Missa inte när AMD visar upp RDNA 3!

Permalänk
Avstängd

Galet hur folk än idag tror att Raytracing bara är Reflektioner i pölar och dylikt. Raytracing är ju hela ljussättningen i hela spelvärlden där alla material interagerar med ljuset så allt ser mer naturligt ut. Ljus finns där det annars inte finns något för att ljuset faktiskt studsar, en färgad vägg i mycket starkt ljus, studsar sin färg mot marken osv. Raytracing är framtiden då utvecklare inte behöver göra i stort sett något gällande ljussättningen annat än att sätta ut ljusskällor, motorn sköter resten.

Synd bara att AMD ännu inte har något bra stöd för encoding eller blender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Synd bara att AMD ännu inte har något bra stöd för encoding eller blender.

Angående Blender så är stödet bra genom HIP sedan 3.0. Inte i nivå med Optix, men helt OK.

Encodern har blivit bättre genom uppdateringar i mjukvara, och det återstår att se om RDNA 3 har bättre kvalitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Angående Blender så är stödet bra genom HIP sedan 3.0. Inte i nivå med Optix, men helt OK.

Encodern har blivit bättre genom uppdateringar i mjukvara, och det återstår att se om RDNA 3 har bättre kvalitet.

Från Linus nya RDNA 3 video. Ett 6950, men lär ju vara liknande med AMDs nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

https://i.imgur.com/IVoSLpL.png

Från Linus nya RDNA 3 video. Ett 6950, men lär ju vara liknande med AMDs nya?

Kollar jag tester så leder Nvidia fortfarande såklart. I den stapeln från Linus verkar skillnaden större än vad tex Phoronix får. Se här.

Visst, i Linus test är ett 3090Ti tre gånger snabbare än 6950X och i Phoronics tester ser skillnaden mellan motsvarande varianter ut att vara närmare två. Stor skillnad fortfarande givetvis, men jämfört med hur det såg ut förr så är det en stor förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Fast det är väl med eftermarknad kylare?
AMD egna kort kan vara mindre.

Skrivet av TuHack:

AMDs verkar vara triple slot men endast ca 300mm långa. Sjukt kul med Asus bjässe dock. Bygger på 4090 kylaren? Är målet OC eller ett tyst kort så ligger det nog bra till

Referenskortet är 287 mm och 2.5 slot.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Om priset inte blir alltför stelt här hemma så känns det ju bra. Nvidia verkar dock fortfarande helt krossa AMD när det kommer till RT-prestanda om jag uppfattade det hela rätt. :-/

Köpte ett 3080Ti primärt för jag tänkte "RT kommer vara så grymt!" (minns under 90-talet och tidigt 00-tal när nya features förändrade världen för spel hela tiden). Men det är OTROLIGT lite det har spelat någon som helst roll.
Möjligen en "gimmick", men de flesta bygger spelen för en bredare publik, fler plattformar osv. Så grundspelet är redan gjort för att se bra ut. RT blir inte en "nödvändig del" av spelen eller gameplay. Lite som när Nvidia stängde ner PhysX för hela världen. Då blev det aldrig en central del i spelen utan något "ovanpå" spelen.

Så det är nog någon generation av konsoler fram innan RT blir en standard feature som spel byggs runt. Så ännu mer pengar än 3000-serien för primärt mer RT-prestanda hade jag ALDRIG betalat idag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag antar det är för OC. Men tanke att någon sa 3Ghz..
Hur som, ska bli väldigt intressant vad AMD VS eftermarknad kort kan göra
Bra nyfiken på watt output också..

Verkligen, gäller att ta fram måttstocken för sitt fractal case och rycka ut trådlösa kortet om det skulle få plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Verkligen, gäller att ta fram måttstocken för sitt fractal case och rycka ut trådlösa kortet om det skulle få plats

Enligt mig...en j penis förlängning..
Tur för mig så behöver jag ingen

"My is bigger then your's"

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

AMD släpper lite mer info, inkl prestanda-skillnad mellan XT och XTX:
https://videocardz.com/newz/amd-compares-its-radeon-rx-7900-s...

Sämre prestanda/$ hos XT, som väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag förstår inte prissättningen, eller namnet på 7900XT. Det är en så stor skillnad att den borde döpts till 7800XT. Och prisskillnaden borde vara större. Märkligt, ingen kommer vilja köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Märkligt, ingen kommer vilja köpa den.

Trodde inte jag heller men det var flera här som tyckte den var en bra idé ändå. Pga lägre effekt.

Permalänk
Medlem

Uh, RT prestandan ser inte lovande ut alls. Undrar om ens 7950 kommer att räcka i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Trodde inte jag heller men det var flera här som tyckte den var en bra idé ändå. Pga lägre effekt.

Enligt AMDs siffror har RX7900xt förlorat mer i prestanda än i effekt. Sänkt klockfrekvens och färre beräkningsenheter och smalare minnesbuss och mindre minne - ändå har effekten bara minskat med 15% - och priset har bara sjunkit från $999 till $899.

Nu har vi förvisso inte sett riktiga tester, men RX7900xtx borde prestera klart bättre än xt även nertagen till samma effekt. (Hade jag köpt den själv hade jag tagit ner kortet till omkring 200W).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TuHack:

Uh, RT prestandan ser inte lovande ut alls. Undrar om ens 7950 kommer att räcka i slutändan.

RT är fortfarande rätt nischat, och i och med att många (i princip alla) stora PC-titlar också släpps till konsoller - som ju har klenare RT - så lär det ju funka trots allt.

Men visst, nog kunde man ha hoppats på mer. Själv hoppades jag på PCIe 5-stöd också, men tydligen inte. Man får inte allt man vill tyvärr, men man kan trösta sig med att det brukar funka bra ändå med det man har. Om några år har det kommit nya kort med högre prestanda, och då har kanske spelstödet för RT också börjat arta sig på allvar. Så då byter man igen...och så snurrar uppgraderingshjulet - runt, runt, runt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var väl ganska rimligt att den skulle tappa ca 20% eller mer. Mer än 20% av minnesbandbredden är ju borta, samma med shaderprestanda (klocka*antal)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var väl ganska rimligt att den skulle tappa ca 20% eller mer. Mer än 20% av minnesbandbredden är ju borta, samma med shaderprestanda (klocka*antal)

Intressant skifte ändå för både AMD och Nvidia gällande prestanda/$. Generellt brukar ju alltid Prestanda/$ vara som sämst för top-tier (dvs typ +10% extra performance för +20-30% högre kostnad), då de som alltid vill ha bästa prestandan är villiga att betala för det. Men för detta år så har både 4090 och 7900 XTX bäst prestanda/$ och 4080 och 7900 XT känns som klart sämre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Intressant skifte ändå för både AMD och Nvidia gällande prestanda/$. Generellt brukar ju alltid Prestanda/$ vara som sämst för top-tier (dvs typ +10% extra performance för +20-30% högre kostnad), då de som alltid vill ha bästa prestandan är villiga att betala för det. Men för detta år så har både 4090 och 7900 XTX bäst prestanda/$ och 4080 och 7900 XT känns som klart sämre alternativ.

En teori är att TSMC:s yield är så bra på N5/N4 att de flesta kretsar blir felfria? Då tjänar de mer på toppkorten.

Men prissättningen går från hög till galet hög. Inget är ju särskilt rimligt. Speciellt 4080 är helt uppåt väggarna fel prissatt, 7900XTX sopar mattan ordentligt med den till ett mycket lägre pris. Blir spännande att se hur starkt Nvidias varumärke är. Detta blir första riktiga testet på länge då konkurrenten har en bättre produkt till ett lägre pris för första gången sedan GCN:s tidiga dagar. I alla fall för spelare, till produktivitet är nog 4080 bättre, men då är det mycket vettigare att välja 4090 oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var väl ganska rimligt att den skulle tappa ca 20% eller mer. Mer än 20% av minnesbandbredden är ju borta, samma med shaderprestanda (klocka*antal)

Mmm väntat, som jag sa.

Sen får vi se vad 3e-parts korten hamnar på. $900/$1000 är än så länge bara nått teoretiskt... Mr Praktik är inte sällan än drygare.

Permalänk
Medlem

Jag som skall uppgradera gpu... Helst under BF men va fan att denna släpps Lucia så man vet priser i Svedala.
Varför hålls priser hemliga tills dagen de släpps hos många ÅFs? 😢 Jag vill inte returnera kort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

RT är fortfarande rätt nischat, och i och med att många (i princip alla) stora PC-titlar också släpps till konsoller - som ju har klenare RT - så lär det ju funka trots allt.

Men visst, nog kunde man ha hoppats på mer. Själv hoppades jag på PCIe 5-stöd också, men tydligen inte. Man får inte allt man vill tyvärr, men man kan trösta sig med att det brukar funka bra ändå med det man har. Om några år har det kommit nya kort med högre prestanda, och då har kanske spelstödet för RT också börjat arta sig på allvar. Så då byter man igen...och så snurrar uppgraderingshjulet - runt, runt, runt...

Finns knappt något grafikkort som fullt ut behöver PCIe 3, PCIe 4 räcker gott för alla nuvarande GPUer, så vad ska du med PCIe 5 i det till?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

TSMC 4nm är bara en liten förbättring av 5nm (samma som 6nm är till 7nm), lite bättre densitet, några procent frekvens…

Jag tror vi kan räkna dem som ganska jämna på den fronten (beräkningsenheterna)

Så var det med den likheten... här 110w mer än RTX 4080

Effektivitet

Under vila nytt sweclockers rekord på 63W

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Oj, jäklar! Måste gå åt mycket energi att skyffla data längre sträckor helt enkelt (precis som många sagt förr), trodde inte det skulle vara så här illa