Permalänk
Medlem

Torr inomhusluft

Är det några fler här som upplever orimligt torr luft inomhus? Att det är vintertid hör såklart problemet till, men det bör ju finnas gränser för vad som är tillåtet i ett boende? Speciellt eftersom jag bor i en nybyggd sådan.
Jag har hittills valt att inte lägga alltför stor energi på detta, men känner att jag behöver höra mig för då min kropp börjat visa tecken på ohälsa. Värst är det nattetid då jag på morgonen under flera veckors tid har vaknat med halsont. Och jag tror nämligen att det beror på luftkvaliteten.
Mina temperatursensorer som jag har lite varstans i lägenheten har under denna vecka som lägst rapporterat 11,8 % i relativ luftfuktighet, att jämföra med normala värden som ska ligga på mellan 30% och 60%, enligt intab: https://intab.se/radgivning/inomhusklimat
Om jag då även tar hänsyn till att mina sensorer rapporterat 17.5% i genomsnittlig luftfuktighet under den här veckan, så är det för mig inte konstigt att jag upplever luften som torr.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag och frugan pratade faktiskt precis om det i veckan. Särskilt nu när temperaturen var nere och vände på -17 typ. Då blir det snabbt torrt när radiatorer går för högtryck och tilluften också värms upp ordentligt.

Jag är rätt säker på att det egentligen inte finns några gränsvärden på för torr luft i lägenheter. Däremot kan man behöva göra en utredning och vidta åtgärden om det är för hög luftfuktighet.

Vad är din innetemp? Du kan alltid prova att sänka temperaturen lite (om det inte redan är 20 grader då såklart) då temperaturen påverkar luftfuktigheten.

En bra sak är att kvalster inte trivs vid låg luftfuktighet. Alltid något

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag och frugan pratade faktiskt precis om det i veckan. Särskilt nu när temperaturen var nere och vände på -17 typ. Då blir det snabbt torrt när radiatorer går för högtryck och tilluften också värms upp ordentligt.

Jag är rätt säker på att det egentligen inte finns några gränsvärden på för torr luft i lägenheter. Däremot kan man behöva göra en utredning och vidta åtgärden om det är för hög luftfuktighet.

Vad är din innetemp? Du kan alltid prova att sänka temperaturen lite (om det inte redan är 20 grader då såklart) då temperaturen påverkar luftfuktigheten.

En bra sak är att kvalster inte trivs vid låg luftfuktighet. Alltid något

Haha, aah! Faktum är att jag aldrig satt på mina element i lägenheten, den är för bra isolerad, och jag tycker att det räcker med de 22 - 23 grader som jag har hemma Även vintertid

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt på vintern. Skaffa luftfuktare och ställ i sovrummet. Snikvarianten är att blöta en handduk och hänga på tork i sovrummet under natten.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Du kan sänka temperaturen, men skulle hellre rekommendera skaffa flera gröna växter och vattna dem.
Hade problem med torr luft i ett rum förut, men fick rådet att skaffa gröna växter och alltid se till att det finns någon flaska med vatten i närheten. Det har hjälpt en del och jag planerar att skaffa flera, samt så är det trevligt

Googla "växter mot torr luft"

Permalänk
Medlem

Ganska standard på vintern väl?

Har 30% just nu.

Sambon pratar om luftfuktare men har inte råd/ork att köpa en.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Inte ovanligt på vintern. Skaffa luftfuktare och ställ i sovrummet. Snikvarianten är att blöta en handduk och hänga på tork i sovrummet under natten.

Hm okej!
Jag bor i en etta på 41 kvm, så jag har ju ett behov av att sprida fukten så mycket som möjligt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ganska standard på vintern väl?

Har 30% just nu.

Sambon pratar om luftfuktare men har inte råd/ork att köpa en.

Mjoo, fast 30% på vintern tycker jag låter långt över godkänt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha 30% ungefär på markplan i mitt hus men på vintern stannar anfukaren av helt och raporterar ibland under 10% i källaren.
Prata med hyresvärd. Be att få ovk protokollet för att se om det är ok. Ja du har rätt till det. Kolla bbr och ama för att pressa hyresvärd om det behövs.
Kolla vad bbr säger om det hela där finns ska saker och allmänna råd.
I värsta fall är en fuktare på sin plats.

Bara för att det är nytt behöver det inte vara rätt byggt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Luften inne är samma som luften ute. Kall luft håller mycket mindre vattenånga i sig än varm luft. När den kalla luften utomhus kommer in och värms upp, sjunker den relativa luftfuktigheten (det är samma mängd vattenånga, men luftfuktigheten vi mäter är hur mycket det är i förhållande till hur mycket luften kan hålla innan det börjar kondensera till vattendroppar - den relativa luftfuktigheten). Ju större temperaturskillnad mellan ute och inne, desto torrare blir det inomhus. En kall och fuktig vinterdag kan ändå leda till extremt torr luft inomhus.

Det beror alltså inte alls på själva bostaden, utan enbart på temperaturskillnaden mellan inomhusluft och utomhusluft.

Det finns två lösningar:
1. Sänk temperaturen inomhus. En marginalåtgärd eftersom några få graders sänkning ger stor komfortförsämring men liten påverkan på luftfuktigheten. Kan göra uppåt tio procentenheter kanske.
2. Tillför vattenånga inomhus. Enkelt, men alla metoder har problem. Kall aerosolisering leder till bakterietillväxt, dålig lukt och risk för sjukdom. Om vattnet inte är destillerat/avjoniserat blir det också vita avlagringar på ytor i rummet när lösta salter i vattnet kristalliserar efter uttorkning. Förångning med värme är bäst ur hälsosynpunkt, men kräver mycket el och innebär en betydligt större risk för brand och olyckor med hett vatten (barn, husdjur). Alla kräver också en hel del underhåll, som går längre än att bara fylla på vatten då och då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Mjoo, fast 30% på vintern tycker jag låter långt över godkänt?

Vid 45% börjar sambon klaga (i luft som är 18-21c). Hon hade nog kört närmare 55% året runt om hon fick välja.

Har själv inte brytt mig mycket, dricker mycket vatten och svettas enkelt så mindre påverkad (och har bättre hud för det).

Men blir kanske att hänga upp någon blöt handduk snart, eller bara låta duschen spola varmt i en timme

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Phillips luftfuktare i min tvåa på 45 kvm. Det täcker vardagsrummet iaf där det är som är värst.
Innan jag körde igång den så knastrade det alltid när jag gick förbi soffan, pga. all statisk elektricitet 😄
Torr luft + katthår gör att det blir en tesla coil här inne.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Vid 45% börjar sambon klaga (i luft som är 18-21c). Hon hade nog kört närmare 55% året runt om hon fick välja.

Har själv inte brytt mig mycket, dricker mycket vatten och svettas enkelt så mindre påverkad (och har bättre hud för det).

Men blir kanske att hänga upp någon blöt handduk snart, eller bara låta duschen spola varmt i en timme

Att låta vattnet spola är dyrt så låt bli, ungefär lika oekonomiskt som att hälla vatten på ett bastuaggregat bara för att fukta luften

Men det finns rätt många som tillverkar luftfuktare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När det var som värst förra vintern ställde vi vanliga vattenglas på våra radiatorer, vattnet dunstade på någon dag och vi märkte skillnad. Men det kräver ju att radiatorn är på såklart.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Prata med hyresvärd. Be att få ovk protokollet för att se om det är ok. Ja du har rätt till det. Kolla bbr och ama för att pressa hyresvärd om det behövs.
Kolla vad bbr säger om det hela där finns ska saker och allmänna råd.

Jag är ganska säker att bbr och ama bara pratar om den högsta tillåtna luftfuktigheten. Men jag har inte kollat nu.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag är ganska säker att bbr och ama bara pratar om den högsta tillåtna luftfuktigheten. Men jag har inte kollat nu.

Bbr är lag så helt klart vär att kolla på. Nybygge så gäller senadte upplagan av bbr.
Värt att kolla. Bra med kött på benen innan du börjar röja med värden.
Du borde även kunna fråga om de följt ama eller ej.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Brukar ligga på 30% men köpte en Philips 2 in 1 fuktare och renare som får upp fuktigheten till ca 50% på några minuter
Den är på under hela vinterhalvåret och det märks verkligen när man vaknar

Permalänk
Medlem

Kall luft kan inte innehålla lika mycket vatten som varm luft. När du värmer upp den kalla luften sjunker den relativa fuktigheten.

Finns inget du kan göra förutom att sätta in luftbefuktare. Du kan sänka temperaturen och då höjs den relativa fuktigheten men mängden fukt i luften är precis densamma.

Visst kan hyresvärden/fastighetsägaren sätta in en luftfuktare i ventilationssystemet men det skulle jag tro är väldigt ovanligt.

Ganska säker på att BBR inte säger något om lägsta tillåtna fukttillstånd, bara högsta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bbr är lag så helt klart vär att kolla på. Nybygge så gäller senadte upplagan av bbr.
Värt att kolla. Bra med kött på benen innan du börjar röja med värden.
Du borde även kunna fråga om de följt ama eller ej.

Jo, jag vet. Jag har jobbat på ett fastighetsbolag som bygger flerfamiljshus 11 år

Men återigen, jag är RÄTT säker på att låg luftfuktighet inte finns med som krav i BBR utan det är enbart hög luftfuktighet man kravställer om för att det ger problem såsom mögel etc.

Sen är det inte jag som är bekymrad i tråden. Jag försöker ge tips.

Visst kan man fråga om dom följt AMA. Men om man inte har koll och den man frågar ställer en välgrundad fråga tillbaka rörande exempelvis AMA så står man där lite förläget och hummar. Men absolut, jag tryckte till en kaxig projektledare om en repa på ett fönster i vår nybyggda bostadsrätt genom att säga "okej, då kollar vi väl vad det står i AMA då.." Fönstret blev bytt Så det kan ju löna sig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Luften inne är samma som luften ute. Kall luft håller mycket mindre vattenånga i sig än varm luft. När den kalla luften utomhus kommer in och värms upp, sjunker den relativa luftfuktigheten (det är samma mängd vattenånga, men luftfuktigheten vi mäter är hur mycket det är i förhållande till hur mycket luften kan hålla innan det börjar kondensera till vattendroppar - den relativa luftfuktigheten). Ju större temperaturskillnad mellan ute och inne, desto torrare blir det inomhus. En kall och fuktig vinterdag kan ändå leda till extremt torr luft inomhus.

Det beror alltså inte alls på själva bostaden, utan enbart på temperaturskillnaden mellan inomhusluft och utomhusluft.

Det finns två lösningar:
1. Sänk temperaturen inomhus. En marginalåtgärd eftersom några få graders sänkning ger stor komfortförsämring men liten påverkan på luftfuktigheten. Kan göra uppåt tio procentenheter kanske.
2. Tillför vattenånga inomhus. Enkelt, men alla metoder har problem. Kall aerosolisering leder till bakterietillväxt, dålig lukt och risk för sjukdom. Om vattnet inte är destillerat/avjoniserat blir det också vita avlagringar på ytor i rummet när lösta salter i vattnet kristalliserar efter uttorkning. Förångning med värme är bäst ur hälsosynpunkt, men kräver mycket el och innebär en betydligt större risk för brand och olyckor med hett vatten (barn, husdjur). Alla kräver också en hel del underhåll, som går längre än att bara fylla på vatten då och då.

Tack alla för otroligt mycket matnyttig information! Som jag redan nämnt så är sänkning av temperaturen så låg som jag kan få den. Jag har aldrig mina element påslagna. Enda sättet är i så fall om jag öppnar ett fönster, vilket absolut sänkte tempen förra året, vilket var behövligt!

Jag är starkt inriktad på att köpa en luftfuktare, men de mindre varianterna kanske lämpar sig mer för enskilda sovrum och inte ett enda stort rum på 41 kvm som jag har? Hur får man rotation på luften om enheten bara står och blåser fukt rakt upp?

Jag säger inte att jag är villig att betala priset, men jag skulle bara vilja få svar på frågan! Av alla problem som kommer med luftfuktare, som nämns ovan. Skulle en Dyson ha mindre problem med detta?

https://www.dyson.se/luftvard/luftrenare-luftfuktare/dyson-pu...

Jag är astmatiker och tänker att luftrening under vintern borde vara en bra bonus på köpet?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att låta vattnet spola är dyrt så låt bli, ungefär lika oekonomiskt som att hälla vatten på ett bastuaggregat bara för att fukta luften

För mig är det gratis. Men en luftfuktare hade kostat pengar att köpa och köra.

Varmvatten är gratis och oändligt här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För mig är det gratis. Men en luftfuktare hade kostat pengar att köpa och köra.

Varmvatten är gratis och oändligt här.

Samma för mig faktiskt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Samma för mig faktiskt

I en BRF skulle jag säga att det inte är det men det är ju hur man ser på det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

I en BRF skulle jag säga att det inte är det men det är ju hur man ser på det

Mja alltså, inget är ju gratis i slutändan ändå, vad man än pratar om!
Men värme och vatten ingår i min bostadsrättsförening

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Finns det appar som mäter detta eller hur hittade du denna informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Finns det appar som mäter detta eller hur hittade du denna informationen?

Bilden är tagen från Aqara, använder deras sensorer på tre ställen i lägenheten
https://automatiserar.se/test-av-xiaomi-aqara-temperatursenso...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Hos mig är det ungefär 24% relativ fuktighet om dagarna nu under vinterhalvåret, bor också i nybyggd lägenhet. Införskaffade på kompis rekommendation en luftfuktare från Xiaomi som får stå på och spruta, känner absolut märkbar skillnad när man rör sig i rummet. I sovrummet där jag inte kör den förrän det är läggdags är det alltid torrt och irriterande att andas efter man vant sig vid vardagsrummets luft. Jag kan alltså inte annat än rekommendera att köra fuktare under de kallare månaderna. Jag har luftfuktaren inställd på 48% luftfuktighet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Att det är vintertid hör såklart problemet till, men det bör ju finnas gränser för vad som är tillåtet i ett boende?

Ska de ha sprinkler i alla lägenheter eller vad tänker du?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ska de ha sprinkler i alla lägenheter eller vad tänker du?

Haha!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

För mig är det gratis. Men en luftfuktare hade kostat pengar att köpa och köra.

Varmvatten är gratis och oändligt här.

Skrivet av YamahaDGX630:

Samma för mig faktiskt

Det är pga den inställningen vi får hoppas på lagstiftning om individuell mätning av energiförbrukning och vatten för det finns tyvärr för många som snyltar på andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.