Sprucken skärm i TV utan synlig åverkan på skärmytan?

Permalänk
Hedersmedlem

Sprucken skärm i TV utan synlig åverkan på skärmytan?

Kom hem från jobbet och fick en tråkig nyhet från min fru som berättade att TV:n inte fungerade.

Det uppdagades då en stor (samt några mindre) sprickor i TV:ns panel. Enligt min fru så hade detta dykt upp från ingenstans under dagen. Barnen hade inte varit på TV:n eller liknande.

När jag inspekterade sprickan så var det ingen synlig åverkan utifrån utan den verkar ha skett inifrån. Det enda vi gjort med TV:n senaste månaden är att flytta den från en plats till en annan på grund av renovering. Men den har inte uppvisat några problem alls sedan vi flyttade tillbaka den vilket var för någon vecka sedan.

Ska tilläggas att TV:n i februari 2021 fick panelen utbytt, men då var det på grund av yttre åverkan.
Hur kan en sådan spricka uppstå? Kan panelen tagit stryk när vi lyfte TV:n? Vi var noga med att bara hålla i ramen och den plats där sprickan är har ingen hållit.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Moderator
Moderator

Problemet i alla sådana här fall är att kunna visa att felet är av sådan karaktär att det är osannolikt att det orsakats genom yttre åverkan. Även om barnen bedyrar att de inte råkat flänga i TVn innebär det inte att barnen talar sanning.

Principiellt kan givetvis spänningar internt orsaka en spricka, men då knappast mitt i panelen utan ifrån en kant. Alternativet skulle vara en konstruktion där någonting trycker på panelen bakifrån vid den punkt där skadan uppstått, men det känns som en tämligen ovanlig lösning.

Det ser väldigt mycket ut som att någonting dunsat in i panelen, med en punkt där den mesta kraften fokuserats och ett tryck över en yta så att panelen spruckit cirkelformat på flera ställen under mittpunken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Problemet i alla sådana här fall är att kunna visa att felet är av sådan karaktär att det är osannolikt att det orsakats genom yttre åverkan. Även om barnen bedyrar att de inte råkat flänga i TVn innebär det inte att barnen talar sanning.

Principiellt kan givetvis spänningar internt orsaka en spricka, men då knappast mitt i panelen utan ifrån en kant. Alternativet skulle vara en konstruktion där någonting trycker på panelen bakifrån vid den punkt där skadan uppstått, men det känns som en tämligen ovanlig lösning.

Det ser väldigt mycket ut som att någonting dunsat in i panelen, med en punkt där den mesta kraften fokuserats och ett tryck över en yta så att panelen spruckit cirkelformat på flera ställen under mittpunken.

Jag instämmer.
Det ser verkligen ut som något yttre föremål eller liknande slagit i det. Vad gäller barnen så har min fru stått i köket nära TV:n under perioden perioden mellan det att TV:n fungerade till det att sprickan uppstått så har inget barn varit nära TV:n. Det är därför jag undrar hur i all världen detta kan ha skett...

Nåväl, jag får ta det med mitt försäkringsbolag så får vi se vad de säger.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X