Datorn hänger sig innan bios , när jag kör xmp på.

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig innan bios , när jag kör xmp på.

Hej
Har precis köpt
z790-p
corsair 32gb ram på 6800mhz
intel i714700kf

och när jag startar datorn ändrar i bios XMP så minnena går på 6400mhz så funkar allt klockrent tills jag stänger av datorn och ska starta den dagen där på , då fryser den innan bios och ibland efter 2-3min i windows , men efter 3-4e omstarten så fungerar datorn igen som den ska med 6400mhz på minnena , vad kan vara felet? någon som varit med om liknande ?

Permalänk
Medlem

Har du kört memtest över natten? Gärna ett dygn eller mer med så mycket minne. Orsaken till att du bör låta den gå väl lång tid är att om det är fel på någon sticka så är det kanske bara en av alla tester som detekterar just det felet och varje deltest körs ju bara en kort stund. Dessutom är det skönt att veta att den klarar testerna ordentligt (mer än ett pass).

Kolla också om du kör senaste BIOS för ditt moderkort, ofta är det just stabilitet som förbättras i de olika utgåvorna.
Exakt vilka produktnummer har dina minnesstickor, och hur många har du (2 eller 4)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har du kört memtest över natten? Gärna ett dygn eller mer med så mycket minne. Orsaken till att du bör låta den gå väl lång tid är att om det är fel på någon sticka så är det kanske bara en av alla tester som detekterar just det felet och varje deltest körs ju bara en kort stund. Dessutom är det skönt att veta att den klarar testerna ordentligt (mer än ett pass).

Kolla också om du kör senaste BIOS för ditt moderkort, ofta är det just stabilitet som förbättras i de olika utgåvorna.
Exakt vilka produktnummer har dina minnesstickor, och hur många har du (2 eller 4)?

Tack för tipsen, skall testa det återkommer med svar mvh