USG död, konfa upp en gammal ER-X eller skaffa UDR/UDM Pro?

Permalänk
Medlem

USG död, konfa upp en gammal ER-X eller skaffa UDR/UDM Pro?

Min USG packade ihop för ett par dagar sedan. Egentligen är det säkert bara nätdelen, verkar vara väldigt vanligt på den modellen. Den har varit skakig i ett par veckor där den bara gett upp kortare perioder så är det såklart inte omöjligt att den inte är helt tillförlitlig med en lika klen nätdel som den hade innan. Då en vettig nätdel kostar ungefär som USG gjorde när den var ny för ett antal år sedan så vet jag inte om jag är så sugen på bara en ny nätdel.

Just nu pluggade jag in en ER-X jag hade liggande men den är ju inte lika smidigt integrerad i kontrollern (inte alls faktiskt) och jag vet inte om jag pallar konfigurera upp VPN och alla VLAN igen. Just nu är den bara grundkonfigurerad.
Alternativet är då att antingen skaffa en Dream Router eller för egen del ännu hellre en Dream Machine Pro som får bo i racket med övriga prylar. Det som talar emot UDM Pro är att den i runda slängar dubbelt så dyr som UDR.

Jag har en 100/100-lina för närvarande, två access-punkter och behov av att kunna ansluta till VPN från utsidan. Ett par tjänster publicerade via en haproxy i ett DMZ. För närvarande bara två separata nät på insidan, men det är inte omöjligt att det växer. Då större delen av switcharna är Unifi så är det såklart smidigt att ha en router som hanteras i kontrollern också.

Finns det överhuvud taget något som kan motivera en UDM över en UDR? Och finns det någon som helst möjlighet att migrera den konfigurationen jag har i min nuvarande kontroller in i UDR:ens kontroller? Som jag har förstått det så går det inte att styra UDR med en extern kontroller, vilket egenligen inte spelar någon roll eftersom jag slipper ha en separat installation för det.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Fick byta nätadapter till min ER Lite för ett år sen typ. Köpte en universal på Clas Ohlson. Fungerat kanon. Tror jag betalade 200kr eller nåt. Nog är USG:n mer värd än så iaf. Men kanske känner dig klar med den

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske ska ge classes variant en chans då. Jag som såg fram emot en ny router...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Hmm, kanske ska ge classes variant en chans då. Jag som såg fram emot en ny router...

Alltid kul med nytt Kan ta din USG annars om du ska slänga. Haha. Nä men åk och hämta en sån, fungerar det inte har du ju öppet köp.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Sen så är ju ER-X och USG i princip samma router, enda skillnaden är att USG har UniFi-kontroller överlagringen över Vyatta OS som körs som operativsystem i dessa. Men ER-X:en exponerar förstås konfigurerationen lite mer öppet än vad USG:n gör.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Denna från kjell har jag för mig passar också
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/natadaptrar-nat...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Dock den klenare än den som Clas Ohlson har för samma pengar. Frågan är om inte USG ligger ganska nära 1A i last på strömdelen eftersom så många originaldelar rasar. Antingen det, eller så är originalet riktigt dåligt byggd. Eftersom det var någon som hade kört med den från Kjell ett tag innan den också rasade så lutar det ändå åt att USG drar väldigt nära den där amperen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Såg ett ryckte om att en USG ersättare var på ingång.
https://theinterface.uk/2023/07/29/smaller-ubiquiti-uxg-leake...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Det är nog som det brukar vara, man har sparat några kronor på kondningarna som har gett sig.
Går att byta för en mycket billig peng om man har lödvana och utrustning.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Min USG-nätdel gick sönder för ett par år sedan. Tog en av alla 12v-nätdelar jag hade liggande och den har rullat på sedan dess. Bytte nu nyligen ut den mot UDM pro som har inbyggd controller. Gick fint att migrera, så borde vara liknande process med UDR.
Men prestandamässigt i nätverket märker jag ingen större skillnad. UDM kan applicera mer säkerhetstjänster än USG, och att navigera i controllern är betydligt snabbare.
Men hade jag varit i din sits hade jag bara grävt fram en ny nätdel. USG står sig bra om man inte upplever den begränsande i något, du kommer inte uppleva någon rafflande skillnad i prestanda mot UDR eller UDM.

Permalänk
Medlem

Classe-adaptern funkade, iaf ibland. Det verkar vara så att kontakten i USGn inte vill vara med hela tiden utan glappar rätt friskt så det känns inte som att jag kan lita på den riktigt. Eftersom jag sitter hemma och arbetar en hel del så har jag ändå ett visst behov av att sakerna är stabila och att de även är säkra så det är egentligen inte så svårt att motivera en ny router. Nu är ju tyvärr UDR slut hos Unifi så det lutar rätt kraftigt åt en UDM Pro...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Classe-adaptern funkade, iaf ibland. Det verkar vara så att kontakten i USGn inte vill vara med hela tiden utan glappar rätt friskt så det känns inte som att jag kan lita på den riktigt. Eftersom jag sitter hemma och arbetar en hel del så har jag ändå ett visst behov av att sakerna är stabila och att de även är säkra så det är egentligen inte så svårt att motivera en ny router. Nu är ju tyvärr UDR slut hos Unifi så det lutar rätt kraftigt åt en UDM Pro...

UDR är ändå en tveksam produkt. Den är sämre än sin föregångare på i princip samtliga punkter, med undantag för Wi-Fi.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Sådär, rackad och konfigurerad. Eller snarare - uppdaterad, uppdaterad, uppdaterad och uppdaterad innan det till slut gick att importera backupen från min kontroller. Bortse gärna från kabelhärvan inne i racket, det är ett ständigt pågående arbete.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster