Permalänk
Medlem

Trögstartad skärm

Under en rätt lång tid har min skärm varit trögstartad. Jag är förstås rädd att den snart inte ska starta alls och idag tog det extremt lång tid. Det är när Windows är helt laddat (ljud hörs) som han börjar försöka väcka skärmen. Då plingar det som när man kopplar in något med USB, efter några pling kommer ljudet för "kopplar ur". Vi har testat en massa saker; och då har det funkat någon gång/några gånger trots att det vi gjort inte verkar ha med saken att göra, men sen är det kört igen.
Vad ska vi göra?

Permalänk
Medlem

Har ni möjlighet att tests en annan skärm eller testa den dåliga skärmen på en annan dator så skulle jag börja där för att säkerställa att det är skärmen och inte datorn i sig som är problemet. Om ni kan säkerställa att det är fel på skärmen så är det att skicka tillbaka den på garanti om det finns kvar alternativt köpa en ny. Att reparera utanför garantitiden är oftast lika dyrt som att köpa en ny om ni lämnar in den till en auktoriserad verkstad, tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt inlägg innehåller inte jättemycket information (vi vet ju inte t.ex. vilken bildskärm du har, eller vilken slags anslutning du har, vilken dator du har, grafikkort, upplösning, refreshrate, etc), men generellt skulle jag säga att det vore bra att utesluta grafikkortet (datorn) och kabeln som felkälla. Det kan ju vara där felet ligger.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet innan: omöjligt att ge tydliga svar på den informationen. Plingande ljud i windows med enheter in/ut är i alla fall tecken på dålig kabel men också på att skärmens strömförsörjning börjar ge upp. Är det inom garanti- och reklamationstider är det en enkel fråga, då kontaktar du ÅF och/eller tillverkarens support.

Permalänk
Medlem

Tack för svar . Det är gamla prylar och jag har inte möjlighet att testa annan skärm. Köper gärna ny om jag visste att felet finns där. Berättar mer när jag hinner/orkar (trött och rätt fattig pensionär )
"Plingande ljud i Windows med enheter in/ut är i alla fall tecken på dålig kabel men också på att skärmens strömförsörjning börjar ge upp" ger i alla fall något att fundera vidare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berlisa:

Tack för svar . Det är gamla prylar och jag har inte möjlighet att testa annan skärm. Köper gärna ny om jag visste att felet finns där. Berättar mer när jag hinner/orkar (trött och rätt fattig pensionär )
"Plingande ljud i Windows med enheter in/ut är i alla fall tecken på dålig kabel men också på att skärmens strömförsörjning börjar ge upp" ger i alla fall något att fundera vidare på.

Kabel hade jag kollat på först i så fall. Nördic är billigt och bra (ofta 1/2 eller 1/3 av priset i butik för motsvarande kabel), så leta där efter lämplig en.

Permalänk
Medlem

Jag måste skriva något så ni inte hinner lägga ner mer jobb på det här, fast gubben säger jag ska vänta tills vi är helt säkra. Strömkabeln glappade och vi har ju dragit fram skärmen då och då så det var väl inte konstigt men vi hade väl kunnat kolla den... Det funkar nu men peppar, peppar.

Plats för fredagsskrattet? Varsågoda.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skönt att det inte var mer än glapp i strömkabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skönt att det inte var mer än glapp i strömkabeln.

Glapp idag igen så jag måste nog fixa ny kabel i alla fall.