Min dator kan inte installera program

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Under installationen

Provar DDU men nu står datorn och uppdaterar och har gjort det i någon timme nu

Vad är DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth. ?

Dism reparerar fel i Windowsinstallationen.

Om den stått så länge, gör en norsk reset och hoppas på det bästa

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ger mig tyvärr inga ideer. Kommer det under installationen eller direkt när du trycker på filen?

Det ska vara tillräckligt för att kunna installera drivrutinen. Om än något lågt utrymme.

Som någon skriver prova DDU. Och installera igen.

Följande kan laga fel i Windows ibland.
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth.

Tänkta på trasig hårddisk/SSD. Men eftersom crystal disk info säger att det är ok så det nog heller inte problemet

Testade - DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Nu står den och laddar på 62,3%, verkar ha fastnat.
När jag försöker återställa datorn gör den samma sak fastnar på 1% eller 62%

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Testade - DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Nu står den och laddar på 62,3%, verkar ha fastnat.
När jag försöker återställa datorn gör den samma sak fastnar på 1% eller 62%

Då behöver du nog göra en ny fräsch installation av windows, men du borde köra memtest först för att utesluta att det är minnena det är fel på. Är det fel på minnena kommer du forsatt ha problem tills minnena byts ut.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Då behöver du nog göra en ny fräsch installation av windows, men du borde köra memtest först för att utesluta att det är minnena det är fel på. Är det fel på minnena kommer du forsatt ha problem tills minnena byts ut.

Har inget usb-minnne dock…
(utan viktiga filer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Har inget usb-minnne dock…
(utan viktiga filer)

Skaffa ett eller flytta filerna till annat media?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Här är utrymme.
<Uppladdad bildlänk>

Hur ser man specs?
vet bara att jag har en geforce gtx 1660 super...

Skrivet av lillfluff:

Memtest vill ju bara starta på nån usb-drive men säger också att det som finns på usbn kan skadas och sånt. Går det att jobba sig runt det på nåt vis?

Crystaldisk visade att diskarna var felfria.

När jag ska köra kommandot så står:
"You must be an administrator running a console session in order to
use the sfc utility."

En disk kan vara korrupt/skadad även fast Crystaldiskinfo visar att den är felfri...
I mitt fall fick jag till slut konstiga slumpvisa krasher och disk-kontroll-verktyget som kördes automatiskt efter blåskärmen fastnade alltid vid 13% en längre stund innan det slutfördes med "inga fel hittade" och två månader senare detekterades inte längre disken i BIOS...
Har man väldigt lite utrymme ledigt på en SSD är det risk att man sliter ut en del av minnescellerna i förtid.
Hur mycket ledigt man bör ha varierar från disk till disk men en god riktlinje är att se till att man har en blå stapel i utforskaren och inte röd.
När det kommer till mekaniska diskar så är detta inte alls samma problem.

Jag har tyvärr ingen koll på vilken mjukvara som kan vara lämplig för att på lämpligaste sätt testa en SSD.

Om det är som jag misstänker så är både din "C-disk" och "D-disk" två partitioner på samma "fysiska disk", det är lite så jag tolkar det från hur diskarna är namngivna.
Om du har något viktigt på dem som du fortfarande kommer åt och som du vill spara så bör du säkerhetskopiera (kopiera) det till 6TB-disken.

Om det är så att det är 2 partitioner (C: och D:) på en disk, och de ligger i rätt ordning så bör det vara ganska enkel operation att ta bort D-partitionen och utöka C-partitionen så du har en parition på 477GB istället för två på 237GB.

Om du högerklickar på start-knappen och sedan klickar på "Diskhanteraren" och klistrar in en bild på det så ska vi kunna svara på hur du går tillväga för att göra denna operation.
(Under förutsättning att det är något du vill göra.)
Det är den nedre halvan som är intressant att se.

Värt att tänka på är att spel som installeras via Steam, Epic, etc i de flesta fall går att installera på en annan plats än systemdisken.
Det finns finns även en funktion i Steamklienten för att flytta ett installerat spel från en plats till en annan utan att behöva ladda ner det på nytt, hur det är med de andra klienterna kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Jag har läst runt lite mer och en eventuell fix (som jag även hintade om i mitt första inlägg) är att använda DDU. <-följ guiden och återkom! Hårddisk-utrymmet bör åtgärdas, men jag tror inte det är källan till detta problemet.

Med bara 5 GB ledigt på systemdisken kommer TS ha problem med uppgraderingar - TS borde ha minst 30 GB ledigt helst 50 GB ledigt om disken är på 250 GB storlek då de flesta filsystemet börja ha problem att lägga ut filer på bra och optimerat sätt när filsystemen är över 80% fyllda och då speciellt systemdiskar medans tex. medialagringsdiskar som man i princip bara fyller på med nya filer utan att ta bort så många gamla filer så kan man fylla upp lite mer men helst inte mycket över 95%.

När windows uppgraderar så är det massor av saker som tar tillfälligt med plats som uppackade filer, det skall göras återställningspunkt, VSS/Shadowcopy gör snapshot etc. och då försvinner 5 GB ledig diskutrymme väldigt fort även om det är tänkt att det mesta lämnas tillbaka igen när installationen är klar.

Den lilla lediga utrymmet TS har kvar på disken vid uppdateringarna är förmodligen roten till alla problem TS har fått efter detta då i någon moment har inte installationen kunna slutföras utan det ligger en massa dinglande filer med kanske beroende av varandra, registerposter är inte uppdaterade och annat som fattas som gör att TS inte kommer vidare och det blir fel hela tiden och det kan sluta med att man får installera om hela windows innan man kommer tillrätta med detta...

Det man kan prova är om det fins några återställningspunkter kvar för tidpunkten innan installationen påbörjades och som gjorde att allt barkade åt pipan - men återställningspunkten är bara någon eller några generationer bakåt eftersom det 'gamla' tar diskplats att spara och kan nu vara borttagna automagiskt pga. att det är så lite diskutrymme kvar på systemdisken och dessa är då förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Med bara 5 GB ledigt på systemdisken kommer TS ha problem med uppgraderingar - TS borde ha minst 30 GB ledigt helst 50 GB ledigt om disken är på 250 GB storlek då de flesta filsystemet börja ha problem att lägga ut filer på bra och optimerat sätt när filsystemen är över 80% fyllda och då speciellt systemdiskar medans tex. medialagringsdiskar som man i princip bara fyller på med nya filer utan att ta bort så många gamla filer så kan man fylla upp lite mer men helst inte mycket över 95%.

När windows uppgraderar så är det massor av saker som tar tillfälligt med plats som uppackade filer, det skall göras återställningspunkt, VSS/Shadowcopy gör snapshot etc. och då försvinner 5 GB ledig diskutrymme väldigt fort även om det är tänkt att det mesta lämnas tillbaka igen när installationen är klar.

Den lilla lediga utrymmet TS har kvar på disken vid uppdateringarna är förmodligen roten till alla problem TS har fått efter detta då i någon moment har inte installationen kunna slutföras utan det ligger en massa dinglande filer med kanske beroende av varandra, registerposter är inte uppdaterade och annat som fattas som gör att TS inte kommer vidare och det blir fel hela tiden och det kan sluta med att man får installera om hela windows innan man kommer tillrätta med detta...

Det man kan prova är om det fins några återställningspunkter kvar för tidpunkten innan installationen påbörjades och som gjorde att allt barkade åt pipan - men återställningspunkten är bara någon eller några generationer bakåt eftersom det 'gamla' tar diskplats att spara och kan nu vara borttagna automagiskt pga. att det är så lite diskutrymme kvar på systemdisken och dessa är då förlorade.

Jag antar att du baserar "5 GB" på det som @DavidtheDoom skrev "Om du har 8 GB RAM i datorn så används 8 GB till Swap och 8 GB till hibernate-filen, då har du 5 GB kvar. Det är troligen fullt på C-disken och det är det som smäller."

Enligt den bild TS postade har han 21,6 GB ledigt. Där är swap-fil och eventuell hybernate-fil inräknad. ChatGPT håller med, men rätta mig gärna ifall du hittar annan info!

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lillfluff Jag står fast vid att du måste frigöra rejält med utrymme på din C-partition. Du har 5 TB tillgänglig i den externa disken. Använd mjukvara så som "treesize free" för att identifiera vilka kataloger eller program som tar plats på datorn. Flytta eller avinstallera dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin