Permalänk

Kylare till 7800X3D

Hejsan.

Tänkte bara kolla om det är någon som har lite info angående vilket AIO kylare som är bäst till en Ryzen 7 7800X3D?
Har tänkt bygga i en Corsair 5000D Airflow och har först tänkt använda mig av en 360mm AIO.

De kylarna jag har kollat emst på är Corsairs egna ICUE H150I Elite Capellix XT 360mm, eller ASUS ROG Strix LC II 360mm.
Då flödet är högre på ASUS kylaren med ca 15 cfm på 80.95 så är väll frågan om Corsair kylaren med 65.57 cfm räcker för att kyla processorn.

Däremot om en 240mm kylare räcker istället vilket av märkena skulle rekommenderas då för iså fall kan jag gå ner till ett Corsair 4000D Airflow chassi istället och spara in lite stålar

Självklart om ni har andra rekommendationer så tar jag gärna alla jag kan få som är bättre om det är så, tanken generellt var att jag antingen går för ett Corsair alternativt ett ASUS tema i bygget men andra märken som presterar bättre går jag som sagt på också om det är bättre valuta för pengarna eller prestanda

Primära användningsområdet för datorn kommer till 99,9% vara spelande för vetskap

Permalänk
Hedersmedlem

Varför så rejäl kylare? 7800X3D är väl lättkyld...?

Tom's Hardware:

Citat:

Our highest average power measurement for the Ryzen 7 7800X3D was 86W, showing that it runs well below the rated 120W TDP.

I Guru3Ds recension drog hela datorn i multitrådad last 179 W, i princip samma som Ryzen 3600XT, långt under 5800X3D och i precis under av hälften av 13900K (368 W).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Skälv kör jag med NZXT Kraken X73 , den gör sitt jobb

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Varför så rejäl kylare? 7800X3D är väl lättkyld...?

Tom's Hardware:
I Guru3Ds recension drog hela datorn i multitrådad last 179 W, i princip samma som Ryzen 3600XT, långt under 5800X3D och i precis under av hälften av 13900K (368 W).

Just därför jag undrade vilken som rekommenderades då jag inte själv riktigt vet eller har hittat nåt definitivt svar på vad som krävs minst för att få så bra kyleffekt som möjligt.
Jag antar att jag har tittat på dessa kylare för att framtidssäkra ifall jag måste uppdatera till en Intel processor som kräver mer kylning om framtida jobb skulle kräva detta och jag måste byta ut mot Intel.

Permalänk
Skrivet av mr-magoo63:

Skälv kör jag med NZXT Kraken X73 , den gör sitt jobb

Tack för informationen jag ska absolut kolla på den!

Permalänk
Skrivet av Gekås_Kundtjänst:

Tack för informationen jag ska absolut kolla på den!

Ja bättre stor och sval änn liten å varm

Permalänk
Medlem

Jag kör en gammal be quiet pure rock 1 till min 7800x3d och den går aldrig särskilt varmt trotts att den kylaren ska vara något underdimensionerad för uppgiften. Sitter i ett annat corsair airflow-chassi som är nästan identiskt till ditt. Så jag skulle inte direkt oroa mig över kylarval.

Edit: Med inte så varm så menar jag typ 65C i spel och 72C i stress test