Tillför "Overencumbered" något till spel?

Permalänk
Medlem

Tillför "Overencumbered" något till spel?

Nyfiken om vad sweclockers tycker om den här idén med att man ska kunna bli överbelastad i spel.

Tänker främst lootbaserade lir som många av bethesdas alster ex. Finns det något positivt med att man tvingas sållra till förbannelse eller ska man fritt få bestämma över hur mycket skräp man samlar på sig?

Rubrik något förtydligad. // MOD
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag gillar det inte, och brukar fuska mig till mycket "plats" i Bethesdas spel. Jag kan dock förstå grejen med det.

Permalänk
Medlem

För single player är det för mig en fullständigt onödig funktion. För multiplayer så tycker jag det dock att det kan ha en funktion.

Permalänk
Medlem

Beror på spel, spel som escape from tarkov och andra fps spel tycker jag iallafall att det är ett måste, pratar vi om sp spel så tänker jag att begränsad storlek på en "väska" räcker och vikt är bara onödigt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Moderator

Tycker ändå att det har sin plats att man inte bara kan plocka upp precis allt och kånka med sig utan problem, eller t.ex. alltid kunna plocka fram det exakt perfekta vapnet för situationen man hamnar i, men uppskattar att det ibland finns vägar att hantera det. Mest straight forward är väl att skaffa kumpaner som också kan bära saker, men t.ex. i Fallout 2 kunde man skaffa en bil och lasta av en massa där bak, går att rida och köra fast travel från hästryggen i Skyrim även om man är överbelastad t.ex. eller fixa en användbar summon som underlättar om det är guldet man vill åt.

Men kanske något de kunde stänga av för dem som kör på lättaste svårighetsgraden eller så.
New Vegas sniffade väl lite på det genom att t.ex. ammo bara får vikt om man kör Hardcore.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tycker ändå att det har sin plats att man inte bara kan plocka upp precis allt och kånka med sig utan problem, eller t.ex. alltid kunna plocka fram det exakt perfekta vapnet för situationen man hamnar i, men uppskattar att det ibland finns vägar att hantera det. Mest straight forward är väl att skaffa kumpaner som också kan bära saker, men t.ex. i Fallout 2 kunde man skaffa en bil och lasta av en massa där bak, går att rida och köra fast travel från hästryggen i Skyrim även om man är överbelastad t.ex. eller fixa en användbar summon som underlättar om det är guldet man vill åt.

Men kanske något de kunde stänga av för dem som kör på lättaste svårighetsgraden eller så.
New Vegas sniffade väl lite på det genom att t.ex. ammo bara får vikt om man kör Hardcore.

Går ej att använda fast travel i skyrim om du är overencumbered

Permalänk
Medlem

Inte annat än irritation.

Förstår tanken. Något uns av realism eller så. Men jag har aldrig spelat ett spel där det upplevts som annat än ett irritationsmoment. Stänger av eller moddar bort i den mån det går.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Leiri:

Går ej att använda fast travel i skyrim om du är overencumbered

Jo, i det sammanhanget jag nämnde så går det visst.

Språkakademins årsmöte är på annan ort, tråd smått rensad.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Tycker det är en bra grej oavsett spel sen behöver det inte innebära att man inte kan röra sig om man plockar för mycket men en gräns att nu kan du inte bära mer stuff och får slänga ut nått om du vill plocka något annat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tycker t.ex. Last Epoch löst det bra med att det går att köpa mer utrymme för pengarna man lootar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

till alla som är emot det: tänk att man skulle ha oändligt med inventory i alla spel. Finns skäl till varför alla spel har någon sorts gräns. Ifall man fick plats med allt man ville i eg. Minecraft, hade aldrig behövt kistor m.m alls. Ändrar om spelandet

Att slöa ner karaktären istället för att ha ett visst nummer med slots eller max antal objekt per slot är i princip sak samma i praktiken.

Permalänk
Medlem

Beror på spel skulle jag säga.

I singelplayer känns det som ett onödigt irritationsmoment.

I multiplayer kan jag köpa att det ibland är ett nödvändigt ont.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag spelade penna och papper rollspel i min ungdom. Ett spel som hette Runequest räknades inte bara vikt utan även otymplighet. På grund av onaturlig styrka kunde min lilla dvärg bära (samtidigt) tre madrasser och en harpa.

Permalänk
Medlem

Som en kronisk hoarder i alla spel är jag frestad att rösta "Nej", men i ärlighetens namn så tycker jag att det (oftast) fyller en funktion I många spel finns det ju dessutom möjlighet att utöka bärkapaciteten genom perks eller stats (t.ex. STR i BG3), så man får välja om det ska vara en prioritet eller inte.

Annars tycker jag att det blir ett spelmoment helt enkelt; att man får göra vissa prioriteringar och bedöma vad som ska sparas/plockas med och inte.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Flashbacks till när man släpade tillbaka ryggsäcken i Tibia efter en hunt. Trots att man inte kunde bära hur mycket som helst kunde man dra/slänga ryggsäcken framför sig på marken.

Men tycker det fyller en bra även om jag använder town portal alldeles för ofta i Diablo för att sälja av skräp 😅

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. I vissa spel så blir det väldigt lätt att cheesa spelet om man ignorerar weight. Ett bra exempel är baldurs gate 3.
Jag moddade helt sonika spelet så jag kunde bära mer och det ändrade inte spelet för mig men du kan också göra så att du kan bära runt på 3000 explosiva tunnor och instant döda alla bossar. Där ser jag begränsningen som ett sätt att hindra att folk gör detta på stor skala även om det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Generellt nej, men man kan såklart bygga spelfunktioner kring detta som gör spelet kul och ursäkta det hela. Såklart kan spel idag som antar en begränsning inte bara släppa på det. Däremot spel som designas kring oändlig bärkapacitet tar bort så mycket negativa spelaspekter i spel, mindre resa för hantering, mer gameplay, mindre administration - jag loggar inte in på jobbet här, jag vill spela!

Bethesda-spel får mig att må fysisk illa, inte bara begränsningen, men att alla pinaler går att plocka upp. Har du fem hundra pappmuggar på dig? Nu kan du inte bära en kaffebryggare, men allt får magiskt plats på din person om du uppgraderar en egenskap. Utan någon ryggsäck. Varken realistiskt eller bra gameplay. Och jag undviker ofta spel med dålig inventory management, och låg quality of life-faktorer som detta

Permalänk
Medlem

Tycker bara att det är störigt. Då tar jag hellre ett inventarie man får sortera in saker i som t.ex. Deus Ex eller Resident Evil 4.
Vill man så hemskt gärna släpa med sig raketgevär så får den ta x antal rutor i ens ryggsäck helt enkelt. Då blir det mer pyssel än att sitta och räkna matte.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För single player är det för mig en fullständigt onödig funktion. För multiplayer så tycker jag det dock att det kan ha en funktion.

True. Multiplayer kan jag se det motverka bots osv. I singleplayer fuskar jag alltid bort det om jag kan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag är för det, även om det kan vara irriterande at times.
Fördelen blir att man inte kan spela precis som man vill, och får anpassa sig och göra val vilket jag gillar.
Det gör även att man kör spelet lite annorlunda, kan man inte plocka med sig allt i hela världen så måste man oftare besöka ex.vis städer för att sälja av sina grejer, vilket gör att man får se mer av världen.

Lite samma som BOTWs system att vapnen går sönder efter X användningar, sjukt irriterande när man inte var beredd på det, men jäkligt kul att behöva anpassa sig efter vad som sker.

Sen borde det alltid finnas fusk/mod/kommando-stöd för personer som vill stänga av det, men jag tycker funktionen generellt sett är bra och har ett syfte, om det nu implementeras korrekt d.v.s.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Beror på spel skulle jag säga.

I singelplayer känns det som ett onödigt irritationsmoment.

I multiplayer kan jag köpa att det ibland är ett nödvändigt ont.

Håller med. Jag förstår grejen i single player också men i takt med att antalet potentiella speltimmar har minskat med åldern har också intresset för att gå tillbaka till samma dungeon 3-4 gånger och torrloota allt försvunnit. Därför brukar jag köra med mods som tar bort sådana begränsningar.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att ett begränsat utrymme är mycket trevligare att hantera i spel än en begränsad vikt, i alla fall om vi pratar om själva "hoardingutrymmet" på karaktären. Det blir ett sådant himla plockande och pysslande om det är vikt (speciellt beroende på hur de lagt upp inventory-funktionen) - man måste liksom läsa på alla saker hur mycket de väger och jämföra för att ta beslut. Om saker tar olika stor plats (som förstås kan ses som samma sak - en större sak kan man tänka väger mer) så är det betydligt lättare att hantera i sitt inventory. Man ser direkt hur stor en sak är utan att behöva läsa eller fundera. Men jag tycker ändå att en begränsning i hur mycket man kan ta med sig har en viss funktion. Man kan ju ändå tänka sig att en kombination av styrka och väskor kan styra hur stort inventory du har (att man ökar storleken med styrka istället för hur många kilo man kan bära).

Om vi sedan pratar utrustning på karaktären så där kan absolut vikt ha en funktion som kopplar till skydd och hur smidig eller snabb man är. Så oavsett om man har ett storleksbaserat inventory tycker jag utrustningen kan ha en vikt som används när man har den på sig.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU