Hjälp med svärta på Philips 55" OLED805

Permalänk
Medlem

Hjälp med svärta på Philips 55" OLED805

Tjena Forumet,
Har ett "problem" med min TV när jag tittar på den via min HTPC (3080 och minisforum BD770i) samt min UHD-bluray (sony variant, uppdaterar med modell senare) i att de inte ger "rätt" svart på TVn, utan jag får istället någon variant av grå vilket påminner om det problem som LCD har med att återge svärta.
Inte hela världen egentligen, färg och allt annat är klockrent tycker jag.
Testat mest att pilla runt med HTPCn då den används mest av de båda, och tyckte inte att det blev någon riktig skillnad när jag ställde in 0-255 istället för 16-235 i nvidias kontrollpanel, och kan inte hitta någon black-level inställning i Philips menyer.

Hittade denna review
https://www.digitec.ch/en/page/reviewing-the-philips-oled805-...
som menar på att Philips inte har det i menyn, men att deras AI-preset ska vara den bästa att köra med, så ska testa om det löser problemet när jag kommer hem. Ska även testa en fabriksåterställning och se om det gör något när jag väl är hemma och AI inte gör något underverk.

Tar tacksamt emot alla tips/råd att testa eller om ni haft liknande problem och löst det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kan meddela att "AI" mode löste både PCn och BR-spelaren
Kanske hjälper någon annan i framtiden

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺

AI mode är oanvändbart ur färgsynpunkt och egentligen dessa tiders motsvarighet till 10-talets "dynamic" mode med godtyckliga överdrifter. Bara modernt förpackat som "AI".

Att det blev bättre har nog inte med AI-läget i sig att göra utan att de andra lägena du kör har någon inställning som är fel och lyfter svartnivåer. Så när du väljer AI är inte längre den felaktiga inställningen igång och saboterar svärtan.

Om du vill undvika data/video-nivåerproblem, kör YCbCr från BD-spelare och dator eftersom det per definition går som videonivåer. Alla TV jag kört senaste åren, även enkla budgetmodeller, har prickat svartnivån tillräckligt rätt med YCbCr-signal. Var länge sedan jag testade någon TV som gjorde direkta fel där. Om du kör YCbCr ut från BD-spelaren och det fortfarande är fel och gråaktig svärta i bilden är det något annat med inställningarna som spökar.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar @Laxpudding älskar att läsa dina genomgångar.
Efter detta så gick jag över inställningarna igen (återställde ett par lägen för att testa) och hittade den trilskande inställningen;
Brightness, vilket alltså inte är en inställning för styrka, utan någon sorts gamma...vilket drog upp de mörka partierna i bilden, nu fungerar TVn helt perfekt även i läget "Natural"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺

"Brightness" betyder olika hos olika TV. Hos Philips är det reglaget för att ankra svartnivån. Ökar du reglaget sätter du svart högre upp i skalan, dvs på grått.