Krönika: "Early access" är utstuderad girighet

Permalänk
Melding Plague

Krönika: "Early access" är utstuderad girighet

Vill ha-begär utnyttjas när vi pressas att betala extra för några dagars försprång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner mig relativt immun mot problemet, har inte spelat så många nya spel alls, framförallt inte på releasedagen

Early access har ju gett oss många bra saker också. Nu menar jag alltså inte AAA-EA (förtur) som denna artikel handlar om, utan snarare Rimworld och Minecraft och andra fantastiska upplevelser där det bildas ett community runt spelet som hjälper utvecklaren att testa och välja väg.

Skull aldrig betala fullpris för de allra flesta spelen, och absolut inte betala extra för några dagar

Permalänk
Medlem

Instämmer till fullo. Om man kan hålla sin FOMO i schack och sträcker sig jättelångt i argumenteringen kan man se det som så att spelet släpps till x% lägre pris efter x dagar och då vet man dessutom hur bra/dåligt det är innan köp.

Permalänk
Medlem

Var bättre när det hette demos som var gratis eller shareware. För det är ungefär vad det är.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Länk till originalartikeln från november förra året.

https://www.fz.se/kronika/295710-early-access-ar-utstuderad-g...

Permalänk
Medlem

Dagens I-landsproblem...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Instämmer till fullo. Om man kan hålla sin FOMO i schack och sträcker sig jättelångt i argumenteringen kan man se det som så att spelet släpps till x% lägre pris efter x dagar och då vet man dessutom hur bra/dåligt det är innan köp.

Om man sträcker sig så långt i tankarna att det blir fel, visst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var bättre när det hette demos som var gratis eller shareware. För det är ungefär vad det är.

Håller inte alls med, det är inte ens i närheten samma sak. Demo är en liten del av hela spelet och är gratis. Early Acces är ett ofärdigt spel men du kommer äga hela spelet när (eller om) det väl släpps.

Early Access är alpha-mjukvara som du betalar för att vara testare av.

Permalänk
Medlem

Är det singel spel så spelar det ju 0 roll när man börjar. sen så vad spelar det för roll om X player får någonting före någon annan?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Varför ska jag betala för att betatesta? Det är min grundsyn. Är spelet inte färdigt, låt ett antal betatesta mot att de får lite rabatt när det äntligen släpps men att lura kunder att betala fullt pris för en produkt som inte är färdig är inte rimlig. Förekommer knappt i någon annan bransch så varför i denna?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är väl jättebra att de kan tjäna pengar på andra än mig, så jag kan betala mindre för spelet senare. Ett påfund som skapar uppenbart mervärde för vissa.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Håller inte alls med, det är inte ens i närheten samma sak. Demo är en liten del av hela spelet och är gratis. Early Acces är ett ofärdigt spel men du kommer äga hela spelet när (eller om) det väl släpps.

Early Access är alpha-mjukvara som du betalar för att vara testare av.

Tyvärr verkar det ju inte som att detta stämmer längre, i alla fall om man gör som 7 Days to Die (ett spel som vart i Early access sen 2013 och släpps nu i sommar?)
https://7daystodie.com/alpha-exodus-leaving-early-access/

Q: What about the old Console version?
A: Due to the significant technical differences between old and current console hardware, we will not be upgrading the legacy version. Legacy owners will have to buy the new title. However, we are working closely with Sony and Microsoft to provide a discount to digital legacy owners on their purchase of the new console edition.

Äger du Early-access versionen på konsoll så kommer du alltså behöva köpa spelet på nytt när det väl släpps som 1.0. Vilket är helt sjukt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Länk till originalartikeln från november förra året.

https://www.fz.se/kronika/295710-early-access-ar-utstuderad-g...

nickar...
Skall vi kalla det "Late access"..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var bättre när det hette demos som var gratis eller shareware. För det är ungefär vad det är.

Nja, ett demo är för att demonstera det färdiga spelet, early access är för att låta spelarna vara delaktiga i utvecklingen av spelet. Det är åtminstone det som är tanken, men det finns förstås demo:s och early access som avviker från detta (oftast på ett negativt sätt).

Men det är ju inte den typen av early access som artikeln handlar om, utan "early access" eller vad Steam kallar advanced access. D.v.s. att det färdiga spelet släpps några dagar tidigare till de som betalar extra. Riktig early access kan vara något positivt om det sköts rätt, men advanced access är det verkligen svårt att komma på något positivt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Håller inte alls med, det är inte ens i närheten samma sak. Demo är en liten del av hela spelet och är gratis. Early Acces är ett ofärdigt spel men du kommer äga hela spelet när (eller om) det väl släpps.

Early Access är alpha-mjukvara som du betalar för att vara testare av.

Om man levt under en sten senaste åren kanske man tror att den beskrivningen är aktuell. Så ser inte verkligheten ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

inget nytt alls. har funnits i många år.

kommer ihåg ubisofts the division
och det var inte set första spelet heller utan detta fanns år tidigare

Skrivet av dlq84:

Håller inte alls med, det är inte ens i närheten samma sak. Demo är en liten del av hela spelet och är gratis. Early Acces är ett ofärdigt spel men du kommer äga hela spelet när (eller om) det väl släpps.

Early Access är alpha-mjukvara som du betalar för att vara testare av.

nu pratar ju artikeln inte om den sortens early access (som faktiskt är nyare tror jag, blev populärt med dayz/pubg etc.) utan att faktiskt få tidigt åtkomst (ett par dagar eller veckor) genom att betala mer eller att förbetala. Inte att köpa ofärdiga spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Länk till originalartikeln från november förra året.

https://www.fz.se/kronika/295710-early-access-ar-utstuderad-g...

Återanvända artiklar. Ska vi kalla det utstuderad girghet 😂

Permalänk

Brukar vänta ett tag med köp,brukar oftast vara så mycket patchar som behövs för att bli bra nuförtiden. Skulle aldrig betala extra för att få spela några dagar tidigare. Så bråttom har jag inte😋

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Gör samma sak med grafikkort istället.
Nvidia 5090 förbeställning / tidig leverans = 50.000 kr
Normalpris om ett par månader 10.000kr max

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friArsenik:

Gör samma sak med grafikkort istället.
Nvidia 5090 förbeställning / tidig leverans = 50.000 kr
Normalpris om ett par månader 10.000kr max

Hittar du 5090 för under 10000 kr sen så får du gärna skicka ett PM.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Majoriteten av early access är bara girighet med spel som aldrig blir klara eller tar år att bli klara alternativt ändras hela spelen till något annat skit.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nyhet:

Vill ha-begär utnyttjas när vi pressas att betala extra för några dagars försprång.

Läs hela artikeln här

Bryr mig sällan om Early Access eller förbokningsprivelegier när det rör sig om singleplayer.

Däremot för spel med någon form av multiplayer, och främst gällande in-game-ekonomi, då är det en dödssynd som mycket möjligen leder till att jag avstår spelet helt.

En alfa, stängd/öppen beta eller motsvarande är okej under premisen att det är kostnadsfritt för att få chansen och delta. Allt annat är ett gissel som aldrig skulle sett dagens ljus.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

inget nytt alls. har funnits i många år.

kommer ihåg ubisofts the division
och det var inte set första spelet heller utan detta fanns år tidigare

nu pratar ju artikeln inte om den sortens early access (som faktiskt är nyare tror jag, blev populärt med dayz/pubg etc.) utan att faktiskt få tidigt åtkomst (ett par dagar eller veckor) genom att betala mer eller att förbetala. Inte att köpa ofärdiga spel

Bör förtydligas att det är vad som menas, direkt i titeln. Early Access borde mer vara Headstart.

Early Access för mig är Steamspel som ligger förevigt i EA för att utvecklaren mjölkar så mycket som möjligt. (se alla porrspel på steam)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Early Access för mig är Steamspel som ligger förevigt i EA för att utvecklaren mjölkar så mycket som möjligt. (se alla porrspel på steam)

Hur mjölkar det så mycket mer egentligen? Man köper ju i regel en gång, utan extrakostnader efter det, och priset är oftast lite lägre än vad det är efter release.

Visst finns det early access-spel som ligger alldeles för länge, men jag ser nog en del fördelar i det hela också, där de faktiskt jobbar med communityn för att få ett bra spel. Grounded ser jag som ett bra exempel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur mjölkar det så mycket mer egentligen? Man köper ju i regel en gång, utan extrakostnader efter det, och priset är oftast lite lägre än vad det är efter release.

Visst finns det early access-spel som ligger alldeles för länge, men jag ser nog en del fördelar i det hela också, där de faktiskt jobbar med communityn för att få ett bra spel. Grounded ser jag som ett bra exempel.

Av tusen spel som är i early access så har kanske 10 av dessa bra utvecklare som menar väl. Medans resten försöker mjölka så länge de bara kan genom att dra ut på tiden och trickla nytt innehåll så lite som möjligt.

Vissa utvecklare gör minimum bara kika på Valheim.

Permalänk
Medlem

9 av 10 i tråden diskuterar fel Early access

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hittar du 5090 för under 10000 kr sen så får du gärna skicka ett PM.

Du får vänta en decennium på min pm tills priset kommer ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, ett demo är för att demonstera det färdiga spelet, early access är för att låta spelarna vara delaktiga i utvecklingen av spelet. Det är åtminstone det som är tanken, men det finns förstås demo:s och early access som avviker från detta (oftast på ett negativt sätt).

Men det är ju inte den typen av early access som artikeln handlar om, utan "early access" eller vad Steam kallar advanced access. D.v.s. att det färdiga spelet släpps några dagar tidigare till de som betalar extra. Riktig early access kan vara något positivt om det sköts rätt, men advanced access är det verkligen svårt att komma på något positivt med.

Advanced access låter som att det bara är för att mjölka men fenomenet FOMO kan vara lätt att slå mynt av hos speciellt yngre kan jag tänka mig.

Early access har väll mer eller mindre ersatt demos och shareware helt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate 3 kom först ut i Early Access. Sen släpptes det till full release och alla som köpte early access fick hela spelet. Vad är det folk inte förstår? Early access är inte en färdig produkt.

Sen om vissa spel studios är gör fulspel det är ju en helt annan sak och har inte med definition av early access att göra.

https://partner.steamgames.com/doc/store/earlyaccess