Ett tips är att räkna på ungefär hur lång tid saker tar och hur mycket du vill ha i lön+sociala avgifter etc.
Exempel:
Du bygger en sida för xx kronor, fakturerar och får betalt av kund. Två månader senare vill de uppdatera lite info, då har du följande prislista:
- Mindre ändringar 1000 kr +moms
- Mellan ändringar 2000 kr +moms
- Stora ändringar 4000 kr +moms
- Skitstora ändringar eller i princip en ny hemsida MASSA pengar +moms
I varje kategori får du bestämma dig för hur många timmar du vill lägga för respektive summa. De frågar dig "vi vill ändra info på sidfoten och lite produkttext". Sidfoten tar dig 1h och produkttexten tar dig kanske 2h. Totalt 3h. Anser du att det är en mindre eller mellan ändring? Eller är det en liten+mellan ändring för totalt 3000 kr +moms? DU berättar för kund vid varje förfrågan i vilken prisklass de hamnar och så får de godkänna innan du påbörjar arbetet. Undvik avtal med viten för det suger om du skulle bli utsatt för ett sådant.
Tänk på att pengarna ska betala för din tid, arbetsgivaravgifter som är ytterligare 31,42 % av din grundlön, eventuell mjukvara och hårdvara att arbeta på, en tjänst att bokföra och att fakturera ifrån, en webdomän att ha en mail på (ser proffisagre ut med kontakt@grodfan.se än @gmail.com).
Sätt även ett slutdatum för när din serviceskyldighet upphör. Typ efter X år så du inte är förpliktigad att utföra detta för evigt, både för din skull, men även för din kund så att de VET att ditt samarbete inte varar för evigt. Det ger dig även en chans att uppdatera din prislista efter säg 2 år.
EDIT:
Det är kul och inte så svårt att bli egenföretagare som man tror. I början är det läskigt men när första fakturan är skickad (och betald av kund) så är det en mäktig känsla! Efter 1-2 år så inser man hur mycket mer man kan göra! Bygger du hemsidor så kan du i princip motivera att köpa all din framtida datorhårdvara momsfritt på företaget