Compaq Armada 1520D Win 95, Vidare?

Permalänk
Medlem

Compaq Armada 1520D Win 95, Vidare?

Mjukvaruuppdatering / problem logga in ?
Hur kommer jag vidare?
Installationsskiva eller hur/vad ?
Tänkte få igång Retrodatorn.

Tusen Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du förtydliga vad du har för problem, är det att du inte kommèr förbi scandisk ?
Det är i så fall inte otänkbart att hddn är korrumperad och det kanske hjälper att radera partitionerna och börja om eller så kanske den behöver bytas pga ålder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förtydliga vad du har för problem, är det att du inte kommèr förbi scandisk ?
Det är i så fall inte otänkbart att hddn är korrumperad och det kanske hjälper att radera partitionerna och börja om eller så kanske den behöver bytas pga ålder.

Tack för svar,
Precis,kommer inte förbi scandisk,/ej längre än bild vid uppstart.
Vad / hur kan jag prova? Steg för steg...
Extremt Tacksam på förhand...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av staren:

Tack för svar,
Precis,kommer inte förbi scandisk,/ej längre än bild vid uppstart.
Vad / hur kan jag prova? Steg för steg...
Extremt Tacksam på förhand...

Det finns redan många guider för hur du installerar win men du lär behöva installationsmedia, datorn behöver ha en fungerande diskettstation och troligen cd eftersom win 95 endera kommer helt på diskett eller använder startdisk och sedan läser från cd och sedan kan det vara lite jobb att hitta drivrutiner såvida du inte har kvar installationsskivorna som följde med datorn.

Det är lite mer jobb att leta reda på det som behövs om man ska ha igång en retrodator och just den biten är ofta svårare än själva installationen när man väl har det som behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns redan många guider för hur du installerar win men du lär behöva installationsmedia, datorn behöver ha en fungerande diskettstation och troligen cd eftersom win 95 endera kommer helt på diskett eller använder startdisk och sedan läser från cd och sedan kan det vara lite jobb att hitta drivrutiner såvida du inte har kvar installationsskivorna som följde med datorn.

Det är lite mer jobb att leta reda på det som behövs om man ska ha igång en retrodator och just den biten är ofta svårare än själva installationen när man väl har det som behövs.

Har startdisk , Är scandisc o CHKDSK samma ?
Tänkte köra CHKDSK i 1a hand.
Datorn avstängd, i med disken o starta datorn,då kommer jag till DOS...
Är det rätt?
TACK på förhand!

Permalänk
Skrivet av staren:

Har startdisk , Är scandisc o CHKDSK samma ?
Tänkte köra CHKDSK i 1a hand.
Datorn avstängd, i med disken o starta datorn,då kommer jag till DOS...
Är det rätt?
TACK på förhand!

ja har för mig att chkdisk är en nyare variant av scandisc som kom med senare versioner hur som haver de har iaf samma funktion.

ingen koll på hur du kör scandisk men skulle tippa att det bara är att knappa in scandisk i dos och så kommer den säga vad du behöver lägga till för att scanna C disken om den inte kör igång av sig självt direkt me niom att den failar på automatiska checken så lär det inte bli nån skillnad.

om du försöker installera om har för mig för att starta installationen bara kör

install C:

eventuellt kan du behöva ha navigerat dig i dos till cdenheten med skivan i minns inte exakt har inte kört win 95 på säkert 30 år...

om inte disken redan är tom kan du behöva köra en format c: först minns inte om installationen för win 95 formerar av sig självt innan installation eller inte.

skulle dock tippa att ev disken har fått ålderskrämpor och ev behöver bytas ut då det säkerligen är samma disk som den kom med för snart 30 år sedan från fabriken.

dock försöka hitta en gammal IDE disk idag lär va mer eller mindre omöjligt dock speciellt 2.5" eller 1.8" IDE disk som den troligen kör dessutom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja har för mig att chkdisk är en nyare variant av scandisc som kom med senare versioner hur som haver de har iaf samma funktion.

ingen koll på hur du kör scandisk men skulle tippa att det bara är att knappa in scandisk i dos och så kommer den säga vad du behöver lägga till för att scanna C disken om den inte kör igång av sig självt direkt me niom att den failar på automatiska checken så lär det inte bli nån skillnad.

om du försöker installera om har för mig för att starta installationen bara kör

install C:

eventuellt kan du behöva ha navigerat dig i dos till cdenheten med skivan i minns inte exakt har inte kört win 95 på säkert 30 år...

om inte disken redan är tom kan du behöva köra en format c: först minns inte om installationen för win 95 formerar av sig självt innan installation eller inte.

skulle dock tippa att ev disken har fått ålderskrämpor och ev behöver bytas ut då det säkerligen är samma disk som den kom med för snart 30 år sedan från fabriken.

dock försöka hitta en gammal IDE disk idag lär va mer eller mindre omöjligt dock speciellt 2.5" eller 1.8" IDE disk som den troligen kör dessutom.

Det finns små ide ssder idag och en del retrofolk kör också på minneskort med en adapter, ett CF kort har elektriskt samma interface som en ide-disk och det är bara kontakten som skiljer så det är enkelt att använda med en kontaktadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns små ide ssder idag och en del retrofolk kör också på minneskort med en adapter, ett CF kort har elektriskt samma interface som en ide-disk och det är bara kontakten som skiljer så det är enkelt att använda med en kontaktadapter.

jo jag vet att det finns div speciallösningar.

finns även m.2 sata ssd till IDE adaptrar om man vill gå den vägen dock aldrig sett några för 1.8" om det är en sådan i datorn bara till 2.5".

och skulle tippa att all form av flash minne inte är att föredra iom att opertivsystemet defenetivt inte har något förebyggande för att förhindra att flashminnen inte skrivs till i onödan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Problemet löst , var ett användarkonto som var aktivt,men inaktuellt.
Startar fint...
Tack.