Western Digital slår lagringsrekord med SD-kort på 4TB

Permalänk
Melding Plague

Western Digital slår lagringsrekord med SD-kort på 4TB

Det blir den högsta kända kapaciteten för ett SD-kort i världen när enheterna släpps nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äsh, kapacitet i den här stoeleken ser man väl helatiden på AliExpress, Wish och liknande butiker

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Äsh, kapacitet i den här stoeleken ser man väl helatiden på AliExpress, Wish och liknande butiker

Jag gick med Wish för länge sedan. Fick ett mail om USB minne på 2TB för några hundringar.
Avslutade mitt konto direkt. 😡

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ni har fått hastigheten om bakfoten. 104 MB/s är inte 104 Mbps.

"SD-kortet ska enligt Anandtech använda sig av gränssnittet UHS-1 och nå upp till 104 Mbps i teoretisk överföringshastighet. Den lägsta skrivhastigheten ligger på 10 Mbps och 30 Mbps i sekventiell skrivhastighet. "

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Äsh, kapacitet i den här stoeleken ser man väl helatiden på AliExpress, Wish och liknande butiker

Eller hur? Har beställt flera och det är mycket billigare

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

yolo

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ni har fått hastigheten om bakfoten. 104 MB/s är inte 104 Mbps.

"SD-kortet ska enligt Anandtech använda sig av gränssnittet UHS-1 och nå upp till 104 Mbps i teoretisk överföringshastighet. Den lägsta skrivhastigheten ligger på 10 Mbps och 30 Mbps i sekventiell skrivhastighet. "

Vid en hastighet av 104Mbps hade det tagit 90h, nästan 4 dygn, att fylla kortet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag gick med Wish för länge sedan. Fick ett mail om USB minne på 2TB för några hundringar.
Avslutade mitt konto direkt. 😡

Wish är ju likt Amazon, Elgiganten och Aliexpress en handelsplats för en mängd olika säljare. Med det resonemanget kan du ju inte handla på några sådana platser.
Det kryllar ju av lycksökare och bedrägerier, och speciellt alla produkter med minneskretsar är man ju försiktig med att köpa på vissa asiatiska handelsplatser.

Permalänk

Synd det är i stora förmatet. Hade varit perfektåt min katt gps annars, jag har behov att veta positionen på nanosekund upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Äsh, kapacitet i den här stoeleken ser man väl helatiden på AliExpress, Wish och liknande butiker

Jag tänkte att det säkert finns ännu större, men de största jag kunde hitta på eBay, AliExpress, etc. var underligt nog bara på 2TB. Det är ju inte som att det inte säljs fejkade SD-kort, jag är bara lite förvånad över att de inte är mer fejk när det kryllar av USB-minnen på 128TB och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Wish är ju likt Amazon, Elgiganten och Aliexpress en handelsplats för en mängd olika säljare. Med det resonemanget kan du ju inte handla på några sådana platser.
Det kryllar ju av lycksökare och bedrägerier, och speciellt alla produkter med minneskretsar är man ju försiktig med att köpa på vissa asiatiska handelsplatser.

Vänta, hur fick du med Elgiganten i den listan?? Tänker du på CDON?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag tänkte att det säkert finns ännu större, men de största jag kunde hitta på eBay, AliExpress, etc. var underligt nog bara på 2TB. Det är ju inte som att det inte säljs fejkade SD-kort, jag är bara lite förvånad över att de inte är mer fejk när det kryllar av USB-minnen på 128TB och liknande

Säljarna kanske insett att det är smartare att inte överdriva alldelles för mycket?
Får hoppas att så inte är fallet för då kanske fler produkter går igenom skratt-testet ^^

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Vänta, hur fick du med Elgiganten i den listan?? Tänker du på CDON?

Elgiganten har tyvärr också en "marketplace".
https://www.elgiganten.se/partner

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vänta, hur fick du med Elgiganten i den listan?? Tänker du på CDON?

Du hittar ganska muppiga prylar från mycket ifrågasatta företag som använder Elgiganten som ett marketplace. https://www.elgiganten.se/brand hittar du företag som "brand" typ teknikproffset mfl.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Elgiganten har tyvärr också en "marketplace".
https://www.elgiganten.se/partner

Ok, det var nytt för mig. Antar att de suktar efter 1.5 stjärnor på Prisjakt

Permalänk
Medlem

Galet! Old-me minns att jag köpte ett 256MB SD-kort till en av mina första digitalkameror och jag tror att det kostade en bra bit över tusenlappen omkring 2002-2003 någonstanns.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Wish är ju likt Amazon, Elgiganten och Aliexpress en handelsplats för en mängd olika säljare. Med det resonemanget kan du ju inte handla på några sådana platser.
Det kryllar ju av lycksökare och bedrägerier, och speciellt alla produkter med minneskretsar är man ju försiktig med att köpa på vissa asiatiska handelsplatser.

Edit:
Postade fel.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem

Fråga: Kan du tänka dig att köpa ett SD-kort med 4 TB?

Ja, absolut, givet ett vettigt användningsområde och rimlig prestanda så man kan läsa ut all information inom rimlig tid. Världens minsta och billigaste NAS eller mediaserver (en Raspberry Pi med ett 4 TB stort SD-kort) t.ex.? Eller kontinuerlig inspelning av videomaterial i hög kvalitet i flera dagar även om ingen rörelse detekteras? (Borde ju få plats med typ en veckas material i 4K t.ex.)

Personligen har jag inte behov av det ena eller det andra, men det betyder ju inte att jag inte kan tänka mig om behovet uppstår.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Fråga: Kan du tänka dig att köpa ett SD-kort med 4 TB?

Ja, absolut, givet ett vettigt användningsområde och rimlig prestanda så man kan läsa ut all information inom rimlig tid. Världens minsta och billigaste NAS eller mediaserver (en Raspberry Pi med ett 4 TB stort SD-kort) t.ex.? Eller kontinuerlig inspelning av videomaterial i hög kvalitet i flera dagar även om ingen rörelse detekteras? (Borde ju få plats med typ en veckas material i 4K t.ex.)

Personligen har jag inte behov av det ena eller det andra, men det betyder ju inte att jag inte kan tänka mig om behovet uppstår.

Datadensiteten är spännande, men den genomsnittliga pålitligheten hos ett SD-kort och möjligheten att tappa 4TB på ett bräde.. De får nog visa på att det skett en revolution gällande hållbarhet också, innan jag lägger pengar på ett sånt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag gick med Wish för länge sedan. Fick ett mail om USB minne på 2TB för några hundringar.
Avslutade mitt konto direkt. 😡

Wish gav mig en gratis 3d skrivare pga en fraktskada som jag kunde fixa på 5 minuter och lite lim.
Fick även en ssd gratis pga det var fel storlek på den.
Båda gånger var det bara att Maila och förklara. Inget tjafs fram och tillbaka som med ex elgiganten.
Så förr var de i alla fall ganska generösa. (Typ 4-5 år sen tror jag detta var) vet inte hur de är idag ifall man får något som inte stämmer med beskrivningen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Datadensiteten är spännande, men den genomsnittliga pålitligheten hos ett SD-kort och möjligheten att tappa 4TB på ett bräde.. De får nog visa på att det skett en revolution gällande hållbarhet också, innan jag lägger pengar på ett sånt.

Ja, som sagt, det ska vara rätt användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Galet! Old-me minns att jag köpte ett 256MB SD-kort till en av mina första digitalkameror och jag tror att det kostade en bra bit över tusenlappen omkring 2002-2003 någonstanns.

Tycker själv typ detta är rätt sjukt. Tror jag har ett gammalt 64mb microSD minne och ett 64GB minne bredvid. samma storlek, 1000ggr större lagringsmässigt. Lite sjukt ändå även om utvecklingen förstås går framåt

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tycker själv typ detta är rätt sjukt. Tror jag har ett gammalt 64mb microSD minne och ett 64GB minne bredvid. samma storlek, 1000ggr större lagringsmässigt. Lite sjukt ändå även om utvecklingen förstås går framåt

Har ett 16MB kort här som kom med min första digitalkamera (Canon PowerShot A720IS).

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 5600G | Gigabyte B550M DS3H | 2x16GB DDR4 3600 | 2x Kingston NV1 2TB | Asus Xonar DGX | Aerocool CS105BK | 2x Dell P2421 24" 16:10 | Logitech K380+M590 | Denon RCD-M41 | Dali Spektor 1 + B&W ASW600 | Proxmox 8.0
🎹 AMD Ryzen 5 1500X | ASRock B450M Pro4 | AMD Radeon HD 5450 Passive | 2x16GB DDR4 3000 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Aerocool CS105BK | 2x Asus VT229H 22" Touch | Logitech K230+M305 | Presonus AudioBox GO + Eris E5 + Eris Sub8 | Windows 10 | Hauptwerk 8
💻 Apple MacBook Pro 2012 i5 3210M 13" | 2x8GB DDR3 1600 | Samsung 850 EVO 1TB
💊 Apple iPad 9th Gen | 64GB
📱 Apple iPhone 12 Pro | 128GB

Permalänk
Medlem

ja kan man få in 2tb på en micro sd så är väl 4tb på vanlig SD ingen konst... hade nog gått med 8gb också vet inte om priset hade blivit vettigt dock LOL

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av cthart:

Har ett 16MB kort här som kom med min första digitalkamera (Canon PowerShot A720IS).

Har ett 4mb smartcard tror jag det heter i en låda nånstans...

edit: smartmedia heter det visst.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

SD-kort i den storleken är kanske användbart på kameror som inte har CF Express, annars är ju CF Express mycket snabbare än SD-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Datadensiteten är spännande, men den genomsnittliga pålitligheten hos ett SD-kort och möjligheten att tappa 4TB på ett bräde.. De får nog visa på att det skett en revolution gällande hållbarhet också, innan jag lägger pengar på ett sånt.

får väl sätta upp en bunt sådan på en svart plåttak i solen över sommaren som man testade DVD/BR-skivor en gång i tiden med blandade resultat och en del höll faktiskt riktigt bra när det var rätt dye på dessa och BR höll de flesta och mycket beroende på att man använder kopparmetall som 'dye' i dessa.

Permalänk
Medlem

"Kan du tänka dig att köpa ett SD-kort med 4 TB?"

Om dom blir extremt prisvärda.. möjligtvis.

Cfexpress Type A, finns just nu 1920GB för det facila priset av mer än 15.000kr!
Visst om man börjar filma med kameran så är det säkert användbart.. men så onödigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Tecken på att man varit mentalt frånvarande från SD-kortsmarknaden under väldigt lång tid: Läste nyheten som 4GB och tänkte att det var rimligt.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Ni har fått hastigheten om bakfoten. 104 MB/s är inte 104 Mbps.

"SD-kortet ska enligt Anandtech använda sig av gränssnittet UHS-1 och nå upp till 104 Mbps i teoretisk överföringshastighet. Den lägsta skrivhastigheten ligger på 10 Mbps och 30 Mbps i sekventiell skrivhastighet. "

Ett trött kort, varför använder de sig inte av UHS-II?
För övrigt är det väl CFexpress som gäller för snabba och stora kort