Därför blockerar Windows 11 24H2 Start‑menyhack

Permalänk
Melding Plague

Därför blockerar Windows 11 24H2 Start‑menyhack

Microsofts blockering av verktyg som Startallback och Explorer Patcher har fått sin förklaring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

well well well

Permalänk
Medlem

Låter som trick från demoscenen, där hittade folk massa trick genom att anropa massa random windows-dll som skapade massa saker åt dem, till exempel 3d-fönster på skärmen

Permalänk
Medlem

Artikeln under denna på framsida handlar om att Microsoft tillför reklam i startmenyn för samtliga win 11 användare. Jag undrar om de två har med varandra att göra? Nä måste vara en slump så klart

Permalänk
Medlem

Har de bara städat bort legacy kod så är det en helt legitim anledning att det inte fungerar längre. Men folk lär väl klaga på Microsoft även om de vet om anledningen, när det egentligen är de som gjort mjukvaran för att återställa utseendet man ska "klaga" på.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ja alltså det är ju bra att dom till slut plockar bort gammal kod o får ett mer enhetligt o färdigt OS, men när nu den gamla koden o bättre o mer användbar för oss användare så blir det ju ändå ganska dumt alltså.

Permalänk

Jag installerade Ubuntu 24.04 på min Yoga Slim 7 laptop igår och äntligen funkar ljudet ok utan extra hack. Så nu kan man lämna Windows-världen för gott.

Jag uppgraderade aldrig till Windows 11 just på grund av att man inte kunde flytta Start-menyn vill vänster kant som jag haft i många många år. Inga såna corporate-beslut i Linux-världen! ("Få använder det"... Blaha blaha)

Permalänk
Medlem

Windows är påväg att bli en iphone! Utan ms-konto är datorn en bricka. Allt du gör ska datainsamlas/analyseras för maximal vinst.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av RealPjotr:

Jag installerade Ubuntu 24.04 på min Yoga Slim 7 laptop igår och äntligen funkar ljudet ok utan extra hack. Så nu kan man lämna Windows-världen för gott.

Jag uppgraderade aldrig till Windows 11 just på grund av att man inte kunde flytta Start-menyn vill vänster kant som jag haft i många många år. Inga såna corporate-beslut i Linux-världen! ("Få använder det"... Blaha blaha)

Det går att ha menyn till vänster. Däremot så täcks halva startmenyn av tomrum om du vägrar visa mest anv grejor.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Startskärmen i Windows 8.1 var mer användbar och anpassningsbar än menyn i Windows 11.

Jag gillar mycket med Windows 11, men just menyn känns som att den bara är till för folk som just ska lära sig använda en dator för första gången.

Speciellt störande är att om jag stänger av att jag inte vill ha "visa senaste öppnade" för startmenyn så stänger den av det i jump-lists också. Och fast fältet blir tomt så kan jag inte ta bort det, bara krympa till 25%. Det måste finnas där och påminna mig om att jag stängt av funktionen!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Windows 11 är snyggt att titta på, det kan jag ge dem. Men att använda det...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Startskärmen i Windows 8.1 var mer användbar och anpassningsbar än menyn i Windows 11.

Startmenyn i Windows 8.1 var grymt bra med användbara Live-tiles (tänk widgets), helskärmsläge och valfri bakgrundsbild.

Perfekt att använda tillsammans med Classic Start/Open-Shell. Växlade mellan båda menyerna lätt mha Win+Shift.

I speciellt Windows 11 så tillför inte startmenyn något alls som inte redan tredjepartsprogram löser bättre.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Startmenyn i Windows 8.1 var grymt bra med användbara Live-tiles (tänk widgets), helskärmsläge och valfri bakgrundsbild.

Perfekt att använda tillsammans med Classic Start/Open-Shell. Växlade mellan båda menyerna lätt mha Win+Shift.

I speciellt Windows 11 så tillför inte startmenyn något alls som inte redan tredjepartsprogram löser bättre.

Inte med mus, men på surfplatta var det prima, yes
(att scrolla i sidled kändes korkat att tvingas använda med mus, då det inte gick att få menyn att lista allt uppifrån-och-ned, istället för vänster-till-höger)

Permalänk
Medlem

Använder folk startmenyn? Går ju snabbare att trycka på win-tangenten och skriva det man ska starta. Likt dmenu o.s.v på Linuxsidan och Spotlight på Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har de bara städat bort legacy kod så är det en helt legitim anledning att det inte fungerar längre. Men folk lär väl klaga på Microsoft även om de vet om anledningen, när det egentligen är de som gjort mjukvaran för att återställa utseendet man ska "klaga" på.

Microsoft ska ha all skit oavsett vems fel det är fram tills att de ger tillbaka grundläggande funktionalitet användare kommit att förlita sig på i 15+ år.

Som att ha startmenyn på sidan av skärmen. Bland annat...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Då har jag haft tur för en gångs skull. Jag kör med Start11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Som att ha startmenyn på sidan av skärmen. Bland annat...

Det där är väl bara en inställning som man enkelt ändrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Använder folk startmenyn? Går ju snabbare att trycka på win-tangenten och skriva det man ska starta. Likt dmenu o.s.v på Linuxsidan och Spotlight på Mac.

Jag tillhör en av de som använder startmenyn fortfarande.
Öppnar menyn med vänster hand samtidigt som jag flyttar muspekaren med höger hand till det program jag vill ha.

Måhända tillhör jag en minskande skara...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av dlq84:

Det där är väl bara en inställning som man enkelt ändrar?

Nej det är just det man inte kan 👿🤬💢

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Använder folk startmenyn? Går ju snabbare att trycka på win-tangenten och skriva det man ska starta. Likt dmenu o.s.v på Linuxsidan och Spotlight på Mac.

Skrivet av Thomaseron:

Jag tillhör en av de som använder startmenyn fortfarande.
Öppnar menyn med vänster hand samtidigt som jag flyttar muspekaren med höger hand till det program jag vill ha.

Måhända tillhör jag en minskande skara...

Jo, har liknande beteende i det fall att jag redan använder musen.
Trycker då med fördel upp startmenyn med superknappen på tangentbordet och klickar på någon av genvägarna som poppar upp med musen. Men det är då "pins" i en Win10-style meny som används den vägen.

(I icke-musläge blir det mest powertoys run)

Windows 11-menyn är knappt användbar även utan reklam, så det får fortsätta vara Start11...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Använder folk startmenyn? Går ju snabbare att trycka på win-tangenten och skriva det man ska starta. Likt dmenu o.s.v på Linuxsidan och Spotlight på Mac.

Startmenyn not so much, kör Flow Launcher (typ spotlight) nuförtiden istället. Däremot används ju taskbaren ofta, så att få den nergraderad är ju ganska onajs.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl att Start11 endast gör att start menyn uppträder lite mer som gamla windows versioner.

Både Startallback och Explorer patcher gör till exempel att man får en vanlig taskbar som Windows haft snart 30 år, och inte någon MacOS inspirerad app bar. Microsoft har haft sådant här kvar i koden i Windows 11 ren tekniskt, men gömt det för användaren. Det är väl främst sådana ändringar som nu slutat fungera, i och med att Microsoft tagit bort legacy kod och inte bara skinnat om den gamla explorer.exe?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Skillnaden är väl att Start11 endast gör att start menyn uppträder lite mer som gamla windows versioner.

Både Startallback och Explorer patcher gör till exempel att man får en vanlig taskbar som Windows haft snart 30 år, och inte någon MacOS inspirerad app bar. Microsoft har haft sådant här kvar i koden i Windows 11 ren tekniskt, men gömt det för användaren. Det är väl främst sådana ändringar som nu slutat fungera, i och med att Microsoft tagit bort legacy kod och inte bara skinnat om den gamla explorer.exe?

Ja, typ.
Som artikeln är inne på så är väl grejen just att de i Start11 byggt en egen applikation som ersätter startmenyn (konfigurerbar med möjlighet att vara ungefär som startmenyn var i flera äldre Windowsversioner bland annat), inte återaktiverat något som låg inaktivt i Windows.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det där är väl bara en inställning som man enkelt ändrar?

Nej, kanske var otydlig...
(Dvs att du har hela taskbaren på sidan av skärmen (Där den ska vara) när man har ex. 16.9-skärmar i syfte att maximera tillgänglig skärmyta.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Windows 11 har inte stöd för vertikal taskbar utan StartAllBack. Om alla hacks för att ha vertikal taskbar slutar funka slutar jag köra Windows 11 på studiodatorn (den enda datorn jag har Windows på).
Enshittification i ett nötskal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Microsoft ska ha all skit oavsett vems fel det är fram tills att de ger tillbaka grundläggande funktionalitet användare kommit att förlita sig på i 15+ år.

Som att ha startmenyn på sidan av skärmen. Bland annat...

Jo, det med taskbaren kan jag hålla med om. Konstigt att de inte fixat det än.
Har sett flera köra med den på annan sida.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Snusfri

Installera Server 2022 så slipper man sånt här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Låt bli att ta bort gamla koden när den ändå är bättre och mer omtyckt i många fall.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, har liknande beteende i det fall att jag redan använder musen.
Trycker då med fördel upp startmenyn med superknappen på tangentbordet och klickar på någon av genvägarna som poppar upp med musen. Men det är då "pins" i en Win10-style meny som används den vägen.

Hmm, jag gör liknande i Win11 med pin i start (och aktivitetsfältet). Har valt Fler fästa objekt och tagit bort rekommendationerna i Start. Då är det 24 startbara i första scrollen. Pekaren befinner sig väl oftast närmare mitten än kanterna så Start/pin är optimerad där.

Ser inte riktigt vad Start11 tillför. Fast jag kör TotalCommander för allt annat så det är kanske därför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hmm, jag gör liknande i Win11 med pin i start (och aktivitetsfältet). Har valt Fler fästa objekt och tagit bort rekommendationerna i Start. Då är det 24 startbara i första scrollen. Pekaren befinner sig väl oftast närmare mitten än kanterna så Start/pin är optimerad där.

Ser inte riktigt vad Start11 tillför. Fast jag kör TotalCommander för allt annat så det är kanske därför?

Sett till just det vi pratade om så är det väl främst ett Win10-style "pin"-fält som jag vill åt. Man kan ta så mycket utrymme man behöver och man kan placera/gruppera grejerna logiskt, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304