Hur mycket grafikminne använder de senaste spelen?

Permalänk
Melding Plague

Hur mycket grafikminne använder de senaste spelen?

Grafikminnesanvändningen sägs ha ökat lavinartat i de senaste spelen. Redaktionen tar en närmare titt på några av årets stora släpp, med både minnesmätningar och prestandatester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel. Tack 🙏

12GB vram minimum for gaming 👊

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Mycket trevlig läsning! Då är 8GB som många spekulerat rätt länge nu i minsta laget om man vill skruva upp texturer även i 1080P

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk

Fyfan vad jobbigt att spela på Windows. Orka dona med tusen faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Fyfan vad jobbigt att spela på Windows. Orka dona med tusen faktorer.

Lycka till med någon annan plattform för datorer...

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Så allokerar större delen av spelen enligt vad jag själv sett mer när det finns tillgång till mer minne. Gäller även ram.

Men skillnaden mellan high/ultra går knappt urskilja i något spel för egen del så kör aldrig ultra ändå. Kostar mer än det smakar.

8gb räcker absolut till större delen av alla spel idag i 1080p när man stänger av onödiga saker man ändå inte ser

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Riktigt schysst artikel @JonasT. Precis den typen av artiklar jag vill se på siten!
Finns det kanske något intressant sätt vi skulle kunna få in lite av detta i framtida GPU-tester? Typ en sanity check på huruvida grafikmängden på en viss modell är rimlig konta den rasterprestanda som finns i kärnan?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Saftigt.

VRAM användning går sällan över 4GB oavsett spel och texturer för min del

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Lycka till med någon annan plattform för datorer...

Jag tror personen spelar på konsol. Och slipper därmed saker såsom mods och möjlighet att kunna spela retrospel eller över 30(numera i vissa spel 60) fps.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel!

Tycker det här visar tydligt varför nya kort i mellansegmentet inte ska komma med futtiga 8GB. Visst klarar man sig i många fall men samtidigt ska man kräva mer än "precis på gränsen" när man betalar 5000kr+. Kortet ska ju överleva morgondagen också.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kul att ni gör denna typen av tester, mer av det!

Men, om det är någonstans 4060Ti 16GB modellen hade vart vettig borde det inte vart i det här testet? Jag tänker att finns det inte en viss risk att den högre bandbredden till VRAM för 3060 påverkar resultatet? Tänker att om texturerna är större så krävs det mer för att ladda in dom i VRAM? Alltså hur vet vi om det är en mängden vram eller bandbredd som är problemet när man går från 90 till 80fps med större texturer?

Enligt mina erfarenheter så har det främst vart ett problem med stora fps dropps och stutter när jag haft vram problem.

Skrivet av Clasito:

Riktigt bra artikel!

Tycker det här visar tydligt varför nya kort i mellansegmentet inte ska komma med futtiga 8GB. Visst klarar man sig i många fall men samtidigt ska man kräva mer än "precis på gränsen" när man betalar 5000kr+. Kortet ska ju överleva morgondagen också.

Jag tycker faktiskt nog att testet visar att man klarar sig med 8GB, men det är som du säger, på tok för nära i den här prisklassen! Jag hade köpt det om vi pratade om "billiga" kort (om det nu finns sånna längre) där man ändå inte förväntar sig att skruva upp inställningarna, men när vi pratar om kort för 5000Kr så är det på tok för snålt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på det här så är det ett mysterium att Nvidias RTX4070 på bärbara kommer med 8GB idag. Lycka till att uppgradera det kortet liksom.

Permalänk
Medlem

En bra artikel. Nu köpte jag mitt 8 GB-kort för något år sedan men nästa gång blir det definitivt minst 12 GB. Trodde inte spel tog upp så mycket även i 1080p.

Permalänk
Medlem

Grymt bra test! Mer sånt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tror personen spelar på konsol. Och slipper därmed saker såsom mods och möjlighet att kunna spela retrospel eller över 30(numera i vissa spel 60) fps.

och även 480P utdraget till 720P och 1080P i ut5 motorn, haha.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Fantastisk artikel!

Det där med att programmet ni använde presenterar äkta siffror vs program som visar minnesallokering var intressant. Drar man upp MSI AB så visas alltid höga siffror vilket helt enkelt betyder att spelet ser mycket minne och bokar det mesta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Känns som om man kommer att sitta säkert nått år till då med 24GB.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att även 1080P allokerar så pass mycket. Men det kanske är precis som RAM att det inte säger något om hur mycket som faktiskt används, bara hur mycket som pressats in där för att "kanske" användas (med tanke på den lilla skillnaden mellan 1080p och 4K..)

Jag körde både Diablo 4 och Jedi survivor på ett 3070 i 4K och det var väl inte direkt några problem

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Känns som det saknas en sektion i artikeln angående texturer som inte alls laddas in. Om ett spel istället för att frysa vid minnesbrist helt enkelt laddar in en lägre upplöst textur så måste det också räknas som en failure state för grafikkortet ifråga. Detta är såklart mycket jobbigare att testa speciellt då man kan behöva flytta kameran för att uppvisa det i vissa fall, men är ändå den ena halvan av problem-kakan när det gäller minnesbrist.

Brist på artefakter nämns i artikeln men här behövs nog ett något utförligare test. Vet att Hogwarts Legacy kommer ladda in lägre upplösta texturer ibland men då det kraschade för er så kanske det inte var något ni tänkte på.

Permalänk
Medlem

Ångrar inte min uppgradering från 3080 10GB till 3090 24GB en enda dag i veckan.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fantastisk artikel!

Det där med att programmet ni använde presenterar äkta siffror vs program som visar minnesallokering var intressant. Drar man upp MSI AB så visas alltid höga siffror vilket helt enkelt betyder att spelet ser mycket minne och bokar det mesta.

I afterburner kan du lägga upp allokerat och faktisk användning samt mängden totala VRAM

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sKRUVARN:

Kul att ni gör denna typen av tester, mer av det!

Men, om det är någonstans 4060Ti 16GB modellen hade vart vettig borde det inte vart i det här testet? Jag tänker att finns det inte en viss risk att den högre bandbredden till VRAM för 3060 påverkar resultatet? Tänker att om texturerna är större så krävs det mer för att ladda in dom i VRAM? Alltså hur vet vi om det är en mängden vram eller bandbredd som är problemet när man går från 90 till 80fps med större texturer?

Ja, 4060 Ti 16 GB hade absolut varit optimalt för det här ändamålet. Tyvärr är det ingen som vill skicka ett sådant sample till oss (eller någon annan för den delen). Den internt högre bandbredden mellan grafikminnet och grafikkretsen på 3060 borde ha minimal påverkan i det här fallet, då den största smällen är att kortet behöver hämta data från primärminnet över den relativt långsamma PCI Express-bussen när grafikminnet inte räcker till.

Skrivet av Saagaa:

Känns som det saknas en sektion i artikeln angående texturer som inte alls laddas in. Om ett spel istället för att frysa vid minnesbrist helt enkelt laddar in en lägre upplöst textur så måste det också räknas som en failure state för grafikkortet ifråga. Detta är såklart mycket jobbigare att testa speciellt då man kan behöva flytta kameran för att uppvisa det i vissa fall, men är ändå den ena halvan av problem-kakan när det gäller minnesbrist.

Brist på artefakter nämns i artikeln men här behövs nog ett något utförligare test. Vet att Hogwarts Legacy kommer ladda in lägre upplösta texturer ibland men då det kraschade för er så kanske det inte var något ni tänkte på.

Just brist på artefakter är det jag kallar när vi inte såg några konstiga textur pop-ins eller liknande, vilket var något jag aktivt letade efter vid både minnesmätningarna och prestandatesterna. Jag lyckades inte se några konstigheter med Hogwarts Legacy, men då det kraschade relativt sporadiskt är det möjligt att de fanns där.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DavidtheDoom:

Riktigt schysst artikel @JonasT. Precis den typen av artiklar jag vill se på siten!
Finns det kanske något intressant sätt vi skulle kunna få in lite av detta i framtida GPU-tester? Typ en sanity check på huruvida grafikmängden på en viss modell är rimlig konta den rasterprestanda som finns i kärnan?

Det är absolut ingen dum idé!

Permalänk
Medlem

Hade det inte vart bättre att jämföra m 4060 non-ti som är närmare i prestanda till 3060n?

Permalänk
Medlem

Ja jävlar vad mycket minne dagens spel kräver. Själv sitter man på ett 980 ti med 6 gb vram x)

Permalänk
Medlem

Sjukt bra content! Swec is back... back again

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Precis uppgraderat till ett 6700 XT och man undrar ju hur länge det hänger med i 1440p. 😵

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om denna artikel klargjorde den här frågan något mer.
Enligt kommentarerna så verkar folk tolka resultaten som vad som passar deras åsikt.

Person 1: Spel verkar nästan alltid ta upp mer än 8gb. Därför är 8gb på tok för lite.

Person 2: rtx 4060ti har samma beteende som rtx 3060 12gb när man skruvar upp inställningarna.
Därför är 8gb mer än tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, 4060 Ti 16 GB hade absolut varit optimalt för det här ändamålet. Tyvärr är det ingen som vill skicka ett sådant sample till oss (eller någon annan för den delen). Den internt högre bandbredden mellan grafikminnet och grafikkretsen på 3060 borde ha minimal påverkan i det här fallet, då den största smällen är att kortet behöver hämta data från primärminnet över den relativt långsamma PCI Express-bussen när grafikminnet inte räcker till.

Det köper jag, men för mig känns säg t ex ett 10% tapp vid redan rätt hög fps inte som en jättesmäll (om vi kollar på last of us), iaf inte baserat hur jag upplevt problem med vram mängd tidigare (med massiva drops och stutter). Det borde väl annars eventuellt kunna kontrolleras med att klocka ner minnet på 3060 till samma nivå, men samtidigt så är inte det kortet lika snabbt, så flaskhalsen behöver inte vara den samma.... Svårt det där med att få till apples to apples tester

Permalänk
Medlem

Bra artikel, mer sånt här! tråkigt att mitt 3080 nog kommer dö snabbare än jag trott

Jag skulle tycka en jämförelse mellan fps mellan olika operativsystem skulle vara både kul och bra. Mina egna efterforskningar när jag gick från win7 till 10 var att win7 hade bättre max framerate men katastroflala minimum fps ställt mot 10an.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.