Helgsnack: Vilka knep har du för att hantera sommarvärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Köpte en portable AC, låter illa som satan men man får sova med proppar...

Jobbar bara natt, så var tvungen att skaffa en tillslut. Så otroligt dålig sömn när det är 27-29 grader varmt i lägenheten(alla fönster mot söder)... inte idats skaffa en tidigare då vi i regel bara har någon vecka tokvarmt här uppe, så man bara bitit ihop...

Om du inte redan gör det så se till att blockera så mycket det går av solens strålar. Som minst kan du skaffa mörkläggningsgardiner men du kan även bygga något eget av reflekterande material och sätta gör fönstret. Och håll fönsterna stängda.

Det hjälper ofantligt mycket mot värme inomhus. Beroende på vart du bor så kanske det inte räcker under de varmaste dagarna men du kommer helt klart kunna dra ner på användandet av ac:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Märke/modell/rekommendation?

Farsan har både bergvärme och olidligt varmt på sommaren. Har hört om denna s.k. frikyla förut men har inget konkret exempel att visa upp för honom.

Det handlar väl om att vända värmepumpen precis som med vilken som helst? Vattnet som kommer upp är ju vanligen kallt nog att kyla huset med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Investera i en dyr fläkt. Behövs ingen stor tung otympligt ac.

Priset spelar väl ingen roll.

Men köp alltid en DC fläkt och inte AC vilka är vanligast. Otrolig skillnad.

Permalänk
Medlem

Tycker man det blir lite småljummet så räcker det att tänka på att skrapa rutan utan handskar en tidig morgon i januarimörkret.

Permalänk
Medlem

Öppnar upp för korsdrag genom lägenheten när det blir för varmt. Håller det också öppet tills läggdags för att kyla ned maximalt, men stänger sedan eftersom jag bor på markplan centraltoch jag väcks av oljud utifrån. Brukar dock ha några fönster på glänt.
Köpte ny golvfläkt förra veckan som i regel står i hallen i mitten och pumpar ytterliggare luft i korsdraget vid behov.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Satt ute idag och åt middag idag, gick att sitta i shorts men hade en flecejacka på mig för att hålla värmen.

Permalänk
Medlem

Jag bor i principen i en Pizzaugn, alltså ett tegelstens hus. Den är lika bra på att hålla på värmen som den är att hålla på kylen, så jag använder fysikens lagar att hålla mig nerkyld om dagen:

3 våningar, öppnar kl. 22. om aftonen för terrass dörren (som har myggnät, screendoors just som i Amerika), och öppnar för fönstret på ovanvåningen och sätter in en hemspikrad myggnäts ram, så får det vara hela natten.

Stänger dörren om morgonen, men behåller fönstret ovan på öppet ett tag till så den sista värme kan få släppa ut.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Köpte en golvfläkt på Clas Ohlson för 350:-. 3 lägen o kyler bra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Märke/modell/rekommendation?

Farsan har både bergvärme och olidligt varmt på sommaren. Har hört om denna s.k. frikyla förut men har inget konkret exempel att visa upp för honom.

Jag kontaktade Johanssons rör och bad om en lösning för kyla mha bergvärme utifrån husets storlek. Vi bestämde att kylan gott kunde placeras i vardagsrummet, vilket förenklade installationen eftersom VP står i tvättstuga på andra sidan väggen.

På inkommande värmebärare (spriten som cirkulerar mellan borrhål och VP, den är relativt sett kall på sommaren, ca 5-6 plusgrader) jackar man på en loop för kyla. Loopen behöver trycksättas med en liten hydropress och kan självständigt cirkulera värmebäraren (spriten alltså) mha cirkulationspump. På loopen ansluts en fläktkonvektor för kyla. Det är en radiator med massor av tunna flänsar med en fläkt i. Inget märkvärdigt egentligen. Kall (relativt) värmebärare värms då upp i radiatorn vilket avger kall luft. Eftersom det bildas lite kondens, behövs ett rör för kondensvatten som leds till avlopp el liknande.

För max kyleffekt kan man låta VP cirkulationspump (som är större och kraftigare) köra kontinuerligt. Annars har jag märkt att värmebäraren cirkuleras för långsamt och värms upp till 10-12 grader. Det beror lite på hur mycket varmvatten man förbrukar sommartid. Pumpen går annars normalt när kompressorn kör.

Johanssons rör har installerat denna konvektorn:
https://www.eveco.se/produkt/carisma-fly-ac-flaktmotor/

Vår konvektor har ca 3kW kyleffekt vid max.

Vår kyla är inte elektriskt integrerad i VP datorn, den ligger bara på samma loop medvärmebärare. Det ska inte spela någon roll vilken tillverkare du har.

Jag har inte fått fakturan ännu, men skulle gissa på ca 20kkr efter rot-avdrag. Ca 12kkr för själva konvektorn, sen tillkommer rör, cirkulationspump, hydropress och arbete.

Jag skulle avråda från att göra själv om du inte är rörkrökare.

Hoppas det hjälpte!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Lät installera en luftvärmepump i huset härom året. Gissa vad den också kan göra?
Märker inte mycket på elräkningen heller, till min förvåning.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Lät installera en luftvärmepump i huset härom året. Gissa vad den också kan göra?
Märker inte mycket på elräkningen heller, till min förvåning.

Reverse Engineering, typ 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Lät installera en luftvärmepump i huset härom året. Gissa vad den också kan göra?
Märker inte mycket på elräkningen heller, till min förvåning.

Lite överraskande att du inte märker något på elräkningen, jag vet några som bytte ut deras direktverkande el-element mot en luftvärmepump och dom märker ganska mycket på sommaren då dom kör den som AC, men på årsbasis har dom inte ökat sin elförbrukning.

Tanken var ju att tjäna pengar på att minska energikostnaderna, men det har istället blivit ökad livskvalitet med svalt och skönt på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hittills har jag klarat mig med fläktar, mörkläggningsgardiner osv, men i år har jag faktiskt beställt mig en portabel AC. Delvis är jag trött på att sova i soffan när det blir som varmast, då min loftsäng blir helt obeboelig. Sen tycker jag synd om katterna med. De har sina kyldynor och gott om vattenskålar + vattenfontän, men det är så mycket svårare för dem att kyla ned sig på egen hand.

Har även konstruerat ett skydd till ena fönstret med hjälp av kompostgaller, bundband, tejp och krokar för att kunna ha det öppet kvällstid, vilket hjälpt mycket! (Pga katter då, dumt om de skulle falla ut från tredje våningen) Får dessvärre inte till något vettigt korsdrag pga fönster på endast em sida av lägenheten, men jag ska prova det geniala tipset @SimonLarsson bidrog med och öppna brevinkastet!

Lägger sig dina katter av sig själva på kyldynorna? Min katt lägger sig alltid bredvid. Oavsett om det är en kyldyna eller blöt handduk. Först när handduken är torr så lägger hon sig på den.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av jotaprojects:

Lägger sig dina katter av sig själva på kyldynorna? Min katt lägger sig alltid bredvid. Oavsett om det är en kyldyna eller blöt handduk. Först när handduken är torr så lägger hon sig på den.

De gillar inte att ligga direkt på dynorna, men trär man ett örngott eller liknande över blir det bättre! Då brukar de lägga sig där en stund för att svalka sig Jag är också väldigt skyldig till att använda den stora kyldynan själv, när katterna är ointresserade.

Permalänk
Avstängd

Några bra tips här i tråden. Haft högsommarvärme i flera veckor nu och senaste dagarna har det varit 30C.

Väldigt sugen på att köpa en AC.

Är väldigt varm av mig och gillar vinter, höst och vår. Har en fläkt på mig så ofta det går men det hjälper ju inte så mycket om den blåser varmluft.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Några bra tips här i tråden. Haft högsommarvärme i flera veckor nu och senaste dagarna har det varit 30C.

Väldigt sugen på att köpa en AC.

Är väldigt varm av mig och gillar vinter, höst och vår. Har en fläkt på mig så ofta det går men det hjälper ju inte så mycket om den blåser varmluft.

Tycker att fläkt funkar bra. Torkar ut ögonen men det finns droppar. Köpte en +2 000 kr tyst fläkt som även går på batteri så den tar jag in i sovrummet när jag är färdig hos datorn. Visst funkar en AC bättre men jag gav bort min för några år sedan. För mycket bök med slang och oljud. Luftvärmepump har vi också på nedervåningen (varm luft stiger) och dit kan man gå ner och svalka sig en stund.

Men detta har varit en kanonsommar med lagom värme ute så har nästan varit ute i skuggan hela dagarna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar väl om att vända värmepumpen precis som med vilken som helst? Vattnet som kommer upp är ju vanligen kallt nog att kyla huset med

Principen begriper jag. Jag frågade bara om rekommendation på märke/modell av tredjepartskomfortkylningssystem som man kan eftermontera, jag har ingen koll på vad det finns för lösningar och tar således gärna emot förslag för att sedan kunna tipsa farsan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Jag kontaktade Johanssons rör och bad om en lösning för kyla mha bergvärme utifrån husets storlek. Vi bestämde att kylan gott kunde placeras i vardagsrummet, vilket förenklade installationen eftersom VP står i tvättstuga på andra sidan väggen.

På inkommande värmebärare (spriten som cirkulerar mellan borrhål och VP, den är relativt sett kall på sommaren, ca 5-6 plusgrader) jackar man på en loop för kyla. Loopen behöver trycksättas med en liten hydropress och kan självständigt cirkulera värmebäraren (spriten alltså) mha cirkulationspump. På loopen ansluts en fläktkonvektor för kyla. Det är en radiator med massor av tunna flänsar med en fläkt i. Inget märkvärdigt egentligen. Kall (relativt) värmebärare värms då upp i radiatorn vilket avger kall luft. Eftersom det bildas lite kondens, behövs ett rör för kondensvatten som leds till avlopp el liknande.

För max kyleffekt kan man låta VP cirkulationspump (som är större och kraftigare) köra kontinuerligt. Annars har jag märkt att värmebäraren cirkuleras för långsamt och värms upp till 10-12 grader. Det beror lite på hur mycket varmvatten man förbrukar sommartid. Pumpen går annars normalt när kompressorn kör.

Johanssons rör har installerat denna konvektorn:
https://www.eveco.se/produkt/carisma-fly-ac-flaktmotor/

Vår konvektor har ca 3kW kyleffekt vid max.

Vår kyla är inte elektriskt integrerad i VP datorn, den ligger bara på samma loop medvärmebärare. Det ska inte spela någon roll vilken tillverkare du har.

Jag har inte fått fakturan ännu, men skulle gissa på ca 20kkr efter rot-avdrag. Ca 12kkr för själva konvektorn, sen tillkommer rör, cirkulationspump, hydropress och arbete.

Jag skulle avråda från att göra själv om du inte är rörkrökare.

Hoppas det hjälpte!

Ok, tackar för en god genomgång, har just tipsat farsan som ska passa på att höra med en tekniker som hursomhelst ska komma och kolla att existerande installationen är ok lite senare i år (installationen börjar ha 20 år på nacken).

Han har varit inne på att skaffa en mobil AC men den här lösningen är ju betydligt bättre (så länge som det är möjligt att få kylningen dit han vill ha den förstås.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

26 grader i skuggan nu. Lite lätt bris så det funkar att sitta med laptoppen i skuggan. Så mitt råd är skugga utomhus. Idga ska det bli årets varmaste dag enligt SMHI. Jag var ut och sprang idag men det redan klockan halv åtta och färdig klockan nio och det gick bra med headband doppat i kallt vatten. Skönt med kall dusch efteråt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]