Veckans fråga: Möss eller ljud – Vad lägger du mest pengar på?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Möss eller ljud – Vad lägger du mest pengar på?

För en bra datorupplevelse behövs bra kringutrustning. När det kommer till möss, tangentbord och ljud, vad lägger du mest pengar på?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingenting av resterande kringutrustning är ens i närheten av lika dyrt som stolen från Herman Miller.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Stol är en viktig grej vid längre användning. Jag har prioriterat stol > mikrofon > hörlurar.

Permalänk
Medlem

Bra stol är väl det som vanligtvist kostar mest pengar.
Är väl ljud som kan bli mer om man är audiofil

Permalänk
Medlem

Tangentbordet för 999:- var det dyraste jag köpt i kringutrustningsvägar på länge när man funderat på det. Även stolen inräknad. (Min kinnarps var gratis)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Beror på om det är totalen eller enskilt störst kostnad för en grej.
Det har väl gått ett par tiotusen på tangentbord

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Master of Overkill

Ljud utan tvekan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Stol utan tvekan. Över tid kanske annat kommer ikapp men för tillfället är stolen det jag lagt mest pengar på bland grejerna i listan.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Fan, detta var ingen lätt fråga att välja. Blir nog egentligen ganska jämt rakt över. Betalar gärna för bra utrustning men kommer behöva byta stol förr eller senare då min Arozzi-stol i det närmaste blivit flådd. Nästa stol blir nog inte billig, som sagt... bra utrustning, vill sitta bra. Inte som att jag riktigt bryr mig jättemycket om kostnad för saker som ska göra det bättre för mig.

Just webkameror är nog det jag betalar minst för, behövs inte och det finns redan i allt möjligt ändå.

Kul fråga även om den är svår att svara på.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Allt som allt ligger det nog mellan stol och hörlurar(+dac osv). Men tror ljudet ligger lite före då det byts lite oftare. Förra stolen hittade jag begagnad för 200ish. Denna köpte jag ny då jag ville vara säker (så säkert det går) att den ska hålla länge.

Medans hörlurar har gått igenom några olika över åren. Just nu är det ett par IEM som var "bra ljud för pengarna" enligt flera recensioner. Hade man inte varit sjukskriven hade det nog varit en annan historia med det mesta runt datorn.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Konsolgrävare

Ljud definitivt!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Ljud. Jag köpte nytt ljudkort förra månaden. Det kostar mer än ett par möss och jag förbrukar ungefär en datormus per år.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Hankontroller, definitivt. Jag är mer eller mindre beroende av 8BitDos kontroller då de är så lätta att ansluta till allt möjligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Bra stol är väl det som vanligtvist kostar mest pengar.
Är väl ljud som kan bli mer om man är audiofil

En vettig stol går väl att hitta för runt tusenlappen, medans ska man ha nå högtalare låter hyfsat så lägger man lätt över den där tusenlappen. Men visst, bryr man sig inte alls om ljud så kan man väl köpa nå random Logitech-grejer, men annars så kostar ljud garanterat vanligtvis mest pengar.

Själv har jag iaf lagt åtskilliga tusen på ljud, typ 100kr på beggad datorstol, 300kr på soffan som jag laptoppar mest ifrån, 500kr på Thinkpad-tangentbord o 300kr på Xlite-mus. Ser ingen anledning att lägga mer på nåt av dom förutom eventuellt ljudet

Permalänk
Snusfri

Typ allt, vill ha bra saker som håller länge och kvalitet kostar.
Tangentbord från Varmilo, Ducky och liknande, MX Master 3s mus, Noblechairs stol, Audio Pro högtalare m.m.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Styrdon i olika format...

Ratt och pedaler, billiga men ändå några tusen
Yoke och throttle quadrant, ett par tusen
HOTAS, ett par tusen
Airbus joystick + throttle + flaps addon, några tusen...

Permalänk
Medlem

Min stol är nog den sak som kostat minst. Tror den kostade runt 4000kr när jag köpte den tillsammans med bordet som kosta 12000kr, men bordet är forfarande billigare än "min mus" som är en A3 ritplatta och den kostade mindre än mina högtalare.

Jag började spela world of warcraft med ritplatta (funkade hur bra som helst, spelar fortfarande alla spel som går att spela, typ diablo)

Jag har en MS intellipoint optical 1.1 som hängt med sen urminnestider (ser ny ut) som används vid fps spelande men de händer vääldigt sällan numera (kommer dock köpa helldivers i helgen)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

TGT plus STOL.
Visserligen har jag inte lagt pengar på stol på tre-fyra år, men det är ändå i särklass störst slant. Tangentbord bytes oftare än vad jag hade velat eftersom jag hittar alltid något skräp med det senaste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kinnarps-stolen var ny, fast direkt från fabrikens outlet. Jag och frun åkte till Kinnarp och köpte varsin för kanske 3000-4000 st.

Två aktiva monitorer som datorhögtalare för någon tusenlapp och samma med tangentbordet Fnatic MiniStreak för kanske 1100kr kommer delad andraplats en bra bit under stolen.

Sen beror det väl på hur lång tidsrymd vi pratar om. Möss och headset kanske slits mer, så man köper flera under ett par års tid, medan en Kinnarpsstol kan hålla bra i 20 år...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ljud eftersom min TV är min datorskärm och jag har 10 högtalare till min dator. Iofs skulle jag kunna säga att stolen kommer rätt nära iom att jag sitter i en väldigt stor hörnsoffa.

Permalänk
Medlem

Jäkla OLED skärm kostar fortfarande 10.000+ för normal storlek (32+) :/

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Då min hobby är bygga datorer och sitta vid datorn mm så investerar jag mycket i vad det än må vara när det kommer till just datorn. Final mouse ulx, moddad wooting 60h med custom switch och key caps och så vidare. Men det är ju olika från person till person. Måste säga att man skäms lite utav allt som ligger och dammar i lådor då man köpt nytt. Exempel beast x mus, superligt 2, signature Razer viper mini mm. Och som ovan en hel drös custom tangentbord. Förvisso har man skänkt en hel del här på Swec men man är ju lite utav en collector så att säga.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur man räknar. Absolut är det på högtalarna mitt 5.1 set från Teufel kostade ca. 400 Euro inkl. stativ. Men sen har jag haft dessa i 16 år. Därför kanske ljudkorten jag haft sen 2000 kommer upp i en högre summa, men där har jag tyvärr inte kvar all de kvittona.

Permalänk
Medlem

Hur förbrukar folk möss och tangentbord med 1 eller flera per år? Slår ni sönder dem? Sök hjälp isåfall

Permalänk
Medlem

Stolen är en Kinnarps 9000(?) som jobbet skulle slänga, 100kr.
Tangentbordet är hemmabygge (dactyl-cc), 700kr + otaliga timmar.
Musen någon Logitech-historia, typ 500kr.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Herman Miller Aeron rekommenderas, väldigt skön för rumpa och rygg.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord ligger inte det rätt i handen kan det gå åt skogen.
Stolen börjar bli till åren så där blir nog nästa investering.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Stolen kostade väll runt 8000 kr ny.

Permalänk
Medlem

Högtalare är dyrast, men köps sällan, har ett Logitech 5.1 med ordentlig sub.
Tangentbordet är nog det tillbehör jag byter oftast, tangenter börjar glappa efter 2-3 år.
Vill minnas jag gav runt 1300 för mitt Qpad Mk-85 för några år sedan.
Så tror jag lägger mest pengar på tangentbord.
Mössen klarar sig oftast så pass länge att modellen inte längre går att köpa igen när den går sönder.
Vill minnas att min Tyon-mus gick på runt 800 får några år sedan

Så tangentbord för mig