Permalänk
Medlem

AOC Q27G2U Svart skärm :/

Såå kom hem precis och väckte datorn i vanlig ordning och helt plötsligt så är allt svart. Skärmen får ström och verkar ha kontakt men ingen bild.
Har provat byta kablar bytt port mellan 1an och 2an. så nu sitter man ju den andra skärmen. Har testat med bara en skärm i grafikkortet osv men den gamla funkar som vanligt.
Har uppdaterat Drivrutiner på grafikkortet men verkar inte vara det heller. Skärmen är ju relativt ny, kan inte minnas när ja köpte men den gamla BenQen är bra mycket äldre, skulle säga att denna skärm är max 2 år.

Permalänk
Bildexpert 📺

Om det är inom två år är du inom garantin och du kan kontakta butiken eller AOC direkt så kan de ge instruktioner och även se sådant som ifall ditt serienummer pekar på en batch med kända problem.

Om du vill gå vidare med felsökning på egen hand testar du med en annan bildkälla, likt en annan dator, konsol etc. eller en annan skärm och drar slutsatserna därifrån.

Permalänk
Medlem

Lyckades hitta det gamla kvittot, såg att den va köpt 2020 men men, av att dömma google så verkar fler ha haft liknande problem. När ja fipplar med olika hz inställningar eller dylikt så visades skärmen i typ 1 sek för att sedan bli svart igen, ska testa med en annan dator. Men det är det sista jag har kvar att prova... Mina gamla BenQ som ja har som andra skärm på sidan funkar utan problem.
Många jag läst om säger att deras skärm dör efter att de väcker datorn ur "Sleep Mode" är de något som förstör saker? Har läst om att deras datorer strular efter Sleep Mode

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Avipt:

Lyckades hitta det gamla kvittot, såg att den va köpt 2020 men men, av att dömma google så verkar fler ha haft liknande problem. När ja fipplar med olika hz inställningar eller dylikt så visades skärmen i typ 1 sek för att sedan bli svart igen, ska testa med en annan dator. Men det är det sista jag har kvar att prova... Mina gamla BenQ som ja har som andra skärm på sidan funkar utan problem.
Många jag läst om säger att deras skärm dör efter att de väcker datorn ur "Sleep Mode" är de något som förstör saker? Har läst om att deras datorer strular efter Sleep Mode

Ingen bild efter sleep mode är ofta problem med datorn/GPU:n som inte vaknar till. Det finns en lång historik runt dåliga DP-kablar och just detta med att vakna ur viloläge, särskilt pinne20-problemet. Finns många bekräftade exempel på forumet där just en ny DP-kabel löser problemet. Inget som automatiskt är felorsaken men något man kan felsöka genom att testa med HDMI och se om samma problem kvartstår.

Tråd om detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Men att du ser bild i 1 sekund och den försvinner är på sätt positivt ur skärmens synpunkt. En faktiskt död skärm är ju rätt död oavsett. Detta kan vara synkproblem relaterat till en dålig och glapp kabel vilket är det enklaste problemet att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen bild efter sleep mode är ofta problem med datorn/GPU:n som inte vaknar till. Det finns en lång historik runt dåliga DP-kablar och just detta med att vakna ur viloläge, särskilt pinne20-problemet. Finns många bekräftade exempel på forumet där just en ny DP-kabel löser problemet. Inget som automatiskt är felorsaken men något man kan felsöka genom att testa med HDMI och se om samma problem kvartstår.

Tråd om detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Men att du ser bild i 1 sekund och den försvinner är på sätt positivt ur skärmens synpunkt. En faktiskt död skärm är ju rätt död oavsett. Detta kan vara synkproblem relaterat till en dålig och glapp kabel vilket är det enklaste problemet att hantera.

Har bara HDMI kablar, kanske skulle pröva med DP kabel också. Har nämligen provat olika HDMI kablar, och det funkar ej. Även de olika portaerna som sitter på skärmen.