Permalänk
Medlem

5800x väldigt varm

Byggde nyligen en helt ny dator med en RTX 3060 it, Asus B550-F gaming och en Ryzen 7 5800x processor. När jag kollar temperaturen på processor så kan den hamna på 80 grader då och då när jag spelade League Of Legends, jag tror att kylaren jag köpte var väldigt dåligt för denna processorn samt så låter datorn väldigt högt som är störande (Cooler Master ml240 v2) och har några frågor.

1. Är temperaturen för hög för vanliga spel, då datorn kommer användas till både gaming och kontorsarbete

2. Vilken kylare fungerar som bäst för denna processor för att få en så låg temperatur som möjligt och så låg ljudnivå (Vill helst ha en AIO kylare eftersom att jag har ett glas chassi och vill ha en cleaner look på datorn, har kollat lite på Arctic Liquid 2 Freezer men vet dock inte om jag ska ha en 280mm radiator på toppen eller 360mm radiator på fronten (vet heller inte ifall det är den bästa kylaren jag kan skaffa till processorn

3. Var det dumt att köpa en 5800x när man inte har någon erfarenhet om datorer

Permalänk
Medlem

1: Lite högt är det väl då jag gissar på att CPUn inte går för fullt i vanliga spel, vad får du för temperatur i cinebench?
Kanske läge att ta bort kylaren och se hur det ser ut med kylpastan? så att den täcker hela processorn. Eller du kanske har gjort det klassiska misstaget att inte ta bort skyddsplasten från kylaren?

2: Jag kör med Arctic Liquid 2 Freezer 360mm och den är väldigt effektiv och trevlig, använder programmet argus monitor för att ställa fläktkurvor och ha allmän koll på temperaturer. Sen finns det luftkylare som säkert är lika effektiva.

3: nej varför då? du är väl här för att skaffa dig lite erfarenhet

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

80c låter inte alls farligt under last. Sen vet jag dock inte hur mycket lol kan tänkas belasta cpun men 80c är inget att oroa sig över, kör själv en 5800x3d och ligger alltid över 80c i spel med en ac2 freezer 360 och då är det en cpu med lägre effekt än din.

Sen kan det säkert vara som så att ditt moderkort har en funktion som plåster upp strömbudgetem på cpun och sätter en onödigt hög spänning på cpun. Mins såklart inte just nu vad det heter på amd korten men borde gå att hitta i manualen för moderkortet.

Och en ny kylare kommer för temperaturen inte att göra någon större skillnad, i sånt fall måste något blivit knas vid montering eller att pumpen inte går upp i varv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

1: Lite högt är det väl då jag gissar på att CPUn inte går för fullt i vanliga spel, vad får du för temperatur i cinebench?
Kanske läge att ta bort kylaren och se hur det ser ut med kylpastan? så att den täcker hela processorn. Eller du kanske har gjort det klassiska misstaget att inte ta bort skyddsplasten från kylaren?

2: Jag kör med Arctic Liquid 2 Freezer 360mm och den är väldigt effektiv och trevlig, använder programmet argus monitor för att ställa fläktkurvor och ha allmän koll på temperaturer. Sen finns det luftkylare som säkert är lika effektiva.

3: nej varför då? du är väl här för att skaffa dig lite erfarenhet

Jag tog bort skyddsplasten och kör med en CoolerMaster ML240 v2 och därför undrar ifall jag ska byta ut den mot en Arctic Liquid Cooler.

På cinebech r23 så fick jag 14434p fast då så kom CPU:n upp till 90,3 grader som Max enligt HW monitor.

Men sedan kollade jag en YT video om hur man undervoltar CPU:n och jag valde samma siffror som honom och jag fick 14584p på cinebench r23 och då kom CPU temperaturen Max upp till 73,6 grader på allcore enligt HW monitor

Inställningarna på BIO:s
PPT limit [W] 120
TDC limit [A] 75
EDC limit [A] 130
Curve optimizer: All Cores
All Core curve optimizer sign Negativ
All core curve optimizer magnitude -30

Men dock så rekommenderade någon på en Discord server att jag skulle lägga den på -20 i bios och har inte kollat benchmarken på det.

Ska jag va helt ärligt så vet jag inte vad jag gör just nu, ville helst inte hålla på med BIO:s eftersom att jag inte förstår det men dock så valde jag ett CPU som har väldigt höga temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

80c låter inte alls farligt under last. Sen vet jag dock inte hur mycket lol kan tänkas belasta cpun men 80c är inget att oroa sig över, kör själv en 5800x3d och ligger alltid över 80c i spel med en ac2 freezer 360 och då är det en cpu med lägre effekt än din.

Sen kan det säkert vara som så att ditt moderkort har en funktion som plåster upp strömbudgetem på cpun och sätter en onödigt hög spänning på cpun. Mins såklart inte just nu vad det heter på amd korten men borde gå att hitta i manualen för moderkortet.

Och en ny kylare kommer för temperaturen inte att göra någon större skillnad, i sånt fall måste något blivit knas vid montering eller att pumpen inte går upp i varv.

Jag la pumpen på opt fan och fläktarna på CPU fan som dem gjorde på YT, dock så ändrade jag lite i BIOs och fick bättre temperaturer.

Utan ändringar i bios så fick jag på cinebech r23 14434p fast då så kom CPU:n upp till 90,3 grader som Max enligt HW monitor.

Men sedan kollade jag en YT video om hur man undervoltar CPU:n och jag valde samma siffror som honom och jag fick 14584p på cinebench r23 och då kom CPU temperaturen Max upp till 73,6 grader på allcore enligt HW monitor

Inställningarna på BIO:s
PPT limit [W] 120
TDC limit [A] 75
EDC limit [A] 130
Curve optimizer: All Cores
All Core curve optimizer sign Negativ
All core curve optimizer magnitude -30

Men dock så rekommenderade någon på en Discord server att jag skulle lägga den på -20 i bios och har inte kollat benchmarken på det.

Ska jag va helt ärligt så vet jag inte vad jag gör just nu, ville helst inte hålla på med BIO:s eftersom att jag inte förstår det men dock så valde jag ett CPU som har väldigt höga temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaazzz:

Jag la pumpen på opt fan och fläktarna på CPU fan som dem gjorde på YT, dock så ändrade jag lite i BIOs och fick bättre temperaturer.

Utan ändringar i bios så fick jag på cinebech r23 14434p fast då så kom CPU:n upp till 90,3 grader som Max enligt HW monitor.

Men sedan kollade jag en YT video om hur man undervoltar CPU:n och jag valde samma siffror som honom och jag fick 14584p på cinebench r23 och då kom CPU temperaturen Max upp till 73,6 grader på allcore enligt HW monitor

Inställningarna på BIO:s
PPT limit [W] 120
TDC limit [A] 75
EDC limit [A] 130
Curve optimizer: All Cores
All Core curve optimizer sign Negativ
All core curve optimizer magnitude -30

Men dock så rekommenderade någon på en Discord server att jag skulle lägga den på -20 i bios och har inte kollat benchmarken på det.

Ska jag va helt ärligt så vet jag inte vad jag gör just nu, ville helst inte hålla på med BIO:s eftersom att jag inte förstår det men dock så valde jag ett CPU som har väldigt höga temperaturer

Men har du väl satt dom inställningarna och får 73,6c under cinebench r23 så skulle jag vara nöjd och låta det vara där. Min 5800x3d är extremt begränsad men gör -30 i PBO Curve Optimizer (lägsta som går och automatisera i schemaläggaren) och hamnar nog snarare runt 80-85c i r23.

Visa signatur

here we go!