Nätaggregatet i filserver smällde - lite frågor

Permalänk
Hedersmedlem

Nätaggregatet i filserver smällde - lite frågor

Hej,

Jag har ganska länge haft en filserver bestående av enklare komponenter (Intel G3258, 16 GB, 8 Tb hdd för lagringen osv). Strömsnåla grejor som inte körts på hög belastning.

Jag har också en Plex server installerad på filservern, men då innehållet i Plex ej dök upp i mina andra enheter så kollade jag till filservern som då var avstängd. Inget konstigt i sig då vi haft elektriker på plats i andra delar av huset som fixat och då brutit strömmen några dagar tidigare. Men när jag satte på datorn hände ingenting.

Jag testade först vägguttaget och det fungerade. Testade att använda datorn i ett annat vägguttag, men samma problem - datorn död.

Nu till incidenten: När jag tryckt på Power-knappen en sista gång så smällde det i bak vid nätaggregatet och det blixtrade till. Reaktionsmässigt flög jag bakåt och ryckte så klart ur sladden ur vägguttaget.

Nätaggregatet är ett Fractal Design Integra M 450W, inköpt 2015.

Mina frågor är:
- Vad kan ha hänt som orsakat denna incident? Något jag bör vara vaksam på?
- Är det riskfritt att öppna chassit och ta ut komponenter (framförallt hdd's)?
- Är CPU/minnen/diskar rökta?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Du kan lugnt öppna chassit och montera ur komponentera osv; det är ingen farligt hög spänning i någon av dessa.
Det är mycket möjligt att några av komponentera i servern har gått sönder; när ett nätagg går sönder kan det mycket väl skada andra komponenter.

Permalänk

Samma sakhände på min här om månaden.

I mitt fall överlevde allt och funkat prima med nytt nätagg.

Åldern har tagit ut sin rätt helt enkelt mitt var dock ganska mycket äldre men ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Du kan lugnt öppna chassit och montera ur komponentera osv; det är ingen farligt hög spänning i någon av dessa.
Det är mycket möjligt att några av komponentera i servern har gått sönder; när ett nätagg går sönder kan det mycket väl skada andra komponenter.

Fast det är väl inte särskilt vanligt att andra komponenter skadas även om det kan hända?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med o testa med annat agg innan datorn slaktas...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för hjälpen. Jag ska se vad som sker i nästa steg. Blir kanske ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Fast det är väl inte särskilt vanligt att andra komponenter skadas även om det kan hända?

Hur vanligt det är vet jag inte, men det finns alltid en risk för skador; Mig hände det senast i december då jag första gången kopplade in ett helt nytt nätagg jag köpt och en RGB-kontroller dog när nätagget small.