Molnlagring med direktlänkar

Permalänk
Medlem

Molnlagring med direktlänkar

Tja.

Har tidigare använt min Google Drive för att spara bilder och kunna länka in bilder till forum osv. Alltså har man kunnat fixa direktlänkar på bilderna och lägga in dom i forums inlägg här på sweclockers t.ex. Men sedan en tid tillbaka så har Google gjort om alla länkar och det går inte att få ut direktlänken längre...

Söker därför efter ett alternativ och det känns inte direkt som om någon bryr sig om denna funktionen och därav verkar ingen tjänst heller informera om dom har den eller inte...
Så är det någon här som använder någon molnlagring där ni kan få direktlänkar till era bilder?

Allt är av intresse utom iCloud, kan även tänka mig betala en mindre summa för tjänsten. Har heller inga krav på flera TB utan för mig skulle t.ex 15GB räcka väldigt långt.

Tack på förhand

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tja.

Har tidigare använt min Google Drive för att spara bilder och kunna länka in bilder till forum osv. Alltså har man kunnat fixa direktlänkar på bilderna och lägga in dom i forums inlägg här på sweclockers t.ex. Men sedan en tid tillbaka så har Google gjort om alla länkar och det går inte att få ut direktlänken längre...

Söker därför efter ett alternativ och det känns inte direkt som om någon bryr sig om denna funktionen och därav verkar ingen tjänst heller informera om dom har den eller inte...
Så är det någon här som använder någon molnlagring där ni kan få direktlänkar till era bilder?

Allt är av intresse utom iCloud, kan även tänka mig betala en mindre summa för tjänsten. Har heller inga krav på flera TB utan för mig skulle t.ex 15GB räcka väldigt långt.

Tack på förhand

Ja det finns ju ett par öppna tjänster för att ladda upp bilder och skapa delningslänkar, däribland Imgur, ImageShack, Flickr, Photobucket, Chevereto, vgy.me för att nämna ett par.

Personligen så snubblade jag över ett open source projekt under namnet Picsur som visade sig ha det mesta man kan begära av en bilduppladdnings/länkningstjänst.

Du kan skapa länkar med specifika krav såsom begränsad höjd eller bredd till x pixlar, invertera bild horisontellt eller vertikalt, gråskalor m.m. Det går även att sätta tidsbegränsning på bilder så de raderas automatiskt efter x minuter, timmar eller dagar. Det är även möjligt att integrera Picsur med ShareX för snabb uppladdning av bilder därigenom. Nedan bild delas exempel via min instans av Picsur.

För en modest månatlig eller årlig donation/bidrag, som går 100% till att vidareutveckla/uppgradering min hosting, så får du tillgång till ett personligt konto. Tjänsten är skyddad bakom UTM-brandvägg och med korrekt HSTS/CORS och håller hög säkerhet och tillgänglighet med placering inom våra egna landsgränser till skillnad mot övriga skaran.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se