Permalänk
Medlem

Kyla ner 11700K?

Hej, som titel så har jag en processor som gillar att bli ganska varm. Drygt 95-100 grader om den går på full kareta på alla kärnor en stund, vilket inte är speciellt ovanligt när man uppdaterar Gentoo. Nog för att det är någon grads marginal till throttling (tror det är 105 grader?) men det känns ju lite sådär. Jag har någon gammal typ 212 som jag tog från min förra processor men jag tror inte riktigt att den är dimensionerad för att kyla ner det här aset.

Vad är det som gäller nu? Luftkylare? AIO? Jag har ett gammalt Fractal Designs, tror det är Define R5? Osäker på om en AIO får plats i toppen eller fronten. Kanske om man tar bort diskracket framför? Annars har jag fläktar på alla tillgängliga platser utom en i toppen.

Tips, råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hej, som titel så har jag en processor som gillar att bli ganska varm. Drygt 95-100 grader om den går på full kareta på alla kärnor en stund, vilket inte är speciellt ovanligt när man uppdaterar Gentoo. Nog för att det är någon grads marginal till throttling (tror det är 105 grader?) men det känns ju lite sådär. Jag har någon gammal typ 212 som jag tog från min förra processor men jag tror inte riktigt att den är dimensionerad för att kyla ner det här aset.

Vad är det som gäller nu? Luftkylare? AIO? Jag har ett gammalt Fractal Designs, tror det är Define R5? Osäker på om en AIO får plats i toppen eller fronten. Kanske om man tar bort diskracket framför? Annars har jag fläktar på alla tillgängliga platser utom en i toppen.

Tips, råd?

R5 är inte det bästa chassi för kylning så skulle säga att en 240-280 mm AIO är det som gäller 240mm går att installera utan att pilla på andra delar i toppen av chassiet 280 mm fungerar också kräver dock att du tar bort bakre fläkten.

https://www.inet.se/produkt/5323512/arctic-liquid-freezer-ii-...
https://support.fractal-design.com/support/solutions/articles...

Altnerativet är att köra en stor luftkylare som Noctua NH-d15

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

R5 är inte det bästa chassi för kylning så skulle säga att en 240-280 mm AIO är det som gäller 240mm går att installera utan att pilla på andra delar i toppen av chassiet 280 mm fungerar också kräver dock att du tar bort bakre fläkten.

https://www.inet.se/produkt/5323512/arctic-liquid-freezer-ii-...
https://support.fractal-design.com/support/solutions/articles...

Altnerativet är att köra en stor luftkylare som Noctua NH-d15

Ah, snygg länk där! Tack! Jag har inte mätt och kollat men min oro är att om man sätter en sån i toppen så kommer den krocka med strömkabeln för CPU som sitter precis i toppen av moderkortet men man kanske får ta fram tumstocken och dubbelkolla. Jag tror egentligen att det mesta är bättre än det jag har för om jag minns rätt att det är en 212 Evo så är den ju inte specad till mer än 150w vilket är en bit under de 165 som står på en 11700K och ännu mindre än de typ 250(?) den drar på full smet.

Noctuan var ju lite av en bjässe med, kanske blir problem om man fyllt upp alla RAM-platser?

Permalänk
Medlem

Vill du inte punga ut 1000kr+ för en D-15 så kan även Deepcool AK500 passa alt. AK620 om du vill ha marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ah, snygg länk där! Tack! Jag har inte mätt och kollat men min oro är att om man sätter en sån i toppen så kommer den krocka med strömkabeln för CPU som sitter precis i toppen av moderkortet men man kanske får ta fram tumstocken och dubbelkolla. Jag tror egentligen att det mesta är bättre än det jag har för om jag minns rätt att det är en 212 Evo så är den ju inte specad till mer än 150w vilket är en bit under de 165 som står på en 11700K och ännu mindre än de typ 250(?) den drar på full smet.

Noctuan var ju lite av en bjässe med, kanske blir problem om man fyllt upp alla RAM-platser?

Beror på low profile brukar funka fint med NH-D15 annars så behöver du montera fläkten högre upp på kylflänsen du tappar lite prestanda men får då plats med högre RAM minne.

Edit När det gäller AIO så bör strömkabeln för CPU inte påverka något då toppen är en vanling plats att montera en AIO

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Det blev en Thermalright Peerless Assassin 120 SE efter tips från en annan medlem, verkar som om den ska fungera toppen. Skriver en edit när jag jämfört lite i helgen för någon annan som kanske går med samma fundering i framtiden.

Permalänk
Medlem

Får visst inte göra en edit längre, men den funkar kanon jämfört mot det jag hade innan. Svårt att få den nå över 70 grader även om jag kör fullt blås på alla kärnor en längre stund i ett rum som är rätt lökigt till att börja med. Rekommenderas!