Hur gör ni som är föräldrar med era barn och "läsning"?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mental:

Har inte bara med ålder att göra, syrran jobbade som läkarsekreterare, och det finns en anledning varför man tar diktamen, deras handskrivna anteckningar är helt oläsliga. Och det från folk i 50års åldern.

Själv hade jag lektioner i välskrivning och skrivstil i skolan i slutet av 80talet, och jag skriver som en total kratta om jag inte har en dator att skriva på. Så usel handstil tycks vara rätt vanligt även hos äldre.

Handskrivning är en rent motorisk färdighet man måste öva på och aktivt underhålla för att prestera "bra". Det finns också en populärvetenskaplig (med betoning på populär snarare än vetenskaplig, misstänker jag) förklaring att välutvecklade verbala delar i hjärnan arbetar betydligt mycket snabbare än mindre utvecklade motoriska, vilket resulterar i slarvig handstil, precis som man gör annat hafsigt om man har mer intressanta saker att sysselsätta sig med.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Har han även börjat rita/skissa fantasier?
Min grabb gjorde det, så han fick en ritplatta i julklapp förra året.
Kanske för att blidka mamman lite, att han inte bara spelar med datorn

Nu läser han för att utveckla/inspireras mera. Samt att han vill gärna köpa böcker som relaterar till hans favoritspel.

Jo, det tycker jag att han har. Inte alltid men det händer då och då att när han ritat så kommer det en historia kopplad till det han ritat. Händer även att det ritas saker på tema om något vi läst kvällen före. Att sådant här skulle vara så spännande att följa hade jag inte tänkt på innan jag blev förälder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Har inte bara med ålder att göra, syrran jobbade som läkarsekreterare, och det finns en anledning varför man tar diktamen, deras handskrivna anteckningar är helt oläsliga. Och det från folk i 50års åldern.

Själv hade jag lektioner i välskrivning och skrivstil i skolan i slutet av 80talet, och jag skriver som en total kratta om jag inte har en dator att skriva på. Så usel handstil tycks vara rätt vanligt även hos äldre.

Handstil är ju en färdighet som måste underhållas.
Och det kan vara lite svårt när det nästan alltid finns ett tangentbord inom räckhåll.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig läsa tidigt. Läste wahlströms-böcker (Tre Deckare, Bröderna Hardy, Tvillingdeckarna) och massvis av serietidningar när jag var liten. I tonåren började jag läsa mer avancerad litteratur. Hinner sällan läsa skönlitteratur nu men läser förstås mycket i jobbet. Jag är övertygad att det faktum att jag läste mycket som liten har hjälpt mig i livet.

Började läsa (pekböcker) för mitt barn tidigt. Nu är hen fem år och läser hjälpligt själv. Det finns inte på kartan att hen somnar utan att vi läser en bok vid läggdags. Det som slår mig är att det finns så sjukt mycket roliga böcker för barn i åldrarna fyra-fem år och uppåt. Gå till barnavdelningen på ett bibliotek och förundras!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Läser för min son innan läggningsdags eller om han är trött för att leka men för pigg för att vila. Strax under 1 år.
Funderade häromdagen på om det är någon skillnad för barn att läsa med riktiga böcker eller med läsplatta med färgade e-ink? Tänker kring motoriken och "kommunikationen" med böckerna. Fast det är 2021 och böcker lär inte finnas kvar i skolan efter 2030.

Nackdelen är väl att läsplattan blir skitig med tiden. Fördelen är att man slipper en hel resväska med böcker när man är iväg och reser.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

När vi var små så var det ju bara tidningar som fanns antar jag.
Nu är det väl bara på telefonen dom läser... Om ens det?

Permalänk
Medlem

Har nog inte läst en bok i hela mitt liv om man räknar bort kurslitteratur.
Vill nog påstå att jag är skapligt lyckad ändå men ska nog ändå försöka få barnen att läsa.

Har börjat lyssna på ljudböcker när man kör bil längre sträckor och man missar ju faktiskt en hel del som man inte får när man blir matad av filmer där det visuella oftast kan ta överhand istället för att låta folk fundera lite.

Edit: jag är 45

Permalänk
Medlem

Har två barn, en 3 åring samt en 3 månaders. Just nu läser jag endast på kvällarna godnattsagor till 3 åringen. Men frun(Hemma fru) läser en hel del under dagarna för honom också.
Plattan är tyvärr på en del just nu när min bättre hälft inte orkar eller när jag inte hinner med.
Då han är ganska ung fortfarande men är på god väg att kunna läsa själv och har börjat kunna läsa vissa ord på både engelska och svenska. Så förhoppningsvis så kanske vi kan få honom att börja läsa enklare böcker snart. Troligtvis redan nästa år då han börjar skolan. (Ja de börjar vid 4 års ålder i England)
Frun älskar att läsa och hon läser en hel del böcker i omgångar.

När jag var yngre så var uppmanades jag aldrig direkt att läsa av föräldrar eller familj. Men drogs in av kompisar och vi läste diverse Fantasy och Sci-Fi och diskuterade/pratade om som tonåringar.
Dessa dagar orkar jag inte läsa. Dels jobbar jag en hel del men så har jag börjat att få svårt att hålla koncentrationen medans jag läser. Tankarna brukar vandra. Dock så har jag börjat lyssna en hel del på ljudböcker medans jag kör till jobbet (1h+ enkel till jobbet). Detta då jag är så trött på radio och brummandet från bilen.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Vi har två barn, en 3-åring och en 8-månaders. Vi började läsa för den äldre när hon var 8 månader om jag inte minns helt fel och det har väl varit både för- och nackdelar med det. Hon fattade väldigt snabbt tycke för högläsning, så de dagar hon varit hemma (under COVID har det varit rätt mycket hemma) har vi i perioder läst i princip hela dagarna vilket ärligt talat blir rätt jobbigt. Dels för att man inte får mycket annat gjort men rösten tar stryk rätt fort. Så nu försöker vi faktiskt begränsa det lite, för det medförde också att hon blev rätt dålig på att sysselsätta sig själv.
Under dagtid blir det allt från ingenting upp till en timme, men på kvällen läser vi alltid. Det brukar bli en 45 +- 15 minuter beroende på vad vi läser. Hon har inte knäckt koden till att läsa själv än, men alfabetet och siffror sitter bra så troligen läser hon själv snart (både jag och min fru läste vid 3 års ålder).
Den lille har vi precis börjat läsa godnattsagor för, men då räcker det gott med en pekbok med tillhörande korta texter á fem minuter. Men han gillar att lyssna när vi läser 'riktiga' böcker. Förhoppningsvis kommer han gilla att bli läst för lika mycket.

Paddor finns inte hemma och TV är väldigt tidsbegränsat så antagligen därför böcker har blivit populärt.

Permalänk
Medlem

Vi försöker läsa varje kväll för barnen och även att de högläser, barnen 7 och 9 kan läsa bra och har de svårare böckerna i deras Svenskaundervisning. Hade uppmuntran under sommaren att för varje dag de läst så fick de en liten peng som motivator.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Här kommer ett tips på en helt fantastisk serie i 5 delar " Musse & Helium "
https://musseochhelium.se/

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Intressant topic.
Själv läser jag grymt mycket, både böcker och Manga.
Var tidig med att börja läsa engelska böcker, så jag var väldigt intresserad av Stephen King som yngre (15år och uppåt..)
läste allt som han släppte och gick även över till Dean r Koontz, toliken etc. Men nu när jag har mindre tid så är det bara John Connolly, då han skriver sjukt bra Parker böcker.

Grabben läste vi för varje kväll, det vanliga Astrids sagor etc, Detta på svenska, men även Typ Gruffalos på engelska då de är grymt bra böcker för barn att lära sig. När han blev gammal nog att läsa själv så fick han själv läsa sina godnattsagor tillsammans med oss. Tror det är viktigt att man tar sig tiden att sitta med sina barn och läsa. så de får en säker tid med vad de läser.
Försök at få de att läsa böcker regelbundet då det är då de lär sig språket på ett annat sätt.
När de blir gamla nog, pusha de till att läsa engelskspråkiga böcker då det ger ett så mycket större vokabulär än vad svenskan någonsin kan erbjuda.

Allt har med tid, att säga till sitt barn att "läs denna bok" kommer inte att fungera såvidare du inte har någon som verkligen gillar att läsa böcker. men att få honom/henne att tycka om vad de läser och förstå det på ett korrekt sätt, så har du vunnit mycket...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Quotar inte alla ofc. Men, tack för svar!

Skönt att se se många läser för och ihop med sina barn i resan mot att de förhoppningsvis blir "läsare" i framtiden. Blev smått knäckt när jag hörde brorsan och hur han skippat läsning totalt med sina grabbar. Den är 19 och 21 nu och har som sagt aldrig öppnat en bok. Genuint deprimerande för mig att höra.

Morsan hade högläsning för mig (och mina syskon som är äldre) varenda kväll tills jag kunde börja läsa själv. Mycket serietidningar blev det ofc som barn men varvade med böcker också. För morsan var det viktigt att läsa oavsett om det var serier eller böcker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Quotar inte alla ofc. Men, tack för svar!

Skönt att se se många läser för och ihop med sina barn i resan mot att de förhoppningsvis blir "läsare" i framtiden. Blev smått knäckt när jag hörde brorsan och hur han skippat läsning totalt med sina grabbar. Den är 19 och 21 nu och har som sagt aldrig öppnat en bok. Genuint deprimerande för mig att höra.

Morsan hade högläsning för mig (och mina syskon som är äldre) varenda kväll tills jag kunde börja läsa själv. Mycket serietidningar blev det ofc som barn men varvade med böcker också. För morsan var det viktigt att läsa oavsett om det var serier eller böcker.

Jag har inte barn men mina framtida barn kommer läsa som in i helvete. Det är en avgörande faktor för deras framtid. Jag pallar inte gå in i detalj (fredag, jag är trött och hela den dansen) men studier visar att barn som läser / ser böcker och är uppvuxna med föräldrar som är positiva till läsning, studier och böcker klarar sig bättre i framtiden och studerar i större grad på högskolan. Det är skillnad mellan föräldrar som är positiva till studier / böcker och föräldrar som VISAR att de är positiva genom att läsa ihop etc.

Barn är även som svampar i början och tar åt sig allt. Jag kommer läsa från dag 1. Det utvecklar deras språk.

Förr fanns det studier där man såg en korrelation mellan antalet böcker en familj hade i bokhyllan och barnets framgång i skolan.

Så mina barn kommer älskar böcker.
Sen är jag svensk/engelsklärare så min syn på böcker är lite färgad

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har inga och vill absolut inte ha några egna virusfabriker.
Men OM jag haft så hade jag troligen läst för dom en del, hell när jag var fem så läste jag en hel saga för min tre åriga lillasyster när vi var hos mormor över en natt.
Mormor hörde det och ställde sig utanför och lyssnade och jag hade inte ett ord fel och läste "flytande" och så gott hon kom ihåg slutade läsa vid exakt rätt tillfälle för att bläddra till nästa sida.

Bara ett litet problem jag kunde knappt läsa mitt eget namn vid den åldern så jag hade tydligen lärt mig hela boken inklusive sidbytena

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!