Permalänk
Medlem

Fläktar spinner upp titt som tätt.

Hej, jag fick nyligen överta kompisen dator och efter lite pill är allt nu installerat.
Jag har dock upptäckt att fläkten/fläktarna spinner upp rejält vad som känns vara lite då och då.
Det kan ske när jag öppnar Discord, Steam eller vad som helst, min gamla dator gjorde inte detta alls.

När jag spelade Diablo 4 igår t.ex så ligger cpu tempen på 55-60 grader, vilket väl är ok men det är väl inte tillräckligt varmt för att fläkten/fläktarna ska få sig ett frispel?

Det är ett HAF 912 Taurus chassi, med 1st stor fläkt i fronten, samt 2st 120mm fläktar baktill.

Det sitter ett Asus moderkort i, kan man styra fläktarna i Win 11 på något sätt?

Väldigt tacksam för svar då jag avskyr datorer vars fläktar väsnas för mycket.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det är att fläktarna reagerar direkt på plötsliga temperaturförändringar när processorn belastas och inte styrs av ett medelvärde. Fan control kan styra fläktarna så de följer en medeltemperatur som mäts över ett visst antal sekunder och är gratis. https://getfancontrol.com

Feedback inför framtiden: nämn modell på moderkort och andra komponenter i datorn när du har problem, det hjälper oss som svarar att veta vilka råd vi kan ge utan att det blir en frågesport. Vet man inte vad som sitter i datorn kan man använda ex. hwinfo.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det är att fläktarna reagerar direkt på plötsliga temperaturförändringar när processorn belastas och inte styrs av ett medelvärde. Fan control kan styra fläktarna så de följer en medeltemperatur som mäts över ett visst antal sekunder och är gratis. https://getfancontrol.com

Feedback inför framtiden: nämn modell på moderkort och andra komponenter i datorn när du har problem, det hjälper oss som svarar att veta vilka råd vi kan ge utan att det blir en frågesport. Vet man inte vad som sitter i datorn kan man använda ex. hwinfo.

Bra tips, bifogar komplett specc här