösning jag sett i några dockor är 4k@60Hz vilket inte ger tillräckligt med bandbredd.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Tack för ditt svar. Jag har en usb-c -> DP kabel som fungerar utmärkt men vill använda en hub men det verkar inte riktigt gå.

Permalänk
Medlem

Det borde gå med thunderbolt 3 och om du skaffar en som kan köra dual 4k
då det blir 12.54Gbit/s per dp utgång så 25,82Gbit/s totalt av 40Gbit/s som thunderbolt 3 stödjer.
och 2K@120hz 11.59Gbit/s dubbelt blir 24,62Gbit/s
Sedan sätter du G9:an i PBP mode som sedan ett par firmwares sedan stödjer PBP i 120hz
Och kör två 16:9 2560x1440(2K)@120hz i PBP läge
allt detta är såklart bara teorier från min sida sett

Permalänk

Haha, klart spännande uträkning! Jag kanske köper en hub och testar, eller så bara lever jag med de 2 kablarna. En riktigt störig sak med skärmen är att den sällan vaknar upp efter att laptopen somnat. Då måste man dra in/ur usb-c kabeln så vaknar den. Har läst någonstans att det problemet försvann med en hub vilket också är en anledning att skaffa en. Jag skriver här om jag skaffar en så får vi se om teorierna stämmer

Permalänk
Medlem

Ja det skall tydligen vara en kombo windows/drivrutin som gör att windows stänger av bilden. jag har samma problem med mitt gtx3080 med förra grafikkortet fungerade det utan problem. har satt tiden till 4 timmar och försöker bli bättre på att stänga av skärmen i stället tills felet är fixat :/

Ja det vore kul om faktiskt teorin och praktiken stämmer

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men återanvänder den, någon som nu känner till en usb-c hub som klarar 5120 x 1440 antingen 60 eller 120hz.

Eller är det bättre att köra en hub samt en separat usb-c till displayport? Men då får jag två kablar...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Skrivet av tsint:

Gammal tråd men återanvänder den, någon som nu känner till en usb-c hub som klarar 5120 x 1440 antingen 60 eller 120hz.

Eller är det bättre att köra en hub samt en separat usb-c till displayport? Men då får jag två kablar...

Tveksamt att dp mode kommer fungera om du ansluter en random usbc hub

En usb-c docka med stöd för dp mode och minst dp 1.4 skulle jag tippa behövs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tveksamt att dp mode kommer fungera om du ansluter en random usbc hub

En usb-c docka med stöd för dp mode och minst dp 1.4 skulle jag tippa behövs.

Kan inte hitta någon med mina krav, beställde istället en usb-c till dp kabel från amazon. Jag får nog leva med att ha datorn ansluten med 2 kablar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Skrivet av tsint:

Kan inte hitta någon med mina krav, beställde istället en usb-c till dp kabel från amazon. Jag får nog leva med att ha datorn ansluten med 2 kablar!

Antar att kabeln var 1.4 kompatibel annar är nog 60hz eller nått max i den upplösningen om den bara kan hantera 1.2

Kanske 100 eller 120hz.

Vet att min kabel jag köpt till min laptop bara var 1.2 och då var det iaf max 100hz på en 1440 21:9 skärm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows