Permalänk
Medlem

Hjälp med fan curves

Hej.

postade samma inlägg i support katogorin utan några svar, så postar här istället.

Som rubriken säger så skulle jag behöva ha hjälp med att få till bra fan curves till min cpu-kylare och chassi fläktar för en tyst med bra kyld dator.

Jag har denna dator

gällande CPUn så har jag PBO med enha 80-3, temp gränsen är 80 grader och som jag har förstått så är "-3" att den är undervoltat med -30... funderar på om jag kan sätta gränsen på 85 grader i stället om jag får till bra fan curves,

temp värden idle i bios är 36 ungefär och i windows. 42-44 grader. om jag har spelat ett tag så kan idle ligga runt 48-50. spel 60-75 grader, beroende hur CPU krävande spelen är.
Jag har även undervoltat med GPU lite. Så att den har samma prestanda men dra mindre volt. temp i spel bruka ligga någonstans mellan 58-62 grader.

Jag har 5st chassi fläktar 3st inluft och 2st utluft. placering 3st fram, en bak och en på baktop.
som jag har nu gällande fan curves, så är det konstakt 60% ungefär på CPUn fläktarna. CPU fläktarna är inkopplande som CPU-fan och CPU-opt. för att jag ska kunna styra fläktarna var för sig. med båda fläktarna har som sagt konstakt 60% till ungefär 82 grader då ramparna dom upp till 100%. jag har så för att jag tyckte att upp och ner rampning var väldigt störande. Men funderar på om jag kan ha en annan sots fan curve som är bättre gällande tyst och kylande.

gällande chassi fläktarna har jag konstant 1000rpm på mina 3 främre och 1100rpm konstant på mina 2 backre, som sagt för att inte ha för mycket upp och ner rampning, då det är väldigt störande. Funderar dock på om jag kan ha någon bättre fan curves där också.

jag har en ICUe-kontroller till mina chassi fläktar, så styr all chassi via corsair kontrollprogram ICUE.
jag styr cpu fläktarna i bios med har även gigabytes control center program där jag kan ställa in fan-curves i windows.

Tar gärna förslag på vad man ska tänka på och kanske några konkreta förslag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara sätta en fläktkurva i BIOS - brukar köra på extremt tyst tills att CPU börjar nå 60-75C då körs de lite högre så de hörs. 80-85+ så börjar de rampas upp mot 100% men händer i stort sett aldrig då jag har en r5 3600.

Du får helt enkelt välja om du vill ha lägre temps eller ljudnivå, kan vara klurigt att få både och om man ej kör t.ex en overkill AIO på CPUn.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

såhär har jag satt mina kurvor

2 in, 1 ut chassifläkt

d15 cpukylare

kör med mix kurvor för att varmaste komponenten ska vara den stytrande tempsensorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan säga att AMD är jobbigt att få till bra fan curves på med bios curve. Jag tror det har och göra med att temperaturer verkar rapporteras väldigt snabbt så även små temp spikes som försvinner efter nån sekund kommer påverka kurvan. Intel verkar hantera det lite annorlunda från min erfarenhet där små temp spikes inte dyker upp direkt på samma vis.

Det är svårt att få till det där då du får både att de drar igång fläktarna vid hög load men ligger tyst hela tiden annars.

Min (dåliga) lösning är att jag har två profiler jag byter mellan i gigabyte control center, en av de har en rätt långsam ramp och går inte upp lite högre förrän 60 - 70 grader (100% vid 72 grader kör jag, så fortfarande rätt aggressiv kurva under load) medans den andra har högre "lägsta" nivå (speciellt chassi fläktarna ligger högre lägsta rpm) och rampar upp lite snabbare.

När jag sitter och använder datorn för browsing/videos och allt sånt så kör jag på den som rampar långsammare, när jag spelar kör jag den mer aggressiva, det är drygt att hålla på och byta dock så vet inte om jag kan rekommendera det egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jag har lite idéer på hur jag ska göra nu.

CPU-fläkt: funderar att köra så som jag gör nu, men att vi ungefär vid 70 grader, rampa upp till 80% och vid 75 grader rampa upp till 100%. just där är jag osäker, men något i den stilen... för det fungerar ju så som jag har nu.

Chassi fläktarna, kör jag en lägre rpm när jag surfar och går upp till den rpm jag har nu vid typ 58 grader, (för lägre brukar inte cpu tempen vara vid spelandet.) och sedan köra så.

ska testa och se vad jag tycker. Men det borde får ner ljudet lite vid vanlig surf. och sedan hålla bra ljud när man spelar utan att datorn bli super varm haha xD. Det som har mest "ljud" är väll nu chassi-fläktarna och det är ju dom man inte vill ska rampa upp och ner hela tiden. Cpu-fläkten är ju fortfarande störande men inte lika mycket när den rampar upp och ner. Sedan har jag ju en vanlig luftkylare och då får jag ju räkna med lite högre ljud nivå än AIO.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Kan säga att AMD är jobbigt att få till bra fan curves på med bios curve. Jag tror det har och göra med att temperaturer verkar rapporteras väldigt snabbt så även små temp spikes som försvinner efter nån sekund kommer påverka kurvan. Intel verkar hantera det lite annorlunda från min erfarenhet där små temp spikes inte dyker upp direkt på samma vis.

Många moderkort har alternativ för att utjämna kurvan, heter ofta fan smoothing eller liknande. Det gör att små tempspikar inte får fläktarna att plötsligt öka för att gå ner direkt igen.

Det jag brukar göra är att manuellt sätta alla fläktar på 100% och köra Cinebench, Prime95 o.s.v. och läsa av temp. Då får jag en uppfattning av vad max temperatur bör vara. Sedan sätter jag "Max Temp" kring det värdet. Sedan sätter jag fläktarna manuellt till så tyst jag vill ha dem vid idle och kollar vad idle-temperaturen är och sätter den som Min Temp i BIOS. "Middle Temp" sätter jag någonstans mittemellan, här kan man behöva skruva lite så man får en bra balans mellan luftflöde och ljudnivå när man kör spel som inte är alltför krävande. En helt linjär kurva mellan min och max brukar dock oftast funka bra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Många moderkort har alternativ för att utjämna kurvan, heter ofta fan smoothing eller liknande. Det gör att små tempspikar inte får fläktarna att plötsligt öka för att gå ner direkt igen.

Det jag brukar göra är att manuellt sätta alla fläktar på 100% och köra Cinebench, Prime95 o.s.v. och läsa av temp. Då får jag en uppfattning av vad max temperatur bör vara. Sedan sätter jag "Max Temp" kring det värdet. Sedan sätter jag fläktarna manuellt till så tyst jag vill ha dem vid idle och kollar vad idle-temperaturen är och sätter den som Min Temp i BIOS. "Middle Temp" sätter jag någonstans mittemellan, här kan man behöva skruva lite så man får en bra balans mellan luftflöde och ljudnivå när man kör spel som inte är alltför krävande. En helt linjär kurva mellan min och max brukar dock oftast funka bra.

Ska kolla om jag har något likande "fan smoothing", för nu är det tempspikarna och att fläktarna varvar upp problemet som jag vill få bukt med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Ska kolla om jag har något likande "fan smoothing", för nu är det tempspikarna och att fläktarna varvar upp problemet som jag vill få bukt med.

Eller så testar du Fan Control som Rouge of Darkness föreslog. Mycket fler möjligheter till justering och styrning än vad BIOS har.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har ställt in i bios så att alla fläktar går i 20% konstant så den håller käften tills man kommer in i windows, då tar fan control över.

Chassifläktarna går konstant i 40% oavsett temperatur.

CPU kör 30% upp till 60 grader sen ökar den gradvis upp till 100% men jag har aldrig sett den gå över 70%, då ligger cpu på ca 80 grader (i cinebench 2024).

GPU kontrolleras av AMD's adrenalin mjukvara och är inställd på att aldrig gå över 50% och temperaturen går aldrig över 75 grader.

Resultatet är väldigt tyst och inget märkbart upp/ner-varvande av fläktar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Eller så testar du Fan Control som Rouge of Darkness föreslog. Mycket fler möjligheter till justering och styrning än vad BIOS har.

Jag kör med iCUE control-enhet till mina chassi fläktar
https://www.webhallen.com/se/product/345936-Corsair-iCUE-Comm...

Så kör med corsairs icue program för att styra dom fläktarna.
Så känns onödigt och ha ett annat program för just CPU fläkten och jag vill helst ha CPU-fläkten via bios, för att få bort en fel länk.

Men har tänkt nu att chassi-fläktarna kör en konstant rpm och sedan ska jag fixa med CPU-kurvan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Vill tacka för att hjälp men har nu hittat ett bra sätt.

Jag har mina chassi fläktar konstant. har dock inte samma rpm på alla fläktar, men runt 900-1000rpm.
cpu-fläktern vill jag tacka immutable. kör något liknade dock vid 85 grader rampar den upp till 100%. men jag kör med enha 80 -3. så det går aldrig upp längre än 80 grader. men om det skulle så rampar kylaren för fullt.
har inte fixat något med fan-curves på grafikkortet. jag har undervoltat grafikkortet dock.

jag har stresskört genom att köra Furmark och cinebench samtidigt. grafikortet ligger på 65 grader och hotspot 78 grader.
CPU 80 grader (så klart då det boostar upp till det) men ingen termisk styrpning.

idle efter stresstest var 48 grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |