Det här med Bländad Yrkesstolthet?
Tjo! I samband med min pågående Webbutvecklingsutbildning på distans så har jag funderat på det här med yrke, personlighet, och identitet. En polariserande personlig åsikt jag har är att jag betraktar mig själv som en blivande webbutvecklare eller webbkodare, men inte "programmerare" för jag tycker att ordet "programmerare" samt ordet "programmering" bär en mycket större tyngd i betydelsen.
Exempelvis tycker jag personligen att programmeringsspråk som C, C++, Assembler och andra lågnivåspråk är programmering med högnivåspråk som exempelvis JavaScript, Python, med flera, är mer "kodspråk". Jag kan ingenting om minnesallokering, minneshantering som krävs i C(++), eller förstår mig det här med minnesadresser som krävs i Assembler. Oändligt antal hattar av till alla som kan lågnivåspråk på riktigt! o7
Personligen tycker jag då att en "riktig programmerare" var exempelvis Satoru Iwata som lyckades i Assemblyspråk att programmera in föregående generationen av det första Pokémon-spelet in i andra generationen på ett mycket begränsat lagringsutrymme. En annan "riktig programmerare" var Terry A. Davis som skapade TempleOS. Helt förbluffande enmannaprojekt helt enkelt!
Med allt det sagt innebär det inte att jag går omkring och frågar folk vad de kan koda/programmera och sedan sätter en etikett på dem. Utan istället så kommer det till mitt eget myntade påhittade begrepp "Bländad Yrkesstolthet" där man identifierar sig riktigt starkt med sitt yrke att man nästan blir "bländad" av det. "Jag är en programmerare", "Jag är en grafisk designer", "Jag är en civilingenjör", etc. Inget fel med att vara stolt i sitt eget yrke, däremot ordet "Bländad" används för att syfta på att man har blivit kanske lite för stolt i sitt eget yrke.
Exempelvis ser jag en hel del på internet om olika slags webbutvecklare: React-utvecklare, Vue-utvecklare, JavaScript-utvecklare, PHP-utvecklare, backend-utvecklare, frontend-utvecklare etc. En risk dessa löper om de blir för stolta (därmed "bländade") i sina egna yrken är att de ser alla problem att enbart lösas med just deras yrkesspecifika spetskompetens. Detta syns främst i diskussioner då såsom "Which is the best JS framework?", "Which is the best programming language?", etc., med den idealiserande implikationen att det finns något som är bäst på allt vilket är så klart inte är realistiskt.
Personligen tycker jag att det blir som att fråga, "Vad är bäst: En linjal eller en våg?" där svaret på frågan beror på vad syftet med det är. Så, frågorna skulle istället vara: "Which is the best JS framework for this specific X, Y, Z things?" och "Which is the best programming language specifically for task/problem X, Y, Z?".
Därför blir jag trött på alla YT-klipp och textdiskussioner kring "bästa ramverk", eller "Why This Language Sucks" eller "Why This Is The Best Framework" och så vidare. Ja, jag undviker dem, men det hade ju varit roligare om det lagts mer krut på vettigare saker hos de som producerar detta slags "content"!
Nu känner jag att jag nästan pratar om två olika saker samtidigt. Vad jag vill få fram är att jag förhåller mig ödmjukt mot min egen blivande kompetens som Webbutvecklare och vill inte påstå att det finns någon magisk kod-/programmeringslösning på alla möjliga problem/uppdrag. I sådana fall skulle det finnas en kodbas som alla skulle använda sig av alltid eftersom vi skulle ju kunna abstrahera bort allt så vi bara skriver kod i form av prompts till en AI som sedan skriver den maskinkodsoptimerade koden åt oss och som alltid är optimerad för alla slags (icke-förutsägbara) kravspecifikationer?
Jag kan webbutveckla på nybörjarnivå, inte programmera för jag har ingen aning alls om vad som händer under motorhuven när JavaScript via JIT börjar exekveras i webbläsaren. Jag vet knappt hur en webbläsare exekverar HTML+CSS under dess rendering. Och för mig i och med det jag vill arbeta med så är det helt okej. Jag vill inte försöka sitta och programmera en energioptimerad farkost som ska kunna landa och köra runt på Mars. Jag vill kunna skapa diverse slags fullstacks-appar för särskilda målgrupper ämnade för internet och sedan gå vidare med mitt liv.
Så vad anser du om det påhittade myntade begreppet "Bländad Yrkesstolthet"?
Mvh,
WKL.
"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"