Parallels - är det något man bör tänka på innan man skaffar det?

Permalänk
Medlem

Parallels - är det något man bör tänka på innan man skaffar det?

Fundera på prenumerera på Parallels och installera Office 2021 och andra program som inte finns till Mac.
Känns som jag gjorde ett bra köp med min MacBook Air M2 med 16GB ram för att kunna köra Parallels smärtfritt.

Är det något man bör tänka på rörande Parallels, tänker köra W11

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Fundera på prenumerera på Parallels och installera Office 2021 och andra program som inte finns till Mac.
Känns som jag gjorde ett bra köp med min MacBook Air M2 med 16GB ram för att kunna köra Parallels smärtfritt.

Är det något man bör tänka på rörande Parallels, tänker köra W11

MVH

Har inte så mkt input just så men vet att Servicedesken på förra Jobbet körde med Parallels då dom i grunden körde Mac och det tror jag bara var att installerat typ, verkade iaf funka riktigt bra

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Du får ju en prövotid gratis, bara gå loss och se om det fyller funktion för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Fundera på prenumerera på Parallels och installera Office 2021 och andra program som inte finns till Mac.
Känns som jag gjorde ett bra köp med min MacBook Air M2 med 16GB ram för att kunna köra Parallels smärtfritt.

Är det något man bör tänka på rörande Parallels, tänker köra W11

MVH

Office-paketet finns till mac så inget som du behöver köra parallels för att använa. Jag använde Parallels tidigare och det fungerade bra för det jag behövde det till. Jag har dock bara använt det på intel-baserade macar.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att köpa en version och istället uppgradera vid behov istället för att prenumerera också. Uppgraderingarna är ofta relativt billiga så ofta sparar man en del av att inte köra på deras prenumerationsmodell.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det du ska tänka på är att du måste använda ARM-versionen av Windows, så långt ifrån alla program kommer fungera. För övrigt finns Office 2021 till Mac, det är det jag använder.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det du ska tänka på är att du måste använda ARM-versionen av Windows, så långt ifrån alla program kommer fungera. För övrigt finns Office 2021 till Mac, det är det jag använder.

Hej skulle köpa w11 på skiva efter jobbet men såg ditt inlägg så nu vet jag inte vad jag ska göra
Trodde jag skulle ladda ned test period med parallels och installera w11 från skiva

Så hur ska jag göra
Köpa nyckel till w11
Och ladda ned speciell w11 som passar med parallels

Vet redan att mitt statistik simulator för fotboll fungerar med parallels samt mitt trading simulator och Office 2021

Hur ska jag göra nu
Vill fixa med detta ikväll

Tack på förhand

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej skulle köpa w11 på skiva efter jobbet men såg ditt inlägg så nu vet jag inte vad jag ska göra
Trodde jag skulle ladda ned test period med parallels och installera w11 från skiva

Så hur ska jag göra
Köpa nyckel till w11
Och ladda ned speciell w11 som passar med parallels

Vet redan att mitt statistik simulator för fotboll fungerar med parallels samt mitt trading simulator och Office 2021

Hur ska jag göra nu
Vill fixa med detta ikväll

Tack på förhand

Mvh

Först och främst så går det inte att köra Windows 11 som är gjort för x86. Din Macbook använder ARM och därför måste du använda Windows för ARM om du vill använda Windows. Men väldigt få program och spel har stöd för Windows för ARM. Dina spel fungerar med Windows 11 och Parallels för Intel men det är inte säkert att dom fungerar med Windows för ARM.

För att kunna hjälpa dig behöver vi veta vilka spel och program det faktiskt är du vill använda. Kanske har dom redan stöd för macOS? Microsoft Office 2021 har en officiell version till macOS.

Du behöver köpa en Windows 11 Pro-nyckel om du vill aktivera Windows 11 för ARM. Man kan hitta grå-nycklar för en tjugolapp eller så online.

Windows för ARM kanske du kan ladda ner härifrån: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windowsinsi...

Du behöver vara en Insider-medlem, vilket jag inte är så jag har ingen aning om hur sidan ser ut när man är inloggad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Först och främst så går det inte att köra Windows 11 som är gjort för x86. Din Macbook använder ARM och därför måste du använda Windows för ARM om du vill använda Windows. Men väldigt få program och spel har stöd för Windows för ARM. Dina spel fungerar med Windows 11 och Parallels för Intel men det är inte säkert att dom fungerar med Windows för ARM.

För att kunna hjälpa dig behöver vi veta vilka spel och program det faktiskt är du vill använda. Kanske har dom redan stöd för macOS? Microsoft Office 2021 har en officiell version till macOS.

Du behöver köpa en Windows 11 Pro-nyckel om du vill aktivera Windows 11 för ARM. Man kan hitta grå-nycklar för en tjugolapp eller så online.

Windows för ARM kanske du kan ladda ner härifrån: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windowsinsi...

Du behöver vara en Insider-medlem, vilket jag inte är så jag har ingen aning om hur sidan ser ut när man är inloggad.

Du gör mig förvirrad
Förstår inte

Säger du att jag inte kan installera parallels och Windows 11

Och säger du att jag måste ha arms distro

Det står inget om det hos parallels
Det står att man kan köra Windows 11

Jag skriver till dom så får dom förklara
Det finns redan användare som kör parallels med Windows och dom program jag ska köra

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Du gör mig förvirrad
Förstår inte

Säger du att jag inte kan installera parallels och Windows 11

Och säger du att jag måste ha arms distro

Det står inget om det hos parallels
Det står att man kan köra Windows 11

Jag skriver till dom så får dom förklara
Det finns redan användare som kör parallels med Windows och dom program jag ska köra

Mvh

Vad är det som du inte förstår?

Du kan inte köra Windows för x86 på en ARM-processor. Du måste ha ett Windows som är gjort för ARM. Det är som att försöka köra en dieselbil med vanlig bensin. Eller att cykla utan sadel, trampor och styre.

Parallels för M-serien kör ARM-versionen av Windows och alltså fungerar inte alla spel eller program. Spel och program som är gjorda för x86 (dvs. helt vanliga Windows-datorer) fungerar normalt sett inte med Windows för ARM.

Edit: Parallels har tydligen en inbyggd funktion för att automatiskt ladda ner Windows for ARM så du behöver inte ladda ner Windows for ARM manuellt. Om du vill aktivera Windows for ARM behöver du dock köpa en Windows 11 Pro-nyckel (vanliga Windows 11 duger inte). Det stora problemet är dock som sagt att program behöver vara gjorda för att fungera på ARM. Lååååångt ifrån alla program kommer fungera.

Men det är ju bara att prova i och med testperioden!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Du gör mig förvirrad
Förstår inte

Säger du att jag inte kan installera parallels och Windows 11

Och säger du att jag måste ha arms distro

Det står inget om det hos parallels
Det står att man kan köra Windows 11

Jag skriver till dom så får dom förklara
Det finns redan användare som kör parallels med Windows och dom program jag ska köra

Mvh

Från Parallells sida:

16 februari 2023 meddelade Microsoft att Parallels Desktop är en auktoriserad lösning för att köra Arm-versioner av Windows 11 Pro och Enterprise som installerats på en virtuell dator med Parallels Desktop på Mac med Apple Silicon.

/KC

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentACar:

Från Parallells sida:

16 februari 2023 meddelade Microsoft att Parallels Desktop är en auktoriserad lösning för att köra Arm-versioner av Windows 11 Pro och Enterprise som installerats på en virtuell dator med Parallels Desktop på Mac med Apple Silicon.

/KC

Problemet är att långt ifrån alla program (inte ens nästan) fungerar med Windows for ARM. Men det är ju bara att prova testversionen av Parallels och hoppas på det bästa!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Problemet är att långt ifrån alla program (inte ens nästan) fungerar med Windows for ARM. Men det är ju bara att prova testversionen av Parallels och hoppas på det bästa!

Precis, det är därför det är en testperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Precis, det är därför det är en testperiod.

Ja?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag håller helt med om det du skrev. Det kanske inte framgick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag håller helt med om det du skrev. Det kanske inte framgick.

Förlåt, jag tolkade det helt annorlunda. Skönt att vi är på samma sida!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är det som du inte förstår?

Du kan inte köra Windows för x86 på en ARM-processor. Du måste ha ett Windows som är gjort för ARM. Det är som att försöka köra en dieselbil med vanlig bensin. Eller att cykla utan sadel, trampor och styre.

Parallels för M-serien kör ARM-versionen av Windows och alltså fungerar inte alla spel eller program. Spel och program som är gjorda för x86 (dvs. helt vanliga Windows-datorer) fungerar normalt sett inte med Windows för ARM.

Edit: Parallels har tydligen en inbyggd funktion för att automatiskt ladda ner Windows for ARM så du behöver inte ladda ner Windows for ARM manuellt. Om du vill aktivera Windows for ARM behöver du dock köpa en Windows 11 Pro-nyckel (vanliga Windows 11 duger inte). Det stora problemet är dock som sagt att program behöver vara gjorda för att fungera på ARM. Lååååångt ifrån alla program kommer fungera.

Men det är ju bara att prova i och med testperioden!

Ok nu trilla poletten ned
Testar

CGMBet sport statistik program skriver på sin hemsida att som Mac användare kan köra Parallels
Pratat med grundaren som är helt novis inom Mac men säger att användare använt den lösningen

Får se om det stämmer
Sedan vet jag att det finns Office för Mac
Men tänkte om Office 2021 funkar med parallels så sliper jag köpa en ny

Det tredje programmet är ett Excel simulations programvaror funkar med både Windows och Mac Office

Så allt hänger på det första programmet
Om det funkar så är det toppen
Samt Office så kan jag köra allt från min MacBook Air

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Ok nu trilla poletten ned
Testar

CGMBet sport statistik program skriver på sin hemsida att som Mac användare kan köra Parallels
Pratat med grundaren som är helt novis inom Mac men säger att användare använt den lösningen

Får se om det stämmer
Sedan vet jag att det finns Office för Mac
Men tänkte om Office 2021 funkar med parallels så sliper jag köpa en ny

Det tredje programmet är ett Excel simulations programvaror funkar med både Windows och Mac Office

Så allt hänger på det första programmet
Om det funkar så är det toppen
Samt Office så kan jag köra allt från min MacBook Air

Mvh

Återkom gärna med hur det går med testperioden av Parallels!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Återkom gärna med hur det går med testperioden av Parallels!

Det fungera med CGMBet - har installerat och reg serie nr och uppdaterat och simulerat.
Nu är det bara Office 2021 kvar och om det fungerar så kommer jag köpa hela paketet.
Då har jag allt jag behöver.

Är förvånad att MacBook Air är så snabb och smidig, fönstren flyger fram, oavsett om jag kör parallels med Windows eller vanligt.
Mycket nöjd.

MVH

Permalänk
Medlem

En fråga om säkerhet när man kör parallels och windows, tror det är på följande sätt...
Har brandvägg och antivirus och vpn installerat på macen och parallels kör windows som en sandbox eller i en sluten miljö, så jag behöver inte någon brandvägg eller antivirus installerat på windows eftersom den körs i en isolerad miljö.

Stämmer det?

Stött på problem, trots att dom skriver att man kan installera Office with parallels.
Ladda ned Office 2021 och det står att den inte kan "mount" själva filen.
Så det går inte att köra den.

Hoppas på att det är något enkel inställning men skriver till Parallels om ingen vet.
Edit hitta en knapp som sa mount och klicka men det funka inte.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

En fråga om säkerhet när man kör parallels och windows, tror det är på följande sätt...
Har brandvägg och antivirus och vpn installerat på macen och parallels kör windows som en sandbox eller i en sluten miljö, så jag behöver inte någon brandvägg eller antivirus installerat på windows eftersom den körs i en isolerad miljö.

Stämmer det?

Stött på problem, trots att dom skriver att man kan installera Office with parallels.
Ladda ned Office 2021 och det står att den inte kan "mount" själva filen.
Så det går inte att köra den.

Hoppas på att det är något enkel inställning men skriver till Parallels om ingen vet.
Edit hitta en knapp som sa mount och klicka men det funka inte.

MVH

Du behöver ingen brandvägg eller antivirus till macOS.

Vill du ha hjälp att installera Office så får du beskriva bättre. Vilken fil pratar du om tex?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du behöver ingen brandvägg eller antivirus till macOS.

Vill du ha hjälp att installera Office så får du beskriva bättre. Vilken fil pratar du om tex?

Hej, jag har ledsnat, blir så besviken.
Skrev - Problems with installing Office 2021 - i parallels forum och blir moderated.
Det var droppen som fick bäggaren att svämma över.

Trodde man skulle slippa trixa med Mac som man gör med Linux ibland när man ska installera program.
Överväger att åka till Inet idag och lämna tillbaks Macen och ta en ekonomisk förlust och köpa en bärbar gaming laptop istället.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, jag har ledsnat, blir så besviken.
Skrev - Problems with installing Office 2021 - i parallels forum och blir moderated.
Det var droppen som fick bäggaren att svämma över.

Trodde man skulle slippa trixa med Mac som man gör med Linux ibland när man ska installera program.
Överväger att åka till Inet idag och lämna tillbaks Macen och ta en ekonomisk förlust och köpa en bärbar gaming laptop istället.

MVH

Vad är det som inte fungerar? Om du kan beskriva lite bättre så kanske du kan få hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, jag har ledsnat, blir så besviken.
Skrev - Problems with installing Office 2021 - i parallels forum och blir moderated.
Det var droppen som fick bäggaren att svämma över.

Jag läste ditt inlägg på Parallels forum och du gav inte mer information där än här, så inte konstigt att du inte har fått några svar på din tråd. Du har inte blivit "modererad", det är bara ingen som har svarat på dina två trådar som handlar om samma sak men inte innehåller tillräcklig information för att hjälpa till ytterligare.

Du behöver beskriva vad det är du faktiskt gör och vad som faktiskt inte fungerar.

Om du hade beskrivit ditt problem för oss så kanske vi hade kunnat hjälpa till. Gissningsvis har du inte försökt installera ARM-versionen av Office, vilket krävs eftersom du använder ARM-versionen av Windows eftersom du har en dator med ARM.

Skrivet av pompado:

Trodde man skulle slippa trixa med Mac som man gör med Linux ibland när man ska installera program.
Överväger att åka till Inet idag och lämna tillbaks Macen och ta en ekonomisk förlust och köpa en bärbar gaming laptop istället.

Det är inte ett dugg krångligt att installera program till Mac. Normalt sett så brukar man bara behöva dra ett program direkt in i App-mappen och sen är man klar.

Men du har bestämt dig för att installera program som inte är gjorda för ditt operativsystem. Programmen du har valt är inte ens gjorda för samma arkitektur.

Du har valt att använda häst för att dra en bil utan hjul.

Genom diskussionerna vi har haft angående Mac och Appleprodukter så får jag känslan av att du är extremt impulsiv och gör dessa dyra inköp utan att tänka till före. Allt från att plötsligt få för sig att vilja köpa Macbook, iPhone och Apple Watch, till Magic Mouse och den onödigt dyra Studio Display med enda anledning att "Det är Apple ju".

Så å ena sidan tycker jag inte att du ska ge upp så snabbt, det finns mycket att lära men det underlättar om man gör på rätt sätt, men å andra sidan så kanske det är bättre för dig att lämna tillbaka Macbooken innan du har köpt på dig en skärm som är dyrare än datorn och tillbehör och telefoner som kostar nästan lika mycket till.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det som inte fungerar? Om du kan beskriva lite bättre så kanske du kan få hjälp.

Skrivet av nu1mlock:

Jag läste ditt inlägg på Parallels forum och du gav inte mer information där än här, så inte konstigt att du inte har fått några svar på din tråd. Du har inte blivit "modererad", det är bara ingen som har svarat på dina två trådar som handlar om samma sak men inte innehåller tillräcklig information för att hjälpa till ytterligare.

Du behöver beskriva vad det är du faktiskt gör och vad som faktiskt inte fungerar.

Om du hade beskrivit ditt problem för oss så kanske vi hade kunnat hjälpa till. Gissningsvis har du inte försökt installera ARM-versionen av Office, vilket krävs eftersom du använder ARM-versionen av Windows eftersom du har en dator med ARM.

Det är inte ett dugg krångligt att installera program till Mac. Normalt sett så brukar man bara behöva dra ett program direkt in i App-mappen och sen är man klar.

Men du har bestämt dig för att installera program som inte är gjorda för ditt operativsystem. Programmen du har valt är inte ens gjorda för samma arkitektur.

Du har valt att använda häst för att dra en bil utan hjul.

Genom diskussionerna vi har haft angående Mac och Appleprodukter så får jag känslan av att du är extremt impulsiv och gör dessa dyra inköp utan att tänka till före. Allt från att plötsligt få för sig att vilja köpa Macbook, iPhone och Apple Watch, till Magic Mouse och den onödigt dyra Studio Display med enda anledning att "Det är Apple ju".

Så å ena sidan tycker jag inte att du ska ge upp så snabbt, det finns mycket att lära men det underlättar om man gör på rätt sätt, men å andra sidan så kanske det är bättre för dig att lämna tillbaka Macbooken innan du har köpt på dig en skärm som är dyrare än datorn och tillbehör och telefoner som kostar nästan lika mycket till.

Jag vill tacka för all den support och hjälp man får av er medlemmar här på Swecklockers.
Och jag är ivrig och impulsiv ibland och borde ha reflekterat både två och tre gånger innan köp.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag vill tacka för all den support och hjälp man får av er medlemmar här på Swecklockers.
Och jag är ivrig och impulsiv ibland och borde ha reflekterat både två och tre gånger innan köp.

MVH

Hur gick det för dig? Fick du ordning på programmen eller lämnade du tillbaka datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur gick det för dig? Fick du ordning på programmen eller lämnade du tillbaka datorn?

Hej, jag tog mig en rejäl funderare över vad jag behöver och beakta lättanvändande med dom gränssnitt jag redan känner till.
En del var julstressen och ivern att köpa på sig nytt, velat i flera månader.
Återkallat två "egenbyggen via Inet" vilka jag fått hjälp med här på Swecklockers.
Och nu Mac.
Blev sugen på Mac efter kollat in artiklar om "varför/anledningar att köra Mac"
Och tänkte att nu satsar jag på Apple produkter som likställs med kvalité.

Men den bistra självkännedomen att konvertera från en plattform till en annan är inte alltid så enkel.
Så nu när jag tittar tillbaks så är det tre återkallade köp under flera månaders tid.
Men har tagit lärdom av inlägg från olika medlemmar.

Nu känns det som jag har landat rätt och köpt följande uppsättning.

Dator & Konfiguration

- Intel Next Unit of Computing 12 Enthusiast Kit I7-12700H
- Kingston FURY Impact 64GB 3,200MHz CL20 DDR4 SDRAM SO DIMM 260-pin
- Kingston FURY Renegade 1000GB M.2 2280 PCI Express 4.0 (NVMe)
- Microsoft Windows 11 Home 64-Bit Swe DVD #Oem Fullversion OEM

Datorskärm
- Samsung LC49RG90SSPXEN ... Välvd 49" Dual QHD-gamingskärm med FreeSync 2 & 120 Hz

MVH

Permalänk
Medlem

Office finns som sagt även för Mac och funkar galant till det mesta.
I vissa fall om du behöver några specifika funktioner så kan windows- excell t.ex. vara bättre så jag kör med Parallels och Office för windows som jag drar igång ibland. Det funkar helt ok.

I alla händelser, bra att du tagit beslut. lycka till!