Nintendo gör rekordkvartal tack vare Zelda-lansering

Permalänk
Melding Plague

Nintendo gör rekordkvartal tack vare Zelda-lansering

Med ett nytt Zelda-spel och en Mario-film i ryggen står det klart att Nintendo gör ett lönsamt första kvartal för räkenskapsåret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu Nintendo 🙃

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Väl förtjänat, årets bästa spel hitills för min del.

Men vill de tjäna ännu mer pengar, överväg släppa spel på PC. Går inte direkt dåligt för Sony som tillslut också börjat göra det och de som vill spela spelen på PC har redan möjlighet till det, hur lite Nintendo än må gilla det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Lirar fint på Steam Deck också!

Permalänk

Nya zelda är ett grymt spel inget snack om saken. Enda problemet hittills jag har stött på är tid att spela.
Jag tror väldigt många som mig hade en switchkonsol som de endast hade för några nintendospel.

Skrivet av anders190:

Väl förtjänat, årets bästa spel hitills för min del.

Men vill de tjäna ännu mer pengar, överväg släppa spel på PC. Går inte direkt dåligt för Sony som tillslut också börjat göra det och de som vill spela spelen på PC har redan möjlighet till det, hur lite Nintendo än må gilla det.

Populärt argument sedan runt år 2002 med Nintendo Gamecube. Där väldigt många i 20års tid har köpt deras konsoler främst för att spela några få spel som de egentligen hade kunnat kört på en annan konsol.
Egentligen rätt dumt för alla inklusive miljön, men framgångsrikt för Nintendo. Hur Nintendo skulle klarat sig om de gjorde som Sega och säljer till flera går det spekulera om.

Jag själv har haft alla icke portabla Nintendo spelkonsoler sedan Nes för Zelda spelen, jag hade ej annars köpt alla konsoler.

*edit*
Argument varför Nintendo tjänar på att ej ha spelen på andra plattformar är just att få folk köpa konsolerna för dessa spel, sedan köper de ofta lite andra spel när de väl har konsolerna. Exakt samma var det mellan xbox och playstation för länge sedan, nu tycker jag det är mindre exklusiva spel och väldigt få idag jämtemot förr äger både senaste ps5 och xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nya zelda grymt spel inget snack om saken. Enda problemet hittills jag har stött på är tid att spela.
Jag tror väldigt många som mig hade en switchkonsol som de endast hade för några nintendospel.

Populärt argument sedan runt år 2002 med Nintendo Gamecube. Där väldigt många i 20års tid har köpt deras konsoler främst för att spela några få spel som de egentligen hade kunnat kört på en annan konsol.
Egentligen rätt dumt för alla inklusive miljön, men framgångsrikt för Nintendo. Hur Nintendo skulle klarat sig om de gjorde som Sega och säljer till flera går det spekulera om.

Jag själv har haft alla icke portabla Nintendo spelkonsoler sedan Nes för Zelda spelen, jag hade ej annars köpt alla konsoler.

*edit*
Argument varför Nintendo tjänar på att ej ha spelen på andra plattformar är just att få folk köpa konsolerna för dessa spel, sedan köper de ofta lite andra spel när de väl har konsolerna. Exakt samma var det mellan xbox och playstation för länge sedan, nu tycker jag det är mindre exklusiva spel och väldigt få idag jämtemot förr äger både senaste ps5 och xbox.

Haha, nä, det är i stort sett Zelda och Metroid som lockat. Hade inte blivit några konsoler om de fanns till PC.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Argument varför Nintendo tjänar på att ej ha spelen på andra plattformar är just att få folk köpa konsolerna för dessa spel, sedan köper de ofta lite andra spel när de väl har konsolerna.

Hade dom släppt Mario-spelen (alla, inkl. Mario men även Kart, Party, Smash Bros. etc.), Zelda-spelen, Metroid och Bayonetta till valfri annan plattform så hade jag köpt varenda spel. Istället har jag köpt 0 av Nintendos spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Hade dom släppt Mario-spelen (alla, inkl. Mario men även Kart, Party, Smash Bros. etc.), Zelda-spelen, Metroid och Bayonetta till valfri annan plattform så hade jag köpt varenda spel. Istället har jag köpt 0 av Nintendos spel.

Det finns gott om såna, vissa lånar konsoler för dessa spel.
Det går att argumentera för om det är rätt eller fel, men Nintendo gör det de tror är bäst.
I vilket fall så tycker jag det typ bara är Nintendo som är stora på detta idag. Om man köper en PC/Mac, android eller iPhone. Så är det ytterst få som känner att de måste även köpa en likadan av den andra för någon mjukvara. Att köpa en macbook och en stationär spelpc, blir samma kostnad som köpa en laptop pc och den stationära så det räknas ej.

Permalänk

Jag tyckte nya zelda ser ut som gmod, vad har hänt? och så väntar jag fortfarande på en "bara tv konsol" hoppas vi får en sån i framtiden.

Permalänk
Medlem

Att ha de två bästa spelen denna gen på samma konsoll om inte båda årtionden är en bedrift i sig. Botw och 'nu' totk. Tror tyvärr inte det blir lika top of the line 11/10 med deras nästa konsoll. Hatarna kommer hata.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lirar fint på Steam Deck också!

Vilken emulator använder du? Vill veta då jag är intresserad att testa igen på PC.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Väl förtjänt! Switchen skakade om spelvärlden och Tears of the Kingdom kan vara det bästa spelet jag spelat på runt 20 år~

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hade dom släppt Mario-spelen (alla, inkl. Mario men även Kart, Party, Smash Bros. etc.), Zelda-spelen, Metroid och Bayonetta till valfri annan plattform så hade jag köpt varenda spel. Istället har jag köpt 0 av Nintendos spel.

Eller hur. Hade Sony bara släppt Last of us, Demons Soul, Ratchet, Gran Turismo, God of War, ICO/Shadow, Jak, Singstar, etc på Microsofts och Nintendos konsoler och skippat egna konsoler så hade fler människor köpt deras spel. Jag hade köpt alla dom. Nu har jag bara köpt 0 spel för jag äger ingen PS-konsol. Trist.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Eller hur. Hade Sony bara släppt Last of us, Demons Soul, Ratchet, Gran Turismo, God of War, ICO/Shadow, Jak, Singstar, etc på Microsofts och Nintendos konsoler och skippat egna konsoler så hade fler människor köpt deras spel. Jag hade köpt alla dom. Nu har jag bara köpt 0 spel för jag äger ingen PS-konsol. Trist.

Ja, jag håller med?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, jag håller med?

Trist sätt att se det på bara. Så kan alla konsoltillverkare skippa att släppa konsoler och gå 3rd party. Så kan Philips eller någon göra en konsol som passar för alla spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Trist sätt att se det på bara. Så kan alla konsoltillverkare skippa att släppa konsoler och gå 3rd party. Så kan Philips eller någon göra en konsol som passar för alla spel.

Vad är trist? Att fler får möjligheten att spela fler spel?

Ingen aning om var Philips kom in i bilden eller varför du får för dig att ingen ska få göra egna konsoler bara för att man släpper spel på flera plattformar. Sony och Microsoft gör det ju redan i olika grad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är trist? Att fler får möjligheten att spela fler spel?

Ingen aning om var Philips kom in i bilden eller varför du får för dig att ingen ska få göra egna konsoler bara för att man släpper spel på flera plattformar. Sony och Microsoft gör det ju redan i olika grad.

De har nog definitivt kollat på det och bestämt att det inte är mödan värt, otroligt skönt att bara utveckla mot en enda plattform som man själv äger. Man ska nog titta på den där vinstmarginalsiffran, jag har inte siffrorna exakt men jag är inte säker på att det är Sony som gör störst vinst om det ser ut sådär. För 2022 verkar Nintendo ha halva vinsten för hela Sony på en sjättedel av omsättningen...

Man ska också minnas att Sony är ett enormt företag, för att inte prata om Microsoft. Nintendo har runt 7000 anställda och det här är allt de gör, det är alla ägg i en korg. Sen är det ett japanskt företag och kanske onödigt konservativt ibland, tror försöken med film och spel på andra konsoler på 90-talet fortfarande satt sina spår, de är livrädda för att solka ner sina varumärken med säg en tokbuggig Zelda-utgåva på PC som kraschar hela tiden.

Aja, kortfattat: Nintendo vill som alla företag sälja prylar och de tycker att deras nuvarande affärsmodell funkar väldigt bra och är dessutom väldigt riskobenägna när det kommer till att gambla med sina varumärken.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Datorteknikentusiaster har väldigt svårt att acceptera att Switchen är den ledande konsolplattformen. Det är både obegripligt och stötande för dem att den med bred marginal prestandasvagaste konsolen också är den med bred marginal populäraste.
Folk bryr sig om storlek, batterilivslängd, pris, spelutbud, frihet att spela var man vill, möjligheter att spela tillsammans direkt ur lådan, och så vidare. Vilken teknik som används för ambient occlusion kommer ganska långt ner på listan för de flesta.

Switch 2 kommer att bli intressant, och om Nintendo spelar sina kort väl kan den också bli både lyckad och framgångsrik på marknaden. Återstår att se.