Vad gör du för att motverka musarm?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort märkligt sidospår om bl.a. 5G-strålning...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är varför jag inte fattar Rollermouse och mousetrapper, borde ge samma problem?

Fast de kan du luta fingrarna mot, du styr främst genom en liten rörelse av fingrarna alternativt ulnar/radialdeviation av handleden. Jag förvarnar dock om att jag inte är en förespråkare av ergonomiska hjälpmedel för "friska", friska ska ta pauser och röra på sig.
Har du inte problem så är det inget problem, har du problem kanske det är ett problem. Exempelvis, hur många av oss har problem av att vi använder ett HANDLOV-stöd... vi använder dem som handledstöd vilket ger en direkt kompression av carpaltunneln, men väldigt få av oss har problem av det. Jag sitter rakt på min ischias-nerv och skriver nu, jag har inte ont av det heller... Men någon med en irriterad nerv kanske skulle ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Fast de kan du luta fingrarna mot, du styr främst genom en liten rörelse av fingrarna alternativt ulnar/radialdeviation av handleden. Jag förvarnar dock om att jag inte är en förespråkare av ergonomiska hjälpmedel för "friska", friska ska ta pauser och röra på sig.
Har du inte problem så är det inget problem, har du problem kanske det är ett problem. Exempelvis, hur många av oss har problem av att vi använder ett HANDLOV-stöd... vi använder dem som handledstöd vilket ger en direkt kompression av carpaltunneln, men väldigt få av oss har problem av det. Jag sitter rakt på min ischias-nerv och skriver nu, jag har inte ont av det heller... Men någon med en irriterad nerv kanske skulle ha.

Kanske det. Jag har testat rollermouse. Tyckte man var rätt snabbt och den var smidig. Men jag fick mer ont bara. Vertikala doningar funkar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Detta: Regelbundna besök hos en av världens bästa kiropraktor. Som råkar finnas i Luleå för att inte nämna för mycket.

Känns kanske inte som så bra betyg för yrkesgruppen kiropraktor generellt eller som en lösning på ditt specifika problem. Sen om du får kontorsmassage av denne eller är idrottsproffs och behöver gå dit för att prestera på topp så är det väl en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Detta: Regelbundna besök hos en av världens bästa kiropraktor. Som råkar finnas i Luleå för att inte nämna för mycket.

Lyxigt. Sist jag gick dit kostade det 700kr för 20 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Känns kanske inte som så bra betyg för yrkesgruppen kiropraktor generellt eller som en lösning på ditt specifika problem. Sen om du får kontorsmassage av denne eller är idrottsproffs och behöver gå dit för att prestera på topp så är det väl en annan sak.

Varför skulle inte det vara ett bra betyg? Yrkesgruppen sysslar med både små och stora problem.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Varför skulle inte det vara ett bra betyg? Yrkesgruppen sysslar med både små och stora problem.

Så för dig dyker det regelbundet upp både små och stora problem som måste åtgärdas hos kiropraktor? Eller är det så att den aldrig löser ditt problem och det istället krävs regelbundna besök?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Så för dig dyker det regelbundet upp både små och stora problem som måste åtgärdas hos kiropraktor? Eller är det så att den aldrig löser ditt problem och det istället krävs regelbundna besök?

Jag lever och rör på mig då kan det dyka upp diverse problem som bör fixas. Ibland kan det ta en vecka ibland kan det ta ett år. Problem fixar en kunnig kiropraktor rätt fort, men det kan dyka upp igen eftersom man fortsätter i samma vanor, förstår att det är svårt att fatta. Vet om att det finns mycket neck-beards på Internet som inte alls gillar kiropraktor-yrket.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jag lever och rör på mig då kan det dyka upp diverse problem som bör fixas. Ibland kan det ta en vecka ibland kan det ta ett år. Problem fixar en kunnig kiropraktor rätt fort, men det kan dyka upp igen eftersom man fortsätter i samma vanor, förstår att det är svårt att fatta. Vet om att det finns mycket neck-beards på Internet som inte alls gillar kiropraktor-yrket.

Ja en gång per år är ju såklart regelbundet om än med en låg och rimlig frekvens. Många är tyvärr skeptiska till alla duktiga inom vården som inte tillhör läkarkåren.

missade ordet tillhör
Permalänk

ingen anning sitter vid datorn ca 6-12 timmar varje dag i 15 år aldrig haft musarm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Så för dig dyker det regelbundet upp både små och stora problem som måste åtgärdas hos kiropraktor? Eller är det så att den aldrig löser ditt problem och det istället krävs regelbundna besök?

Precis detta. Man säljer en rädsla och tro. Människor är sköra objekt som "hamnar fel" och "behöver rättas till".

Permalänk
Medlem

Inser nu att jag gjort mer än bara byta ut musen mot Rollermouse.
- Typematrix tangentbord
- Underarmsstöd
- Rätt höjd på skärm (har byggt en egen platå till min skärm som inte går att höjdjustera)
- Rätt höjd på skrivbordet
- Rätt höjd på stolen samt att man får sitta i stolen ordentligt också (ganska varierande)

Såhär ser det ut:

Ända sedan tonåren har jag fått ergonomiska hjälpmedel av morsan som har tillvaratagit gamla saker från jobbet och gett till mig. Fick in det där tänket redan då att man kanske skulle fundera lite på sina andra tillbehör också och inte bara dator och skärm

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Inser nu att jag gjort mer än bara byta ut musen mot Rollermouse.
- Typematrix tangentbord
- Underarmsstöd
- Rätt höjd på skärm (har byggt en egen platå till min skärm som inte går att höjdjustera)
- Rätt höjd på skrivbordet
- Rätt höjd på stolen samt att man får sitta i stolen ordentligt också (ganska varierande)

Såhär ser det ut:
https://i.imgur.com/AG2AnEL.jpg

Ända sedan tonåren har jag fått ergonomiska hjälpmedel av morsan som har tillvaratagit gamla saker från jobbet och gett till mig. Fick in det där tänket redan då att man kanske skulle fundera lite på sina andra tillbehör också och inte bara dator och skärm

Snyggt! , men butan-gasoltub på skrivbordet. Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Snyggt! , men butan-gasoltub på skrivbordet. Varför?

tack, ja jag håller på att designa ett stöd så man kan stapla de på varandra. Sedan jag köpte 3D-skrivare är det lätt hänt att designa massa prylar man inte behöver

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Musat i 30 år minst 10 timmar dagligen och inte råkat ut för några problem än (ta i trä). Har alltid stöd för armarna ända till armbågen så man i stort sett bara rör handled och fingrar. Lagom utväxling på musen är också viktig så man inte behöver fara runt hela skrivbordet för att flytta pekaren en cm.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

kolla mer youtube samt gå på längre toa besök

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®